هوای خودتان را داشته باشید

در این راستا کاربران اینستاگرام تلاش کرده اند در صفحه ای با عنوان هشتک پیشگیری کرونا راهکارهایی را برای مواجهه با این بیماری ارایه دهند. بدون شک رفتار افراد جامعه تا حدود زیادی در حال حاضر برای محافظت از مبتلا شدن به ویروس کرونا تاثیر گذار خواهد بود.

بنا به گفته متخصصان علوم پزشکی، چند عامل اساسی می‌تواند در پیشگیری از کرونا موثر باشند از جمله حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مرتب دست‌ها است، بنابراین آنها خود مراقبتی را عامل مهم پیشگیری از ابتلا به این ویروس اعلام کردند.

همچنین باید گفت: این روزها با گسترش این ویروس فضاهای مجازی در تلاش برای کمک به پزشکان و آگاهی دادن به آحاد جامعه هستند یکی از این صفحات مجازی با عنوان هشتک پیشگیری از کرونا از تمامی ارگان‌ها و خانواده‌ها برای اطلاع رسانی جمعی در این زمینه دعوت به همکاری می کند و می نویسد: مبارزه با بیماری کرونا نیازمند دانستن ویژگی‌های خاص این بیماری است. مهم‌ترین شاخصه در مبارزه با این ویروس اجتماع‌گریزی و در خانه ماندن است و در ادامه به ارایه اطلاعاتی در خصوص این بیماری می پردازد.

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن

در این صفحه اینستاگرامی در خصوص اینکه اصلاً سیستم ایمنی بدن به چه معنا است و استرس چه تاثیری بر آن داده اطلاعات و آگاهی های مفیدی در اختیار خوانندگان قرار می دهد و می نویسد: سیستم ایمنی بدن، بخشی از بدن است که سلول‌ها و مولکول‌های خودی را از بیگانه مثل میکروبها و ویروسها را شناسایی می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد یا بی‌خطر می‌کند.

گاهی به دلیل تشابه آنتی‌ژن، سلول‌های خودی با غیرخودی سیستم ایمنی به سلول‌های خودی حمله می‌کند. یکی از کاربران می نویسد: هر قدر ذهن ترسو و نگران شود بدن قدرت دفاعی خود را از دست می دهد. نگرانی ها و ترس های ذهنی بدن را ضعیف می سازد اینجاست که بیماری ها به راحتی وارد بدن می شوند، نگرانی های ذهنی نیروی زندگی را به چیزهای دیگر مصرف می کند و نمی گذارد به بدن داده شود.

آنهایی که از ویروس ها و بیماری ها می ترسند زودتر به آن مبتلا می شوند اما این به معنای چشم پوشی از مراقبت نیست، مراقب باشید و کارهای لازم را در بیرون نیز انجام دهید اما نگذارید ذهنتان به نگرانی سقوط کند. شاید یک دلیل اینکه کرونا در برابر کودکان خیلی کمتر از بزرگسالان موفق شده است این باشد که کودکان در وضعیت سالم ذهنی به سر می برند و سیستم دفاعی جسم آنان درست و طبیعی کار می کند.

ترس ذهنی بدن را تضعیف می کند. روانشناسان معتقدند نگرانی درباره نگرانی ابتلا به ویروس کرونا بسیار مخرب تر و آسیب زننده تر از احتمالا ابتلا به ویروس کرونا است. بهترین راه مقابله با این ویروس ناخوانده رعایت بهداشت فردی، نکات پیشگیرانه بهداشتی و تقویت سیستم روانی است.

چگونه از خطر ویروس کرونا در محل کار در امان باشیم؟

همچنین این صفحه اینستاگرام در ادامه تلاش های خود برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در خصوص در امان ماندن از ابتلا به این ویروس در محل کار توصیه هایی را ارائه کرده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم: در صورت داشتن تب و سرفه مطلقاً سرکار نروید، در صورت امکان از دستکش لاتکس در محیط کار استفاده کنید، هرگز صورت خود و به ویژه چشم ها، بینی و دهان خود را لمس نکنید، از مواد ضدعفونی کننده و الکل ۷۰درصد و بالاتر در محل کار خود استفاده کنید و در اختیار دیگران نیز قرار دهید.

تمام سطوح بر تماس محل کار را هر روز با الکل ۷۰ درصد ضدعفونی کنید از جمله" پیشخوان، رومیزی، تلفن ها، کیبورد، تبلت و دستگیره های در. تا حد امکان رعایت فاصله ۲متر را با همکاران خود داشته باشید، تا حد امکان از لمس اشیا و وسایل مشترک خوددرای نمایید، تا حد امکان از تلفن مشترک استفاده نکنید، از تهویه مناسب محل کار خود اطمینان داشته باشید، تا حد امکان به صورت الکترونیک، تلفنی و بدون ملاقات حضوری کار خود را انجام دهید.

از ایجاد شرایط ازدحام در محل کار خود ممانعت به عمل آورید، در صورت داشتن عطسه و سرفه از ماسک استفاده نمایید، مکرر دست های خود را بشویید، از خوردن صبحانه مشترک خودداری نمایید، تا حد امکان از لیوان و وسایل شخصی استفاده نمایید، از دست زدن به قسمت داخلی دستمال کاغذی که در آن عطسه یا سرفه کرده اید خودداری کنید.

یکی از کاربران نوشته است که افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی، افراد دارای بیماری مزمن ریوی، مبتلایان به آسم، دیابت، سرطان و افراد دچار نقص سیستم ایمنی گروههای پرخطری هستند که امکان دارد زودتر به این بیماری مبتلا شوند بنابراین این گروه بیشتر باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رعایت بهداشت در هنگام خرید نان

این روزها شیوع ویروس کرونا و تشدید حساسیت عمومی روی بهداشت موادغذایی یکی از چالش های اصلی مردم شده است؛ به طوری که برخی افراد هر کالایی را که خریداری می کنند با مایع ظرفشویی، آب، الکل وغیره ضدعفونی می کنند تا از سلامت آن اطمینان پیدا کنند.

برخی مواد که به صورت بسته بندی یا در ظروف فلزی و پلاستیکی هستند، قابلیت شست وشو یا ضدعفونی شدن را دارند اما چالش اصلی زمانی شروع می شود که برخی کالاها که عمدتاً ضروری هم هستند این قابلیت را ندارند. نان سنتی یکی از اقلامی ضروری است که نیاز به آگاهی در خصوص استفاده درست از آن وجود دارد این صفحه اینستاگرامی به ارایه نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از طریق نان شده است و آورد: بهتر است نان مورد نیاز از واحد نانوایی تهیه شود که محیط و تجهیزات آن تمیز و افراد شاغل درنانوایی علائم بیماری نداشته و مسوول دریافت پول نان در فرآیند تولید و تحویل نان دخالت نداشته باشد، از پهن کردن نان برای خنک شدن در میز نانوایی و همچنین برس زدن آن خودداری کنید، از بریدن و خرد کردن نان با چاقو و قیچی در نانوائی بپرهیزد، برای حمل نان از کیسه‌ پارچه‌ای پاکیزه استفاده کرده و پس از خارج کردن نان در منزل کیسه را بشوئید، تحویل گرفتن نان و قرار دادن آن در کیسه با دست تمیز انجام شود، کیسه پلاستیکی برای حمل نان مناسب نیست ولی اگر استفاده کردید پس ازخارج کردن نان آن را دور بیندازید، دفعات مراجعه به نانوایی را از طریق خرید بیشتر نان و نگهداری آن در کیسه مخصوص در فریزر کاهش دهید، اگر به سلامت نان خریداری شده تردید دارید نسبت به حرارت دادن آن قبل از مصرف اقدام نمائید در این خصوص می‌توانید از توستر، ماکروویو و یا ماهیتابه و قابله استفاده کنید، با توجه به احتمال آلودگی پول نقد، دست‌کم از کارت بانکی استفاده شود، گفتنی است فریز کردن، ویروس‌های احتمالی در نان را از بین نمی‌برد ولی با حرارت دادن ویروس‌ها از بین می‌روند.

چگونه با کودکانمان درباره کرونا و خطرات آن صحبت کنیم؟

اخباری که این روزها دربارۀ شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌شنویم، بیشتر ناراحت کننده هستند تا امیدبخش. بنابراین طبیعی است چنین اخباری که ما را ناراحت می‌کند، باعث اضطراب و نگرانی کودکانمان نیز شود.

برای کودکان همیشه درک آنچه در اینترنت و تلویزیون می‌بینند یا از دیگران می‌شنوند، آسان نیست و به همین دلیل آنها بشدت غمگین می‌شوند. شما می‌توانید با یک گفتگوی باز و اطمینان بخش، به آنها برای درک بهتر وضعیت کنونی کمک کنید و حتی باعث تقویت روحیه فرزندانتان شوید.

در صفحه اینستاگرامی پیشگیری از کرونا  هشت روش برای چگونگی گفتگو با کودکان را بازتاب داده است که به آنها می پردازیم:۱- سوالاتی صریح از کودکان بپرسید و به پاسخ‌هایشان گوش کنید. از فرزندانتان بخواهید هرچه درباره ویروس کرونا شنیده‌اند را برایتان بازگو کنند و احساسات و ترس و نگرانی‌هایشان در این باره را خیلی راحت با شما در میان بگذارند.

ببینید که درباره این ویروس چقدر آگاهی دارند و اجازه دهید که به راحتی در این باره حرف بزنند اگر فرزند شما آنقدر کوچک است که درباره این بیماری چیزی نشنیده، نیازی به صحبت در این باره با او نیست.

با این وجود هر زمان که شرایط مناسب بود، فرزندتان را تشویق کنید تا بیش از گذشته دستهایش را بشوید و بیش از گذشته نکات بهداشتی را رعایت کند؛ بدون آنکه او را بترسانید. با آرامش با کودکانتان به گفتگو بنشینید و به آنها اجازه دهید تا آزادانه صحبت کنند.

شاید بهتر باشد برای فراهم کردن زمینۀ چنین گفتگویی، قصه‌ای را برایشان تعریف کنید یا مثلا با هم شروع به نقاشی کنید. هرگز سعی نکنید که نگرانی‌های کودکان را کوچک و ناچیز بشمارید و ترسشان را نادیده نگیرید.

به آنها نشان دهید که احساساتشان را درک می‌کنید؛ به آنها بگویید که ترس و نگرانی‌هایشان در این شرایط طبیعی است. به کودکانتان نشان دهید که با دقت به حرفهایشان گوش می‌دهید و به آنها اطمینان دهید که همیشه و در هر زمانی می‌توانند درباره این نگرانی‌ها با شما یا معلم‌هایشان صحبت کنند. ۲- صادق باشید؛ متناسب با سن کودکانتان برایشان وضعیت کنونی را توضیح دهید. ۳- برایشان توضیح دهید که چگونه می‌توانند از خودشان و دوستانشان مراقبت کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت از کودکان در مقابل ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها، تشویق آنها به شستن مداوم دست‌هایشان است. لازم نیست برای این کار آنها را بترسانید. حتی می‌توانید شستن دست‌ها را به شکل بازی و شیوه‌ای سرگرم کننده درآورید.

مثلا هنگام شستن دست‌ها آواز بخوانید یا برقصید. همچنین می‌توانید به کودکان بیاموزید که چگونه هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با آرنج خود بگیرند، یا اینکه بهتر است به افرادی که عطسه و سرفه می‌کنند نزدیک نشوند. همچنین از کودکان بخواهید اگر احساس کردند که حالشان خوب نیست یا سردشان است، سرفه می‌کنند یا به راحتی نمی‌توانند نفس بکشند حتما به شما بگویند.

۴- به کودکان احساس امنیت بدهید ۵- مراقب کودکانتان و رفتارهای تبعیض‌آمیز باشید۶- برای کودکانتان مثال‌های مثبت و انرژی‌بخش بزنید. بسیار مهم است کودکان بدانند که مردم به یکدیگر کمک می‌کنند و نسبت به هم سخاوتمند هستند.

با فرزندان خود درباره تلاش‌های تیم‌های پزشکی، دانشمندان و جوانان در این شرایط بحرانی صحبت کنید؛ تلاشی که برای مهار کرونا و محافظت از جامعه انجام می‌شود. دانستن اینکه افراد مفید و مهربانی وجود دارند که برای مبارزه با این بیماری در تلاشند، می‌تواند به آنها احساس امنیت دهد. ۷- مراقب خودتان باشید. بهترین کمک به فرزندانتان این است که از خودتان بیش از همیشه مراقبت کنید تا بتوانید اوضاع را بهتر مدیریت کنید.

۸- در پایان گفتگوهای خود با کودکان، مراقب نتیجه گیری‌های آنها باشیدمهم است که در پایان گفتگوهایتان با کودکان، دیگر هیچ کودکی احساس ناراحتی و نگرانی نکند. سعی کنید در جریان گفتگوها به کمک زبان بدن همچنین با آرامشی که در صدایتان دارید و به کار بردن جملات زیبا، از اضطراب کودکان بکاهید. به آنها بار دیگر بگویید که می‌توانند هر زمانی که خواستند درباره موضوعات دشوار با شما صحبت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا