ویروس کرونا محصول دست‌کاری آزمایشگاه نیست

النا مالینیکووا (Elena Malinnikova) متخصص برجسته بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت روسیه در گفتگو با خبرگزاری رسمی روسیه Tass گفت: مطالعه رمزگشایی ژنوم ویروس کرونای جدید نشان می‌دهد که این ویروس کشنده در آزمایشگاه ایجاد نشده است.

پیش‌ازاین، برخی از رسانه‌های روسی و خارجی، ازجمله سرویس خبری هند و آسیا (IANS) ادعا می‌کردند که ممکن است ویروس کرونای جدید در یک آزمایشگاه و به‌وسیله انسان‌ها ساخته‌شده باشد.

مالینیکووا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «من این فرضیه را شنیده‌ام اما در حال حاضر نتایج رمزگشایی ژنوم ویروس کرونای جدید نشان می‌دهد که بعید است این ویروس آزمایشگاهی و ساخته دست بشر باشد.»

ابتدا این بیماری در حیوانات راه یافت و آنها را مبتلا کرد و باید گفت که جهش این ویروس از حیوانات به انسان بسیار دشوار است چراکه روندی بسیار طولانی را طی می‌کند.

داده‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که به‌احتمال‌زیاد این بیماری واگیردار جدید در ماه دسامبر سال 2019 میلادی شروع به شیوع در میان مردم چین نکرده و احتمالاً این ویروس کمی زودتر ظهور کرده بود و فقط در ماه دسامبر، ابتلای 41 نفر به این بیماری از سوی مقامات چینی گزارش شد.

به گفته این متخصص، ویروس کرونای جدید مدت ها پیش از ماه دسامبر سال 2019 میلادی (آذرماه 1398)، هنگامی‌که شیوع این ویروس ثبت‌شده است، ظهور کرده بود. مالینیکووا توضیح داد که ابتدا این بیماری در حیوانات راه یافت و آن‌ها را مبتلا کرد و باید گفت که جهش این ویروس از حیوانات به انسان بسیار دشوار است چراکه روندی بسیار طولانی را طی می‌کند.

مالینیکووا در ادامه  توضیحاتش می‌گوید: « داده‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که به‌احتمال‌زیاد این بیماری واگیردار جدید در ماه دسامبر سال 2019 میلادی شروع به شیوع در میان مردم چین نکرده است. احتمالاً این ویروس کمی زودتر ظهور کرده بود اما شناسایی نمی شد  و فقط در ماه دسامبر، ابتلای 41 نفر به این بیماری از سوی مقامات چینی گزارش شد.»

پس از این رویداد، بیماری ناشی از ویروس کرونا به‌سرعت گسترش پیدا کرد و از تاریخ 13 ژانویه سال 2020 میلادی (23 دی‌ماه 1398) شروع به شیوع در خارج از چین کرده و با سرعت بسیار کشورهای دیگر را درگیر نمود.

مالینیکووا خاطرنشان كرد: «اپیدمیولوژیست ها معتقدند كه این ویروس کرونای جدید مدتی طولانی پیش از شناسایی شدن در چین حضور داشت.»

مطالعات ژنتیکی انجام شده توسط پژوهشگران مرتبط با وزارت بهداشت روسیه نشان می دهد این ادعا که ویروس کرونا توسط آزمایشگاه یا نیروهای نظامی کشوری خاص ایجاد شده باشد،  فاقد مستندات علمی بوده و باید آن را فراموش کرد.

مترجم: احسان محمد حسینی