هوش مصنوعی از پزشکان شکست می‌خورد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که باید نسبت به این ادعا که توانایی هوش مصنوعی در برابر متخصصان انسانی در تفسیر تصاویر پزشکی برابری کرده و یا حتی فراتر است، شک کرد.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ادعا كردند كه بسیاری از مطالعات قبلی که در این رابطه انجام‌شده است، كیفیت علمی لازم را نداشته و ممكن است در آن‌ها نسبت به قابلیت‌ها و قدرت هوش مصنوعی اغراق‌شده باشد. به باور متخصصان، این مسئله می‌تواند خطری جدی برای ایمنی میلیون‌ها بیمار محسوب شود.

یافته‌های مطالعات جدید حاکی از این حقیقت است که بسیاری از ادعاهای مبهم و اغراق‌آمیز در مورد برابری هوش مصنوعی با توانمندی پزشکان یا حتی برتری این فناوری نسبت به متخصصان پزشکی وجود دارند که این مسئله یک خطر بالقوه برای ایمنی بیماران و سلامت جمعی به شمار می‌رود.

در این تحقیقات، پژوهشگران دو کار آزمایی بالینی تصادفی و 81 مطالعه غیر تصادفی که طی یک دهه گذشته منتشرشده است را بررسی کردند که در آن‌ها عملکرد یک الگوریتم یادگیری عمیق را برای تفسیر نتایج آزمایش‌ها و تصویربرداری پزشکی انجام‌شده توسط هوش مصنوعی را با پزشکان متخصص مقایسه کرده بودند.

در این مطالعات اعلام‌شده بود که یادگیری عمیق، شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که نویدبخش کاهش اشتباه در تفسیر آزمایش‌ها و تصویربرداری پزشکی است. در پژوهش‌های جدید مشخص شد که از میان مطالعات انجام‌شده غیر تصادفی پیشین، تنها نه مورد آن‌ها آینده‌نگر بودند. آن‌ها اطلاعات مربوط به بیماران را باگذشت زمان پیگیری و جمع‌آوری کرده و فقط شش مورد از آن‌ها ازنظر بالینی به‌صورت حقیقی و در دنیای واقعی بودند.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، بیش از دوسوم (58 مورد از 81 نمونه بررسی‌شده) مطالعات غیر تصادفی به دلیل مشکلات طراحی، دارای خطر بروز خطا و جانب‌داری در اعلام نتیجه بودند. از سوی دیگر بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد این مطالعات ازنظر پیروی از استانداردهای گزارش دهی شناخته‌شده اغلب در سطح ضعیفی قرار داشتند.

بر اساس گزارش بازبینی منتشرشده در تاریخ 25 مارس (برابر با ششم فروردین)، سه‌چهارم از این مطالعات اظهار داشتند كه عملكرد هوش مصنوعی حداقل هم‌طراز یا بهتر از پزشكان متخصص است و تنها 31 مطالعه (38٪) اظهار داشتند كه مطالعات آینده‌نگر یا آزمایش‌های بعدی برای نتیجه‌گیری قطعی، لازم است.

مایورا ناگندران (Myura Nagendran) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و محقق امپریال کالج لندن در این رابطه گفت: یافته‌های مطالعات جدید حاکی از این حقیقت است که بسیاری از ادعاهای مبهم و اغراق‌آمیز در مورد برابری هوش مصنوعی با توانمندی پزشکان یا حتی برتری این فناوری نسبت به متخصصان پزشکی وجود دارند که این مسئله یک خطر بالقوه برای ایمنی بیماران و سلامت جمعی به شمار می‌رود.

اعضای این تیم تحقیقاتی در رابطه با نتایج مطالعات پیشین، هشدار دادند كه زبان بیش‌ازحد مثبت این مطالعات موجب سوء تفسیر رسانه‌ها و عموم مردم خواهد شد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا