مدیریت نادرست درختان از عوامل آلودگی محیط زیست است

بیشتر ما نمی توانیم جنگل ها را به عنوان منبع آلودگی در نظر بگیریم و در نظر عموم جنگل ها برای محیط  زیست خوب  و مفیدهستند اما تحقیق جدیدی در ژاپن نشان می دهد که مزارع درخت سرو می تواند به اندازه  یک محیط شهری یا زمین کشاورزی با مدیریت ضعیف، ایجاد آلودگی کند. براساس یافته های ماساکی چیوا، راهبر اصلی این تحقیق و پروفسور دانشگاه ژاپن، درختان مقصر این آلودگی نیستند بلکه مدیریت این مزارع باعث این آلودگی هاست.  جنگل های طبیعی در ژاپن هم مانند سایر کشور ها نقش مهمی در حفظ کیفیت آب ایفا می کنند.

چیوا بیان کرد: «در بین سالهای 1650 تا 1960 درختان سدر زیادی در ژاپن کاشته شده اند که 60 درصد آن ها در زمین های خصوصی هستند که جنگل های طبیعی محسوب نمی شوند و برای اهداف اقتصادی ایجاد شده اند. در زمان کاشت این درختان تامین های کوتاه مدتی برای آنها درنظر گرفته شده بود. به هرحال، واردات چوب های دیگر قیمت درخت سدر را تحت تاثیر قرار داد و همین امر موجب کاهش مدیریت صحیح بر روی آن ها شد. و نتیجه آن زمین هایی با انبوهی از درختان پیر و رشد نیافته شد.»

بر اساس این تحقیق این مزارع قدیمی اکنون به عنوان منبع آلودگی نیتروژن غیر متمرکز شناخته می شوند. آلودگی متمرکز از یک منطقه خاص ناشی می شود اما آلودگی غیر متمرکز همانند این نوع آلودگی، از مناطق منتشر شده بیش تری سرچشمه می گیرند. نیتروژن در طول بارش باران یا ذوب برف ها از مزارع به سمت گودال های آب جاری می شوند و همین امر موجب ایجاد شکوفه های جلبک می شود.

این نیتروژن ها از برگ‌ هایسوزنی شکلی ناشی می شوند که از میان برگ های قدیمی این درختان بر روی زمین می ریزند. این امر بخشی از چرخه طبیعی بازیافت مواد مغذی است. کرم ها و میکروب های خاکی این سوزن ها را تجزیه می کنند و مواد مغذی آنها را به خاک بازمیگردانند. جوانه ها در نزدیکی اتمام این روند شروع به رشد می کنند و از این مواد مغذی استفاده می کنند اما سن زیاد این درختان در این مزارع سبب رشد آرام آن ها می شود و این به آن معناست که نسبت به دختان جوان تر کم تر از مواد مغذی خاک از جمله نیتروژن استفاده می کنند. به علاوه سایه های گسترده ای که این درختان انبوه ایجاد می کنند موجب جلوگیری از رشد جوانه های جدید می شود و در نتیجه باز هم نیتروژن کمتری مورد استفاده قرار می گیرد و همین امر باعث می شود که نیتروژن بیش تری از طریق آب به سایر نقاط دیگر وارد شود.

امید است که مدیریت بهتر این درختان در آینده باعث کاهش ازدحام آن ها شود و محیط طبیعی جدید تری فراهم شود که بتواند به جای آلوده کردن آب آن را تمیز کند.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا