دانشگاه‌ها و مراکز علمی آماده برای مشارکت در جهش تولید

محمدسعید سیف روز یکشنبه در گفت‌و گو با ایرنا اظهار داشت: سال هاست در کشور برای بهبود و پیشرفت تولید، صحبت از توسعه اقتصادی، اجتماعی، همکاری و هم افزایی مراکز علمی با دستگاه های اجرایی می‌شود.
وی افزود: بر این اساس، برنامه‌های پنج‌ساله مختلفی طراحی و به اجرا گذاشته شده است. از آنجا که این برنامه‌ها کلی و در زمینه‌های متفاوت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی بود، متاسفانه نتوانست تمرکز و پیشرفت قابل توجهی ایجاد کند.
به گفته سیف، به عبارت دیگر توان علمی، بودجه، نیروی انسانی و مدیریت کشور به نوعی سعی کرده در تمام زمینه‌ها و حوزه‌ها، حرکت رو به جلویی در کشور ایجاد و اولویت‌های اصلی کشور مورد توجه جدی واقع نشده است.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم خاطرنشان کرد: اگر تولید به معنی فعالیت‌ها و کارهایی که می‌توانند ارزش افزوده تولید کنند در نظر گرفته شود، به نوعی می‌تواند کلید نجات یا مسیر مهم پیش روی کشور باشد.
وی تاکید کرد: برای کشوری که دارای جمعیت جوان و متخصص، بازار منطقه گسترده‌، سرآمدی در علم و فناوری، نیازمند تامین بسیاری از مایحتاج در شرایط کنونی تحریم‌ها و نهایتا کشوری که چشم انداز آن دستیابی به جایگاه رفیعی در اقتصاد منطقه است، مسیری جز تاکید و سماجت در تولید وجود ندارد.
سیف ادامه داد: در واقع دستیابی به اقتصاد غیر نفتی، رفع بحران بیکاری، جلوگیری از خام‌فروشی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، هدفمند نمودن فعالیت های علمی و بسیاری از برنامه‌های مهم کشور مستلزم مبنا قراردادن رشد و بهبود تولید است.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به اهداف ملی و منطقه ای کشور، اظهار داشت: در این مسیر می‌توان بسیاری از اهداف ملی و منطقه ای کشور را محقق و زیربناهای اقتصادی و اجتماعی کشور را تحکیم کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با نامگذاری سال ۹۹ به نام سال "جهش تولید" شاهد تمرکز و بسیج تمامی ساختارهای کشور بر موضوع تولید باشیم.
سیف درباره واژه جهش که در نامگذاری سال جاری از آن نام برده شده است، گفت: از کلمه جهش و مفهوم آن می‌توان برداشت کرد که تمام توان‌های بالقوه و بالفعل بر یک موضوع متمرکز می‌شوند تا حداکثر استفاده برای رسیدن به جایگاهی برتر حاصل شود.
به گفته این مقام مسوول وزارت علوم، در موضوع جهش تولید هم در کنار عوامل گفته شده و بلکه قبل از همه آنها، باید تمرکز و هم افزایی در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها را مد نظر قرار داد؛ کشور باید توان علمی و فناوری، صنعتی و اقتصادی خود را به صورت کاملا مطالعه شده و هدفمند به کار ببندد تا بتواند جهش در تولید را محقق کند.
وی این جهش را نیازمند دانش روز، نیروی انسانی کارآمد، برنامه‌ریزی منسجم، مدیریت جامع، رفع مشکلات و موانع کسب و کار و بسیاری موارد مشابه دانست و تاکید کرد: بازیگران و ذینفعان هر یک باید از این عرصه‌ها به همکاری گرفته شده تا در یک برنامه هدفمند و دقیق بتوانند شرایط رشد و بهبود در زمینه‌های مختلف تولید فراهم کنند.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به نقش دانشگاهیان و مراکز علمی کشور در عملی ساختن این شعار، گفت: جامعه دانشگاهی کشور می‌تواند با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، سخت‌افزارها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی حضور جدی و موثری در این مسیر داشته باشند؛ در سال های اخیر دانشگاه‌های کشور اقدامات و برنامه‌های متنوعی برای توسعه تعامل و همکاری با جامعه و صنعت به اجرا گذاشتند و اکنون زمان آن رسیده که این برنامه‌ها در یک برنامه کلان ملی ادغام و به تحقق شعار سال یعنی جهش تولید منجر شوند.
سیف افزد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی آمادگی دارند با بهره‌گیری کامل از توان نیروی انسانی متخصص همچنین امکانات و سخت افزارهای موجود در بخش دولتی و غیردولتی، در سال جاری همراهی و مشارکت همه جانبه برای بهبود شرایط کشور داشته باشند.
وی افزد: این مهم مستلزم برنامه‌ریزی‌های مشترک مورد توافق از همین ابتدای سال بوده و ضروری است دستگاه‌های ذیربط با یک درک مشترک و هماهنگ تقسیم وظیفه کرده و هر یک به وظیفه خود به نحو احسنت جامعه عمل بپوشانند.
این مسوول وزارت علوم از آمادگی وزارتخانه برای پیشبرد برنامه های جهش تولید خبر داد و اظهار داشت: وزارت عتف و همه دانشگاه ها آمادگی دارند از ابزارها و روش‌های مختلف موجود مانند پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی، خدمات آزمایشگاهی، رویدادهای کارآفرینی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری استفاده و پشتوانه‌های علمی و فناوری مورد نیاز را برای توسعه و بهبود وضعیت تولید در کشور فراهم آورند.

سیف خاطرنشان کرد: تقسیم کار منطقی و جامع لازمه اصی این اقدام است و دانشگاه ها آمادگی دارند در همین شروع سال به صورت مناسب و موثر در این حرکت ملی سهیم باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا