چینی‌ها، رانش زمین را پیش‌بینی می‌کنند

پژوهشگران روش جدیدی را برای ارزیابی و پیش‌بینی سطح رانش احتمالی زمین ابداع کرده‌اند. رانش یا لغزش لایه‌های زمین می‌تواند منجر به تبعاتی جدی شده و خسارات مالی و انسانی فراوانی در پی داشته باشد. به همین دلیل نیازی اساسی به توسعه ابزارهای بهتر برای تقویت اثربخشی ارزیابی و مدیریت ریسک رانش و لغزش زمین وجود دارد.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه لانژو (Lanzhou University) در کشور چین به کمک مدل‌سازی تجربی و آزمایشی و بهره‌گیری از مجموعه تکنیک‌های زمانی رادار دیافراگم مصنوعی موسوم به Interferometric Synthetic Aperture Radar (InSAR) و ترکیب این فناوری‌ها موفق شدند تا مکان‌ها، مناطق و حجم‌های احتمالی رانش زمین را در محوطه‌های مسطح مشرف‌به رودخانه‌های هیتای (Heitai) و رودخانه زرد در شمال غربی استان گانسو چین ارزیابی کنند.

پژوهشگران با استفاده از رویکرد ترکیبی از مدل تجربی، تکنیک‌های InSAR و بررسی میدانی موفق به طراحی و ارائه نقشه‌ای شدند که می‌تواند بزرگی و فعالیت‌های رانش بالقوه زمین را نشان دهد. این موضوع از اهمیت ویژه و بسیار زیادی برخوردار است.

تراس‌ها یا مناطق مسطح مرتفع اطراف رودها معمولاً دارای رسوب قابل‌توجهی هستند. به دلیل افزایش تدریجی سطح آب‌های زیرزمینی به دنبال آبیاری مداوم از سال 1968، بسیاری از رانش‌های زمین در امتداد لبه‌های این تراس‌ها ایجادشده‌اند.

بر اساس روش‌های فوق‌الذکر، محققان روش جدیدی را برای پیش‌بینی محل، مساحت و حجم رانش احتمالی زمین در این مناطق پیشنهاد کردند.

به گفته منگ زینگمین (Meng Xingmin)، محقق ارشد این تیم تحقیقاتی، پژوهشگران با استفاده از رویکرد ترکیبی مدل تجربی، تکنیک‌های InSAR و بررسی‌های میدانی موفق به طراحی و ارائه نقشه‌ای شدند که می‌تواند بزرگی و فعالیت‌های رانش بالقوه زمین را نشان دهد. این موضوع از اهمیت ویژه و بسیار زیادی برخوردار است.

انتظار می‌رود این تحقیق بینش علمی قابل‌توجهی در جهت اطلاع‌رسانی در مورد خطر رانش زمین و مدیریت ریسک ارائه دهد. این فناوری همچنین می‌تواند در بسیاری از مناطق دیگر مشابه در سراسر جهان اعمال شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا