نقش حیاتی نقشه های ماهواره ای در مدیریت بحران

یونس دهقان گفت: از نخستین روز سال ۱۳۹۹ با ورود سامانه‌ های بارشی نسبتا قدرتمند و نفوذ هوای سرد شمالی شاهد بارش فراگیر باران و برف در اغلب مناطق کشور و همچنین وقوع سیلاب برای مناطق جنوبی کشور بودیم.

عصر روز جمعه اول فروردین ۱۳۹۹سامانه اول از مرزهای غربی و شمال غربی و از عصر روز شنبه ۲ فروردین نیز سامانه دوم با رطوبت فراوان پس از گذر از خلیج فارس از جنوب و جنوب غربی ایران وارد کشور شد.  با ورود جبهه‌ های هوا از شمال و جنوب و با توجه به فراهم بودن صعودهای شدید که نتیجه استقرار جبهه انسدادی کم فشار بر فراز ایران شاهد بارش‌های سراسری و نسبتا سنگین به خصوص در استان‌های جنوبی کشور بوده‌ایم.

وی درباره اقدامات سازمان فضایی ایران در پیش بینی سیلاب اخیر گفت: هرچند پیش بینی‌ های هواشناسی در کشور از وظایف سازمان هواشناسی کشور است، اما سازمان فضایی ایران جهت برنامه ریزی، آمادگی لازم در پایش مناطق سیل زده و تهیه نقشه‌های ماهواره‌ای مربوطه و همچنین ارایه اطلاعات لازم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور آمادگی بدنه اجرایی این وزارت خانه در مقابله با سیلاب احتمالی، نقشه‌ های پیش بینی سیلاب برای حداکثر ۱۰ روز آینده در این سازمان تولید و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

دبیر کمیته مدیریت بحران سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: برای سیلاب اخیر، مطابق با سطح اطلاعات دریافتی از مدل‌های هواشناسی و با بررسی کارشناسی در سازمان فضایی ایران، ۲۵ اسفند سال گذشته و اول فرودین امسال در دو نوبت اخطار وقوع سیلاب ناگهانی با مشخص کردن استان‌های مستعد رخداد سیلاب تولید شد.

دهقان گفت: بنابرپیش بینی‌های قبلی در روزهای ۲ و ۳ فروردین در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس شاهد سیلابی شدن مسیل‌ها و آب گرفتگی برخی مناطق روستایی بودیم که متاسفانه علیرغم خسارات مالی، خسارات جانی نیز برجا گذاشت. در این زمینه هرچند پیش گیری از خسارات مالی وارد شده در کوتاه مدت غیرقابل اجتناب بود اما با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در سطح جامعه پیشگیری از خسارات جانی کاملا امکان‌پذیر شد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از نقشه‌ها در پایش مناطق سیل‌زده افزود: از روز اول فروردین  ۱۳۹۹همزمان با شروع بارندگی‌ها در غرب و جنوب کشور در مرکز پایش ماهواره‌ای سازمان فضایی، به صورت مستمر با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نسبت به اندازه‌گیری میزان بارش و مسیر حرکت سامانه‌های بارشی در کشور، اطلاعات لازم را تهیه و در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور و جمعیت هلال احمر قرار دادیم.

دبیر کمیته مدیریت بحران سازمان فضایی ایران در خصوص فعالیت‌های سازمان فضایی کشور پس از به اتمام رسیدن سیل تصریح کرد: سازمان فضایی به عنوان مرکز پیش‌رو در دریافت و پردازش سریع داده‌های ماهواره‌ای، بلافاصله پس از پایان بارندگی‌ها با پردازش تصاویر ماهواره‌ای نسبت به شناسایی مناطق سیل زده در کشور اقدام و نقشه‌های مربوطه را در اختیار مراجع ذیربط در سطح کشوری و استانی قرار داده است.

دهقان افزود: نقشه‌ های ماهواره‌ ای در ارایه خدمات حیاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان مدیریت بحران کشور به مناطق سیل‌زده و همچنین در روند پرداخت عادلانه خسارات ناشی از سیلاب یا بحران‌های دیگر نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا