درآمد تحقیقاتی ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان چقدر است؟

سینا پرس:  دکتر جعفر مهراد با اشاره به این که بزودی نظام رتبه بندی تایمز اسامی 200 دانشگاه برتر را اعلام می‌کند، شاخص‌های انتخاب دانشگاه‌های برتر را در این رتبه‌بندی اعلام کرد.وی با بیان اینکه نسبت دانشجو به عضو هیات علمی در این 200 دانشگاه‌ تقریبا 12 نفر است، خاطرنشان کرد: این 200 دانشگاه برتر جهان 20 درصد از اعضای هیات علمی خود را از سایر کشورهای جهان استخدام می‌کنند.

 

مهراد با تاکید بر اینکه در این رتبه بندی درصد اعلام شده برای جذب اعضای هیات علمی از خارج از کشور درصد بسیار بالایی است، اضافه کرد: مفهوم این عبارت بین المللی بودن دانشگاه‌ها است که به جذب اعضای هیات علمی برتر و دانشجویان با استعدادهای بالا منجر می‌شود.

 

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: کل درآمد سالانه تحقیقاتی این 200 دانشگاه ممتاز جهان 229 هزار و 109 دلار به ازای هر عضو هیات علمی است.

وی با بیان اینکه این دانشگاه‌ها 43 درصد مقالات تحقیقاتی خود را حداقل با همکاری یک نویسنده بین المللی منتشر می‌کنند، یادآور شد: 19 درصد از کل دانشجویان این دانشگاه‌ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند.

مهراد گفت: وزارت علوم درصدد است با همکاری مجلس و مساعدت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، 10 دانشگاه برتر کشور را مورد حمایت مالی قرار دهد.وی با تاکید بر اینکه تلاش برای ایجاد دانشگاه‌های تراز اول در دهه گذشته به یک پدیده جهانی مبدل شده است، اظهار کرد: علت این تلاش آن است که دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان، توسعه رقابت آمیز نظام‌های آموزش عالی و تحقیقات علمی را در کانون برنامه‌های راهبردی ملی اقتصادی منظور کرده‌اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: برای مثال در روسیه، رئیس جمهور این کشور برنامه ریزی برای قرار گرفتن پنج دانشگاه روسیه در بین 100 دانشگاه برتر در رتبه بندی تایمز را تا سال 2020 میلادی به عنوان یک سیاست مهم ملی مد نظر قرار داده است. در ژاپن نخست وزیر این کشور اعلام کرده است که 10 دانشگاه ژاپن تا سال 2023 میلادی باید در زمره 100 دانشگاه برتر رتبه بندی تایمز قرار گیرد.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت علوم در این حوزه یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در صدد است با همکاری مجلس شورای اسلامی و نیز با مساعدت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، 10 دانشگاه برتر کشور را مورد حمایت مالی قرار دهد.

 

مهراد یادآور شد: اکنون پیش از انتشار یازدهمین ویرایش سالانه رتبه بندی تایمز، این موسسه برای نخستین بار خصوصیات ویژه 200 دانشگاه برتر در رتبه بندی سال 2015-2014 را اعلام کرده است.

 

سرپرست (ISC) تصریح کرد: البته دانشگاه‌های برتر اشکال و اندازه‌های مختلف دارند و در این مورد مدل واحدی برای برتری یا ممتاز بودن وجود ندارد. نظام‌های رتبه بندی از جمله رتبه بندی تایمز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برتری در آموزش و پژوهش را معیار و ملاک رتبه بندی قرار می‌دهند و از اهداف و ماموریت‌های خاص دانشگاه‌ها چشم پوشی می‌کنند

 

مهراد افزود: ویژگی‌های 200 دانشگاه برتر، اطلاعات جدید و روشن‌تری را از دانشگاه‌های ممتاز ارائه می‌دهد. ساخت دانشگاه‌های ممتاز به بودجه‌های کلان نیاز دارند ضمن آنکه بودجه برای پرداخت‌های بیشتر به منظور جذب و نگهداری دانشمندان و پژوهشگران برجسته و ایجاد تسهیلات مورد نیاز باید مد نظر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بودجه برای ایجاد فضای آموزشی بسیار مناسب که مطلوب دانشجویان باشد، ضروری است. مهمتر از همه، یک دانشگاه ممتاز در واقع دانشگاهی است که جنبه بین المللی دارد. این دانشگاه باید بتواند با استعدادترین اعضای هیات علمی و دانشجویان را از نقاط مختلف دنیا با فرهنگ‌های گوناگون جذب کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا