تولد مارسل امه

  • تولد مارسل اِمِه

مارسل اِمِه، داستان نويس فرانسوي، در 29 مارس 1902م در يك طبقه پايين اجتماعي به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود و قبل از آنگه منحصراً به ادبيات بپردازد، به وسيله مطالعه فراوان فكر خود را وسعت بخشيد. اِمِه در ابتدا به مشاغل گوناگون پرداخت و در26 سالگي كار نويسندگي خود را با وصف زندگي دهقانان شرق فرانسه آغاز كرد.

مارسل امه در 31 سالگي كتاب ماديان سبز را نگاشت كه موجب شهرت وي گرديد. وي در اين اثر، آداب زندگي دشت نشينان را با تصويرهاي بديع و تيزبيني بسيار و با سبكي پر جاذبه وصف كرده است.

در آثار مارسل امه از طرفي ذوق خيال انگيزي تا حد وهم و رويا ديده مي‏شود و از طرف ديگر، تندي و خشونت در هجو و انتقاد مشاهده مي‏گردد كه گاه رنگ سياسي و اجتماعي به خود مي‏گيرد. آثار او به صورت طنزي است تند از بعضي از ظواهر تمدن، با استادي در فن نويسندگي و طنز و لحن خشونت‏ آميز در تجزيه و تحليل و واقع بيني. امه در دو كتاب ديگر تحت عناوين قصه‏ هاي گربه خانگي و آخرين قصه‏ هاي گربه خانگي، تأكيد مي‏كند كه اين قصه‏ها را براي بچه ‏هاي چهار تا هفتاد و پنج ساله نوشته است.

امه در اين داستان‏ها بر آن است تا خوانندگان، از ماجراهاي تلخ خودشان كه در آنها عشق و پول به هم آميخته و هر لحظه يكي، جاي ديگري را مي‏گيرد، فارغ شوند. اين مجموعه در حقيقت شامل قصه ‏هايي است كاملاً اخلاقي و در آن خوب‏ها جزاي خير مي‏بينند. ديگر آثار مارسل امه شامل ديوارگذر، مگس آبي، پرندگان ما و رو به عقب است. مارسل امه سرانجام در سال 1967م در 65 سالگي درگذشت.

  • درگذشت محمد تقی سپهر کاشانی

محمدتقی سپهر کاشانی متولد ۱۲۱۶ ه‍.ق است.ملقب به لسان‌الملک، ادیب، دانشمند، مورخ و شاعر عصر قاجار. محمدتقی بن (ملا) محمدعلی کاشانی، در سال ۱۲۱۶ ه‍.ق در کاشان متولد شد و پس از تحصیل علوم قدیمی، عروض و قافیه را آموخت.

محمدتقی سپهر در عهد محمدشاه به نوشتن کتاب ناسخ‌التواریخ مأموریت یافت. این کتاب دوره تاریخ جهان از زمان آدم تا سال ۱۲۷۳ قمری است. بعد از جلوس ناصرالدین شاه، مأمور کاشان و تا سال ۱۲۶۷ در آنجا بود تا آنکه هنگام مراجعت ناصرالدین شاه از مسافرت عراق و اصفهان، در رکاب شاه به تهران آمد. در دربار ناصرالدین شاه خواندن دستخط‌های شاه و فرامین او بر شغل سابق وی افزوده شد و در سال ۱۲۷۲ لقب لسان‌الملک یافت، و بعدها جزو اعضای مصلحت‌خانه درآمد. در سال ۱۲۹۱ ه‍. ق، که اعتضادالسلطنه ریاست ادارهٔ «تربیت مجالس تنظیمات حسنه در ولایات ممالک محروسه» را یافت، سپهر مستوفی اول شد و به لقب خانی مفتخر گردید تا آنکه در ربیع‌الآخر سال ۱۲۹۷ ه‍.ق در تهران درگذشت.

گفتنی ست که «سهراب سپهری» شاعر معروف و معاصرکاشانی از خاندان محمدتقی سپهر است. محمدتقی سپهر علاوه بر تاریخ و ادبیات در بسیاری علوم از جمله ریاضیات، حکمت و فلسفه و جفر و علوم دیگر حظی وافر داشت. وی در تهران درگذشت و پیکرش به نجف اشرف منتقل شد. از دیگر آثار و تالیفات او: «آینه جهان‌نما»؛ «اسرارالانوار» فی مناقب الائمهٔ اطهار (ع)؛ «براهین العجم فی قوانین المعجم»؛ «جنگ فی التواریخ» و «دیوان» اشعار.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا