لباس بارداری بر آسایش جسمی و روانی مادران موثر است

پروین فرج‌ زاده، دکتری روانشناسی با بیان اینکه افسردگی بارداری گذرا است، گفت: بغض، زود رنجی، احساس نارضایتی، ناامیدی (خصوصا زمان صبح‌ و شب)‌، خشم نسبت به خود، خستگی، تحریک ‌پذیری، انرژی نداشتن، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، احساس گناه، سرزنش خود و دیگران، خود خوری، تغییر اشتها، حالت تهوع، کم‌ خوری یا پرخوری از جمله علایم افسردگی حین بارداری محسوب می شوند.

این مدرس دانشگاه افزود: افسردگی در حین بارداری می ‌تواند به دو  صورت خلق افسرده یا افسردگی اساسی بروز کند. تفاوت این دو افسردگی در میزان شدت علایم است؛ علایم افسردگی خلقی خفیف ‌تر بوده و باعث اختلال در عملکرد شغلی اجتماعی بیمار نمی ‌شود اما افسردگی اساسی علاوه بر شدت علایم باعث اختلال در عملکرد فرد می‌ شود.

به گفته مینا رئیسی، روانپزشک، برخی بیماری ها مانند کم کاری تیروئید هم می توانند باعث آغاز افسردگی در دوران بارداری و پس از زایمان شوند.

وی افزود: اگر چنانچه فردی در دوران بارداری دچار افسردگی، اضطراب یا گرفتاری خلق باشد، به احتمال زیاد پس از زایمان نیز دچار افسردگی می شود؛ «خستگی جسمی پس از زایمان»، «محرومیت از خواب و بی ‌خوابی‌ های مداوم» و « تطبیق عاطفی مساله مادری» از زمینه های بروز افسردگی هستند.

وی تاکید کرد: زنان بارداری که سابقه قبلی ابتلا به مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی یا اضطراب را دارند یا از حمایت های کافی از طرف خانواده و دوستان شان برخوردار نیستند یا حادثه پر تنشی مانند مرگ یکی از عزیزان، پایان یک رابطه عاطفی یا از دست دادن شغلی را تجربه کرده اند، بیشتر از دیگران در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

امروزه مطالعات نشان داده اند لباس به علت کارکردهای تطبیقی زیستی، هویتی، زیباشناختی، روان شناختی می تواند نقش بسیار موثری در سلامت روانی و جسمانی مادران ایفا کنند از اینرو لباس بارداری در سالیان اخیر از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است.

ماندانا محمدی فر، دانش آموخته دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ با راهنمایی دکتر پروانه قاسمیان دستجردی طی پژوهشی با بررسی لباس بارداری زنان باردار شمال و جنوب شهر تهران به این نتیجه رسیده است که لباس های بارداری طراحی شده، در رابطه با نمونه های موردی شمال شهر با ابعاد سلامت روان- جسمی، افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، فوبیا، روان پریشی، حساسیت بین فردی و وسواس و در رابطه با نمونه های موردی جنوب شهر، بر ابعاد سلامت روان جسمی افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، پارانویا، روان پریشی، وسواس و حساسیت بین فردی، تاثیر مثبت و معنادار دارد.

همچنین لباس بارداری بر اساس مولفه های « رنگ»، « اشکال و خطوط»، «تناسب و اندازه»، « جنس و بافت» بر سلامت روان تنی زنان باردار تاثیر مثبت دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا