بایدها و نبایدهای رابطه جنسی در بیماران کرونایی

این روزها در بسیاری از کشورها بحران کرونا باعث خانه‌نشینی اجباری و قرنطینه تمامی افراد شده و تعداد زیادی از مردم هم به این ویروس مبتلا شده‌اند.

بر اساس نظر کارشناسان، تمامی موارد مبتلا به ویروس نباید در بیمارستان بستری شوند و تنها قرنطینه خانگی برای آن‌ها کفایت می‌کند. این موضوع در مورد افراد مشکوک که هنوز هیچ علامتی از بیماری نداشته‌اند نیز صدق کرده و آن‌ها نیز باید در قرنطینه دو هفتگی بمانند.

در این میان سؤالاتی مبنی بر اینکه آیا افراد مبتلا و یا مشکوک به این بیماری می‌توانند در طول دوران قرنطینه با همسر خود رابطه جنسی برقرار کنند؟

اگر شما یا همسرتان به دلیل دارا بودن علایم بیماری (سرفه یا تب) خود را قرنطینه کرده‌اید، در حالت عادی و برای زوجین لزوماً نیازی به عدم داشتن رابطه جنسی برای دوره 7 تا 14 روزه که برای موارد قرنطینه انفرادی توصیه می‌شود، وجود ندارد؛ اما اگر همسر شما دریکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر بیماری کووید 19 قرار دارد، بهتر است در این مدت رابطه جنسی نداشته باشید.

پرفسور پاول هانتر (Paul Hunter) استاد رشته پزشکی در دانشگاه آنجلیای شرقی (University of East Anglia) در این رابطه گفت: طی روزهای گذشته از من به‌دفعات سؤال شده است که آیا افراد می‌توانند در زمان بروز بیماری و قرنطینه خانگی و انزوای اجتماعی ناشی از بیماری کووید 19 COVID-19 رابطه جنسی برقرار کنند یا خیر؟

اداره بهداشت عمومی انگلیس به‌تازگی توصیه‌های خود را در مورد بایدها و نبایدهای قرنطینه خانگی و زندگی افرادی که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که دریکی از اعضای آن احتمال عفونت COVID-19 دارد، به‌روزرسانی کرده است.

اگرچه در هیچ دستورالعمل بهداشتی جهانی، توصیه‌های مستقیمی در مورد اینکه آیا شما در چنین شرایطی می‌توانید رابطه جنسی برقرار کنید یا خیر، ارائه نشده است، اما تفسیر من از اطلاعیه‌های مختلف بهداشتی در شرایط قرنطینه خانگی به شرح زیر است:

«اگر شما یا همسرتان به دلیل دارا بودن علایم بیماری (سرفه یا تب) خود را قرنطینه کرده‌اید، در حالت عادی و برای زوجین لزوماً نیازی به عدم داشتن رابطه جنسی برای دوره 7 تا 14 روزه که برای موارد قرنطینه انفرادی توصیه می‌شود، وجود ندارد؛ اما اگر همسر شما دریکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر بیماری کووید 19 قرار دارد، بهتر است در این مدت رابطه جنسی نداشته باشید.

افراد آسیب‌پذیر شامل بیماران دیابتی، بیماران قلبی و عروقی، افراد دارای سوابق بیماری‌های ریوی، افراد دارای سرطان، زنان باردار، یا احیاناً افراد مسن بالای 70 سال و … است.»

در نظر داشته باشید هنوز هیچ شواهد و مدارک قطعی وجود ندارد که نشان‌دهنده مضر بودن فعالیت‌های شدید جسمی از قبیل روابط زناشویی یا ورزش در دوران بیماری کرونا باشد، اما بهتر است اگر در حین برقراری روابط جنسی دچار ضعف یا بی‌حالی شدید می‌شوید، از داشتن رابطه صرف‌نظر کنید.

توصیه می‌شود اگر شما یا همسرتان دچار بیماری هستید یا احتمال آن داده می‌شود، قبل از برقراری رابطه زناشویی، حتماً حمام‌کرده و دستان خود را ضدعفونی کنید.

به‌طورجدی توصیه می‌شود از داشتن روابط جنسی آزاد و بی‌بندوباری جنسی خودداری کنید. ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود و داشتن روابط جنسی با افراد مختلف، احتمال مبتلا شدن شما و انتقال گسترده ویروس در سطح جامعه را به‌شدت افزایش می‌دهد.

پرفسور پاول هانتر در پایان توضیحات خود افزود: توصیه می‌شود در طول رابطه جنسی با همسر خود در دوران قرنطینه، از تماس صورت و چهره با یکدیگر اجتناب کنید، زیرا می‌دانیم که به‌طورقطع ویروس کرونا از طریق بزاق منتقل می‌شود اما تاکنون هیچ‌گونه شواهدی از انتقال ویروس به‌واسطه ترشحات جنسی به دست نیامده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    میشه لطف کنید مقاله اصلی و اسم نویسنده مقاله رو برام بفرستید
    برای یک کار پژوهشی نیاز دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا