وجود دی ان ای میکروب در خون نشانه سرطان است

این پژوهش مقدماتی توسط تیمی از مرکز نوآوری میکروبیوم در دانشگاه کالیفرنیا واقع در سن دیگو انجام‌شده است. آن‌ها در این تحقیقات، 33 نوع مختلف سرطان و بیش از 18 هزار نمونه تومور سرطانی را موردبررسی قرار داده‌اند تا مشخص کنند که آیا الگوهای خاص دی ان ای میکروبی در سرطان یافت می‌شود یا خیر؟

جرج پور (Gregory Poore) یکی از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: نتایج تجزیه‌وتحلیل‌های میکروبیوم خون و بافت‌ها نشان می‌دهد که روش تشخیصی جدیدی برای شناسایی ابتلا و نوع سرطان در انسان ابداع‌شده است.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که وجود نشانه و ردپای دی ان ای میکروب فقط در نمونه‌های خون افراد دارای سلول‌های سرطانی وجود داشته و هیچ نتیجه مثبت اشتباهی در افراد سالم، گزارش نشده است. علاوه بر این، ردپای دی ان ای خاص میکروبی می‌تواند در تمایز بالقوه بین انواع سرطان مفید باشد.

این فرآیند با تجزیه‌وتحلیل الگوهای دی ان ای میکروبی، چه از نوع باکتریایی و چه ویروسی که در خون فرد بیمار وجود دارد، انجام می‌شود.

پروفسور راب نایت (Rob Knigh)، مدیر مرکز نوآوری میکروبیوم نیز در این رابطه گفت: اقدامات پیشین انجام‌شده در رابطه با تحقیقات سرطان نشان می‌داد که تومورها عموماً دارای محیط‌های استریل هستند و این تحقیقات تعامل و ارتباط چندجانبه‌ای را که این سلول‌های سرطانی در انسان ممکن است با ویروس‌ها، باکتری‌ها و … داشته باشند در نظر نگرفته بودند. این موضوع در حالی است که ما می‌دانیم میکروب‌های زیادی در بدن ما زندگی و رشد می‌کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تعداد ژن‌های میکروبی موجود در بدن فرد از تعداد ژن‌های انسان پیشی می‌گیرد، بنابراین، این میکروب‌ها سرنخ‌های قابل‌توجهی برای مطالعه شرایط سلامتی فرد ایجاد می‌کنند.

در این تحقیقات، اعضای تیم پژوهشی در ابتدا داده‌های میکروبی را از اطلس ژنوم سرطان موردبررسی و مشاهده قراردادند. این داده‌ها، حاوی اطلاعات ژنوم و سایر اطلاعات موجود در مورد تومورهای بیمار است. درنتیجه ارزیابی نمونه‌های تومور و انواع سرطان، نشانه‌ها و الگوهای میکروبی که با انواع خاصی از سرطان در ارتباط هستند پدیدار شده است.

پژوهشگران در ادامه این مطالعات، پلاسما بیماران مبتلابه سرطان‌های مختلفی مانند سرطان ریه، پوست، پروستات و همچنین افراد سالم و فاقد سلول‌های سرطانی را ارزیابی کردند.

این کار برای بررسی این موضوع انجام شد که مشخص شود آیا نشانه‌ها و ردپای میکروبی در نمونه‌های زندگی واقعی اعمال‌شده است یا خیر؟ گفتنی است از كليه بيماران نمونه‌برداری کد دی ان ای و وجود نشانه‌های دی ان ای میکروبی انجام شد.

علاوه بر این، ردپای دی ان ای خاص میکروبی می‌تواند در تمایز بالقوه بین انواع سرطان مفید باشد. به‌عنوان‌مثال، در این تحقیق، نمونه‌های سرطان پروستات و ریه را می‌توان با دقتی بالای 81 درصد تشخیص داد.