قانون تردد و اقامت دانشجویان غیرایرانی اصلاح شد

عبدالحمید علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره بازنگری قوانین و مقررات تردد دانشجویان بین الملل اظهار داشت: وزارت علوم با توجه به برنامه هایی که برای توسعه کمی دانشجویان بین الملل در داخل کشور دارد، دست به یکسری بازنگری در قوانین و مقررات همچنین تسهیلات ویژه این دانشجویان زده است.

وی در این باره، گفت: این وزارتخانه در خصوص قانون تردد دانشجویان غیرایرانی که مصوب سال ۱۳۱۰ است، پیشنهادی به کمیسیون علمی فناوری هیأت دولت داد که با این پیشنهاد موافقت شد.
مدیرکل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان درباره این پیشنهاد وزارت علوم خاطرنشان کرد: بر اساس این پیشنهاد، برای دانشجویان بین المللی تبصره ویژه ای جهت تردد و اقامت در نظر گرفته می شود.
علیزاده افزود: این پیشنهاد برای تبدیل شدن به قانون باید موافقت هیأت دولت را هم دریافت کند که منتظر طرح این موضوع در کابینه هستیم تا به عنوان یک قانون ابلاغ شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با اعمال این قانون، مجوز اقامت و تردد دانشجویان غیرایرانی را از پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا دریافت کنیم.  
وی در ادامه با اشاره به تسهیل تردد دانشجویان غیرایرانی به تفویض اختیار امور کنسولی این دانشجویان به تعدادی از استان ها و دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در طول سه سال گذشته وزارت علوم اقدام به تفویض اختیار امور کنسولی دانشجویان بین الملل داخل کشور به دانشگاه ها و استان ها کرد؛ به طوری که در این مدت تعداد حوزه های کنسولی از پنج به ۱۵ استان افزایش یافت و در قالب ۳۱ مرکز فعالیت می کنند.
علیزاده خاطرنشان کرد: این تفویض اختیار در بحران شیوع کرونا و در مدیریت خروج دانشجویان بین المللی خود را به خوبی نشان داد؛ در غیر این صورت، دانشجویان غیرایرانی برای خروج از کشور در شرایط فعلی ابتدا باید به حوزه ستادی سازمان امور دانشجویان در تهران مراجعه می کردند که بحران چند هزار نفری به دنبال داشت.
مدیرکل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان ادامه داد: دانشگاه های دارای حوزه های کنسولی، امور خروج این دانشجویان را در ایام تعطیلی موقت دانشگاه ها در داخل استان انجام دادند.
وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری دانشگاه های بیشتری با احراز شرایط کافی از این امکان تفویض اختیار بهره مند شوند.
 در ایام تعطیلی موقت دانشگاه ها به علت شیوع ویروس کرونا، ۱۵ هزار دانشجوی بین الملل از کشور خارج شدند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از تهران بودند. در حال حاضر ۴۰ هزار دانشجوی بین الملل از ۱۲۹ ملیت در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا