جوان‌سازی با استفاده از سلول‌های بنیادی

در این روش سلول‌های بالغ با مجموعه‌ای از پروتئین‌های جنینی درمان می‌شوند و در نتیجه روند پیری معکوس می‌شود و سلول‌های پیر قادر به انجام برخی عملکردهای سلول‌های جوان هستند.
سلول‌های بنیادی پرتوان القایی قابلیت تبدیل به انواع سلول‌ها را دارند و از این رو  عرصه وسیعی از روش‌های درمانی را پیش روی محققان قرار داده‌اند.
در این روش سلول‌های بنیادی بالغ از پوست مدل‌های آزمایشگاهی برداشته می‌شوند و در معرض یک پروتئین جنینی به نام یاماناکا (Yamanaka) قرار می‌گیرند. این روش ساعت سلول‌ها را به حالت جنینی برمی‌گرداند و قابلیت تبدیل به انواع سلول‌ها را دارد.  
محققان برای آزمایش این روش سلول‌های پوست و خون چند نمونه سالمند انسانی و حیوانی را جدا کردند و چندین هفته در معرض پروتئین یاماناکا قرار دادند. سپس با استفاده از اسید ریبونوکلئیک (RNA) سلول‌ها را وادار به بیان شش عامل برنامه‌ریزی مجدد کردند. بعد از گذشت شش روز این سلول‌ها با سلول‌های پیر دست نخورده مقایسه شد و معلوم شد بیان ژن سلول‌های درمان‌شده بسیار نزیک به بیان ژن سلول‌های جوان است. نتایج نشان می‌دهد این سلول‌ها به طور میانگین ۱.۵ تا ۳.۵ سال جوان می‌شوند.
همین نتایج در مدل‌های حیوانی نیز مشاهده شد و سلول‌های حیوانات پیر دقیقا مشابه سلول حیوانات جوان قادر به عضله‌سازی شدند. محققان امیدوارند با استفاده از این روش  بتوانند بسیاری از عملکردهای سلول‌های جوان را در سلول‌های پیر شبیه‌سازی کنند.
این روش در درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با پیری از جمله آلزایمر مفید است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا