قهوه در لاغری موثر است

چربی قهوه‌ای یکی از دو نوع چربی است که در بدن انسان‌ها و دیگر پستانداران یافته شده است. در ابتدا تصور بر این بود که این چربی محدود به کودکان و حیواناتی است که خواب زمستانی دارند، ولی اخیراً کشف شده است که افراد بالغ نیز می‌توانند دارای چربی قهوه‌ای باشند.

عملکرد اصلی این چربی ایجاد گرمای بدن از طریق سوزاندن کالری‌های جذب شده، بر خلاف چربی سفید که با دریافت کالری‌های اضافی تجمع می‌کنند، است. افرادی که اندیس BMI بدن آن‌ها بالاتر است، چربی قهوه‌ای بیشتری دارند.
پروفسور «مایکل سیموندز» از دانشگاه ناتینگهام، می‌گوید: نحوه‌ کار چربی قهوه‌ای با چربی‌های دیگر موجود در بدن متفاوت است و در مواجهه با ایجاد سرما، با سوزاندن چربی و قند، گرما تولید می‌کند.  افزایش فعالیت آن باعث بهبود کنترل قند خون و همچنین سطح چربی موجود در خون و کاهش وزن می‌شود. به هر حال، تا کنون مشخص نبود که تحریک این چربی‌ها به چه صورت است.
پروفسور سیموندز و همکارانش مطالعات خود را از سلول‌های بنیادی شروع کردند تا تحریک‌پذیری چربی قهوه‌ای توسط کافئین را بررسی کنند. وقتی که میزان دُز مناسب را یافتند، آزمایش‌های خود را روی انسان انجام دادند. آن‌ها از روش عکسبرداری حرارتی استفاده کردند تا فعالیت‌های چربی قهوه‌ای را رصد کنند.
پروفسور سیموندز می‌گوید: «با توجه به مطالعات گذشته‌ خودمان، می‌دانیم که تجمع چربی قهوه‌ای در اطراف گردن است و توانستیم از ناحیه‌ گردنِ شخصی که قهوه نوشیده بود، عکس حرارتی تهیه کنیم و ببینیم که چربی قهوه‌ای آن گرم‌تر شده است.

با استفاده از این نتایج، ما اکنون می‌خواهیم مطمئن شویم که آیا کافئین به عنوان یکی از محتویات قهوه، نقش تحریک‌کنندگی را بر عهده دارد یا دیگر ترکیبات موجود در آن باعث بروز فعالیت در چربی‌های قهوه‌ای می‌شوند.

اکنون ما در حال کار روی مکمل‌های کافئین هستیم تا اثر آن‌را بر روی چربی قهوه‌ای مشاهده کنیم. زمانی که فهمیدیم کدام ترکیب موجود در قهوه نقش اصلی را در تحریک کنندگی دارد، می‌توان از آن به‌عنوان بخشی از رژیم لاغری و یا برنامه‌ی تنظیم گلوکز خون جهت جلوگیری از دیابت استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا