تولید حشره‌کش‌های زیستی با قابلیت دفع آفات هدف

یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی و کشاورزی زیستی آغاز کرد و تلاش کرده است که محصولات تولیدی آن برگرفته از طبیعت و میکروارگانیسم‏‌های مفید و غیر بیماری‌‏زا و فاقد هرگونه دستکاری ژنتیکی باشد. بر این اساس در حال حاضر، کارخانه این شرکت قادر به تولید بیش از ۱۵۰۰ تن مواد بیولوژیک پودری و حدود ۱۰ هزار تن فرآورده‌‏های بیولوژیک مایع است که کیفیت و کارایی آنها قابل تضمین است.

کشاورزی زیستی امکان تولید محصولات سالم را فراهم می‌کند؛ چراکه این فناوری با استفاده از میکروارگانیسم‌های مفید و پروبیوتیک‌ برای بهبود عملکرد، بدون آسیب رساندن به محیط زیست، اکوسیستم، حشرات، خاک، آب و انسان عمل می‌کند.

بر این اساس این شرکت، با تولید پروبیوتیک‌های گیاهی، کودها و آفت‌کش‌های زیستی سعی دارد با تقویت فلور میکروبی خاک و گیاه به منظور افزایش بهره‌وری و عملکرد و استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و نیز با تقویت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها با هدف حذف آفت‌کش‌های شیمیایی در راستای کشاورزی طبیعی و ارگانیک و در نهایت سلامت خاک، گیاه، انسان و محیط زیست گام بردارد. علاوه بر آن این شرکت توانایی دارد با محصولات تولیدی خود حدود ۷۰ درصد آفات کشاورزی را با محصولات بیولوژیک کنترل کند.

بانک میکروبی یکی از ارکان موفقیت و ثبات شرکت‌های فعال در حوزه بیوتکنولوژی است؛ چرا که مایه تلقیح اولیه موردنیاز برای تحقیقات، آموزش و تولید را به طور پایدار و خالص و در هر زمان که نیاز باشد، در اختیار بخش‌های مختلف مجموعه قرار می‌دهد. از این رو این شرکت مجهز به یکی از قوی‌ترین بانک‌های میکروبی کشور در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی و پروبیوتیک‌های دامی است که در آن، طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌های بومی و غیربومی شامل ۲۰۰ سویه با شناسنامه مورفولوژیک، بیوشیمیایی و مولکولی تایید شده گردآوری شده است.

این میکروارگانیسم‌ها، در فریزرهایی با دمای منهای ۸۰ درجه سلسیوس، برای مدت طولانی و به دور از هر نوع آلودگی و تغییرات ژنتیکی نگهداری شده و هر زمان که نیاز باشد، از آنها به عنوان مایه تلقیح اولیه برای تولید محصولات مختلف استفاده می‌شود.

حشره‌کش بیولوژیک یکی از محصولات این شرکت است. از مهمترین آفات محصولات کشاورزی در راسته "بال‌پولکداران" هستند و استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌‏های شیمیایی برای دفع این آفات، نه تنها باعث بروز مقاومت در جمعیت این آفات شده بلکه با از بین بردن دشمنان طبیعی، زمینه را برای افزایش جمعیت آنها فراهم ساخته است. ولی این حشره کش بیولوژیکی محصول یک لاروکش قدرتمند است که برای کنترل انواع بال‌پولکداران استفاده می‌شود.

ماده موثره این آفت کش در محیط روده سایر حشرات غیرفعال باقی مانده و در نتیجه برای حشرات غیر هدف مانند دشمنان طبیعی، عوامل گرده‌افشان و سایر موجودات زنده از جمله انسان و دام بی‌خطر است.

قارچ‌کش‌های بیولوژیک و کودهای بیولوژیک و همچنین انواع پروبیوتیک‌های دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل، حیوانات خانگی و اسب از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا