روز جهانی تئاتر متفاوت تر از همیشه

از آن زمان تا کنون در این تاریخ، بیش از 100 عضو مراكز ملی انیستیتوی جهانی تئاتر (ITI) مراسم های مختلفی را برای بزرگداشت این روز در نظر می گیرند.

بر این اساس، در چنین روزی هر کشوری بنا بر تاریخچه آیین ها و نمایش های خود و با توجه به پیشینه ای که در این حوزه دارند، مراسمی را برای معرفی خود به مخاطبانشان در قالب نمایش های میدانی برگزار می کنند.

وظیفه موسسه بین المللی تئاتر چیست؟

موسسه بین المللی تئاتر در سال 1948  از سوی یونسکو تاسیس شد. (ITI) در قالب یک موسسه غیردولتی در زمینه هنرهای نمایشی فعالیت می کند. علاوه بر این، انجام فعالیت های مشترک از طرف سازمان های مرتبط با یونسکو با هدف بسط و توسعه تئاتر به عنوان زبانی جهانی برای انتقال مفاهیم مشترک انسانی در جهان از دیگر ماموریت های این موسسه بین المللی است.

اعتلای مبادلات بین ‏المللی دانش و عمل در حیطه هنرهای نمایشی، برانگیختن نیروی خلاقیت و همکاری بین دست ‏اندرکاران تئاتر، آگاه ‏سازی افکار عمومی از لزوم به حساب‏ آوردن آفرینندگی هنری در قلمرو توسعه، تعمیق درک مشترک برای تحکیم صلح و دوستی در میان ملت ها و پیوستن به دفاع از اهداف یونسکو به عنوان یک سازمان جهانی از مهمترین دلایلی است که برای تاسیس این موسسه برشمرده شده است.

از این رو، برای تحقق این اهداف هرساله برنامه های جهانی (ITI) در سراسر جهان اعلام می شود و عموم مخاطبان، حامیان و سرمایه های اصلی تئاتر در هر کشور از آن باخبر می شوند.

پیام روز جهانی تئاتر چیست؟

علاوه بر این، بر اساس ضوابط هر سال یکی از شخصیت های بزرگ هنر تئاتر و چهره های برجسته تاثیرگذار در فرهنگ و هنر جهان متنی را به عنوان پیام روز جهانی تئاتر به رشته تحریر درآورده و و در اختیار (ITI) می گذارد. این موسسه نیز پیام ارسال شده را به تمام مراکز عضو می فرستد و در انواع و اقسام رسانه های بین المللی منتشر می شود. هدف از انجام این کار این است که علاقه مندان و فعالان این حوزه، با آگاهی از شعار سال در فعالیت ها و تولیدات خود برای تحقق آن تلاش کنند.

بر اساس این گزارش، نخستین پیام روز جهانی تئاتر توسط «ژان کوکتو» (Jaean Cocteau) نمایشنامه نویس و کارگردان شهیر فرانسوی در سال 1962 میلادی نوشته شد. در سال 2020 نیز پیام روز جهانی تئاتر به قلم «شهید ندیم» هنرمند تئاتر پاکستان نوشته شده است.

روز جهانی تئاتر متفاوت تر از همیشه

امسال روز جهانی تئاتر در شرایطی کاملا متفاوت برگزار خواهد شد. دلیل این تفاوت تعطیلی تمامی فعالیت ها و اجتماعات از جمله تئاتر در سراسر جهان به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

قطعا این اقدام تجربه‌ای متفاوت را برای اهالی این هنر در کشورهای مختلف جهان رقم خواهد زد که پایان آن هم برای اهالی این هنر زنده، مشخص نیست.

گزارش:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با تشکر از شما.واقعا هیچ توجه و رسیدگی به تاتر نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا