کشف شواهد تازه از وجود آتشفشان فعال در زهره

به گزارش مهر، این دانشمندان که نتایج یافته های اخیر خود را در نشریه Geophysical Research Letters منتشر کرده اند به سیگنالهای حرارتی غیرطبیعی اشاره کرده اند که توسط کاوشگر «ونوس اکسپرس» و از سطح زهره به دست آمده است.

به گفته این دانشمندان، شواهد به دست آمده به خوبی نشان می دهد که در سطح زهره نقاطی وجود دارد که به طور ناگهانی بسیار داغ شده و بار دیگر سرد می شود. به عقیده آنها چنین نوسانات دمایی می تواند نشانی از وجود آتشفشانهای فعال در این سیاره باشد.

دانشمندان به چنین نوسانات دمایی به عنوان رویدادی حیرت انگیز نگاه می کنند. بررسیهای دقیق آنها نشان می دهد دمای حداقل یکی از این نقاط به ۸۳۰ درجه سلسیوس نیز می رسد که برای سیاره ای که متوسط دمای آن ۴۸۰ درجه است، رقمی قابل توجه به شمار می آید.

این دانشمندان فکر می کنند در ۴ نقطه ای که چنین نوسانات دمایی دارند فعالیتهای آتشفشانی در حال انجام بوده و ماگمای داغ راهی سطح سیاره می شود.

هم اکنون آتشفشانهای فعال زیادی در زمین وجود دارد و در جای دیگری از منظومه شمسی یعنی قمر معروف مشتری یا همانlo آتشفشانهای فعال بزرگ دیگری هم به چشم می خورد.

به طور کلی انواع مختلفی از فورانهای آتشفشانی در منظومه شمسی دیده می شود. به عنوان مثال در تریتون (قمر اورانوس) و انسلادوس (قمر زحل) آتشفشانهایی از نوع cryovolcanos وجود دارد که طی آن گازهای یخ زده از سطح منجمد آنها خارج می شود.

دانشمندان علوم فضایی پیش تر از وجود احتمالی آتشفشانهای فعال در زهره خبر می دادند. آنها این گمانه زنی ها را از روی رسوبات تازه سطح این سیاره و دی اکسید سولفور موجود در اتمسفر آن ارایه می کردند اما هیچگاه از این بابت مطمئن نبودند و اکنون با کشف این نوسانات دمایی، بیش از پیش از وجود آتشفشانهای فعال در زهره اطمینان خاطر حاصل کرده اند.