کد ژنتیکی ویروس کرونا شکسته شد

دانشمندان و محققان دنیا باید سال‌ها کار کنند تا واکسن کرونای جدید را کشف کنند اما ازآن‌جهت که پیش‌ازاین دانشمندان توانستند بیماری سارس ناشی از ویروس کرونا را که از خفاش انتقال پیداکرده بود، شکست دهند، بنابراین اطلاعات آن به محققان استرالیایی کمک کرد تا بتوانند کد ژنتیکی ویروس کرونا را بشکنند.

پروفسور ادوارد هولمز (Edward Holmes)، از استادان و محققان دانشگاه سیدنی استرالیا که بین متخصصان برجسته جهان درزمینه ژنتیک، تکامل و منشأ ویروس شناخته‌شده است، اظهار داشت که بیماری همه‌گیر امری اجتناب‌ناپذیر بوده اما دولت‌ها این تهدید را جدی نگرفتند.

جای تعجب نیست که ویروس کرونا در میان انسان‌ها پدیدار شده و شیوع پیداکرده است. این ویروس‌ها در حال جهش از مرز گونه‌ها هستند. مشخص بود که این اتفاق رخ می‌دهد. خفاش‌ها هزاران سال است که این ویروس‌ها را حمل می‌کنند. آن‌ها تغییر نکردند، این انسان‌ها هستند که با نحوه تعامل خود با آن‌ها شرایط را تغییر داده‌اند.

پروفسور هولمز دراین‌باره گفت: «جای تعجب نیست که ویروس دیگری در میان انسان‌ها پدیدار شده و شیوع پیداکرده است. ما این ویروس‌ها را رصد کرده‌ایم. آن‌ها در حال جهش از مرز گونه‌ها هستند. ما می‌دانستیم که این اتفاق می‌افتد. خفاش‌ها هزاران سال است که این ویروس‌ها را حمل می‌کنند. آن‌ها تغییر نکردند، این ما هستیم که با نحوه تعاملان با آن‌ها شرایط را تغییر داده‌ایم.»

به اعتقاد پروفسور هولمز، پس از جلوگیری از بروز فاجعه بیماری سارس در اوایل دهه 2000 میلادی و بیماری مرس در دهه گذشته، دولت‌ها باید شرایط بازارهای مرطوب و غیربهداشتی را مناسب کرده و تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی را ممنوع کنند و ساخت واکسن‌هایی در گروه خانوادگی ویروس کرونا و داروهایی مناسب برای مقابله با آن‌ها را شروع کنند تا با آمادگی بهتری در واقعه شیوع بعدی ظاهر شوند.

این پروفسور استرالیایی، اولین کسی است که توالی ژنتیکی ویروس کرونای سارس 2، همان ویروسی که باعث ایجاد بیماری کووید 19 شده، را منتشر می‌کند. وی در این رابطه اظهار داشت؛ به نظر می‌رسد که ویروس‌های کرونا به دلایلی که دانشمندان درک نمی‌کنند، به طرز منحصربه‌فردی قادر به جهش هستند.

ویروس کرونای سارس 2 (سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2) در 20 سال گذشته، سومین ویروس کرونای جهش‌یافته از خفاش به انسان که بعد از بیماری‌های سارس (سندرم حاد تنفسی کروناویروس) و مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) باعث کشته شدن صدها نفر شده است. اگرچه ابولا از ویروس کرونا نشات نگرفته اما اعتقاد بر این است که از خفاش‌ها ناشی شده است. ویروس کرونای سارس 2 بسیار واگیردارتر و عفونی‌تر از بیماری‌های سارس و مرس بوده و تاکنون جان بیش از 27 هزار نفر را گرفته است.

پروفسور هولمز  در این زمینه می‌گوید: «کاملاً واضح بوده که ما، به‌عنوان انسان، باید نحوه تعامل خود را با جهان حیوانات تغییر دهیم. ما باید میزان مواجهه خود را با آن‌ها کاهش دهیم. این بازارها باید برچیده شده و تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی باید پایان بگیرد. اکنون همه دنیا برای یک همه‌گیری آماده‌شده است. ما در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنیم، حمل‌ونقل در آن وجود دارد. این تصادفی است که انتظار داشته باشیم چنین اتفاقی بیفتد و در حال حاضر این اتفاق افتاده است.»

دکتر میشل بیکر (Michelle Baker) از محققان برتر جهان درزمینهٔ تحقیقات ایمنی خفاش در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (Commonwealth Scientific and Industrial Research سازمان)، موافقت کرد که دانشمندان منتظر شیوع کروناویروس بعدی باشند. او از یک دهه قبل تحقیقات خود را درزمینهٔ ویروس کرونا و همه‌گیری آن آغاز کرد.

او اعلام کرد: «من انتظار نداشتم این اتفاق به این شکل بد رخ دهد. اما تعجب هم نکردم که این اتفاق به‌واسطه یک ویروس کرونا ایجادشده باشد.» او می‌توانست همه‌چیز را که ما در مورد ایمنی‌شناسی خفاش می‌دانستیم در یک بعدازظهر بررسی کند. هیچ منبع و هیچ موضوع مورد آزمایشی وجود نداشت.

او تأکید می‌کند: «ما از تحقیقات خود راضی بودیم اما مشخص شد که تحقیقات کافی انجام‌نشده است. هنگامی‌که یک بیماری واگیردار رخ ندهد، گرفتن یک بودجه تحقیقاتی در آن زمینه، بسیار سخت است. درواقع کسی احساس نمی‌کند که چه مشکلاتی پیش روی محققان وجود دارد.»

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا