با این ژن محصول مزارع برنج بیشتر می‌شود

نتایج یک تحقیق جدید که به‌طور مشترک توسط موسسه تحقیقات ملی برنج چین (CNRRI) و مؤسسه ژنتیک کشاورزی از زیرمجموعه‌های آکادمی علوم کشاورزی چین در منطقه شنزن (Shenzhen) انجام‌شده است، نشان می‌دهد نوعی ژن در گیاه برنج مسئولیت تنظیم اندازه و کیفیت محصول را داشته و استفاده از این ژن موجب افزایش محصول و به دست آمدن دانه‌هایی بزرگ و خوب خواهد شد.

گائو ژنیو (Gao Zhenyu)، پژوهشگر موسسه تحقیقات ملی برنج چین در این رابطه گفت: کیفیت برنج عمدتاً بر اساس تعداد خوشه مؤثر آن، تعداد دانه در خوشه و وزن دانه تعیین می‌شود که بر ظاهر و ارزش تجاری برنج نیز تأثیر می‌گذارد.

بر اساس نقشه ترکیب ذاتی و نقشه ژنتیکی با وضوح‌بالای گیاه برنج، این تیم تحقیقاتی ژنی را بانام TGW2 شناسایی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که در برخی از انواع برنج، میزان ظهور ژن TGW2 زیاد است و با تأثیرگذاری بر تکثیر سلولی و گسترش گلومها، باعث تغییر در عرض و وزن دانه‌های برنج شده و کیفیت محصول، افزایش پیدا می‌کند.

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر نشان داد که وقتی ژن TGW2 با ژن KRP1 که یک تنظیم‌کننده چرخه سلولی در گیاهان محسوب می‌شود، ترکیب‌شده و واکنش نشان دهد؛ نقاط منفی و ضعف مرتبط با کم شدن عرض و وزن دانه برنج را از بین برده و محصول به‌دست‌آمده، کیفیتی بسیار خوب خواهد داشت.

این یافته‌ها بینش جدیدی در مورد مکانیسم ژنتیکی پایه و اساس مورفولوژی دانه و وزن دانه گیاه برنج ارائه داده و به کمک این ژن می‌توان امیدوار بود که محصول مزارع برنج به نسبت شرایط فعلی با افزایش زیادی روبه‌رو شده و مشکل تأمین غذا تا حد زیادی کم شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن به‌تازگی در وب‌سایت Science and Technology Daily و آخرین شماره مجله تخصصی New Phytologist منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.