ماسک تا چه حد از شما در برابر کرونا دفاع می‌کند؟

شیوع ویروس کرونا سبب شده است تا بیماران مبتلا به بیماری کووید 19 هرروز بیشتر و بیشتر شود. ازآن‌جهت که هنوز داروی مناسبی برای درمان و واکسنی برای پیشگیری این بیماری به دست نیامده، نکاتی وجود دارد که می‌تواند از ابتلا جلوگیری کند. استفاده از ماسک، استفاده از دستکش، شستشوی مرتب دست‌ها و ضدعفونی کردن و قرار نگرفتن در تجمعات ازجمله راه‌کارهایی است که می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند.

در حال حاضر، توصیه می‌شود برای محافظت در برابر ویروس از ماسک استفاده کنید، اما آیا پوشیدن ماسک برای همه اجباری است؟

به باور کارشناسان اگر شما سالم هستید، نباید از ماسک استفاده کنید اما درصورتی‌که به بیماری کووید 19 مبتلا شده‌اید باید از ماسک استفاده کنید. علاوه بر این توصیه می شود اگر با علایم بیماری شبه آنفولانزا یا شبه سرماخوردگی نیز مواجه هستید، باید ماسک را بزنید. همچنین اگر تست شما برای ابتلا به  بیماری سارس مثبت باشد نیز باید ماسک بزنید. در محیط‌های شلوغ و پرجمعیت نیز استفاده از ماسک بسیار مهم است. در صورت عدم رعایت بندهای فوق، بهتر است خود را قرنطینه کنید.

برای محافظت از خود در برابر بیماری کووید 19، استفاده از ماسک‌های تخصصی به نام N95 توصیه می‌شود. این ماسک ضخیم‌تر از ماسک معمولی است. بااین‌وجود، استفاده از ماسک برای عموم مردم توصیه نمی‌شود زیرا پوشیدن این ماسک‌ها برای مدت طولانی، تنفس را سخت می‌کند. علاوه بر این، دانستن نحوه پوشیدن مناسب این ماسک‌ها به آموزش خاصی نیاز دارد.

خرید تعداد بالای ماسک N95 اصلاً توصیه نمی‌شود چراکه باعث کمبود این محصول در بازار شده و بخش متخصصان بهداشتی دچار مشکل می‌شوند. یک سؤالی که بسیاری از مردم آن را مطرح می‌کنند این است که آیا باید برای حیوانات خانگی خود ماسک مناسب تهیه کنند؟

آیا نیاز آن‌ها به استفاده از ماسک ضروری است؟  بسیاری از مردم نگران حیوانات خانگی خود هستند. در چین افزایش تقاضا برای ماسک‌های سگ وجود دارد. برخی از دارندگان حیوانات خانگی، سگ‌های خود را وادار به پوشیدن ماسک صورت جراحی می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است. اینکه آیا حیوانات خانگی و اهلی نیز می‌توانند آلوده شوند یا نه ، هنوز مشخص نیست بااین‌حال، توصیه‌شده است که صاحبان حیوانات خانگی باید مراقب لازم را داشته باشند.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که وقتی ماسک می‌پوشید، مطمئن ‌شوید که هیچ فاصله‌ای بین ماسک و صورت شما وجود ندارد و هیچ‌یک از قطره‌های عطسه و سرفه وارد مخاط بینی و دهان شما نخواهد شد.

بااینکه استفاده از ماسک می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 کمک کند اما پیروی از اقدامات بهداشتی اساسی مانند شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی کردن آن‌ها با محلول‌های مبتنی بر الکل، بهتر به نظر می‌رسد.

نکته مهم استفاده از ماسک، دور انداختن آن پس از استفاده است. هنگامی‌که ماسک صورت شما مرطوب شد، باید بلافاصله آن‌ها را در سطل زباله بیاندازید. هرگز از ماسک‌های یک‌بارمصرف، برای چند بار استفاده نکنید.

در حین برداشتن ماسک، از تماس با قسمت جلوی ماسک خودداری کرده و آن را از قسمت پشتی جدا کنید. ماسک را درون یک سطل زباله دربسته بیاندازید و بلافاصله دستان خود را با آب و صابون تمیز بشویید یا آن را با مواد الکلی خوب ضدعفونی کنید.

ازآن‌جهت که هنوز دارویی برای درمان این بیماری در دسترس نیست و واکسنی برای آن تهیه نشده و در صورت کشف واکسن مناسب، نیاز به زمان طولانی برای تولید انبوه آن وجود دارد، پیروی از اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه بسیار ضروری است؛ بنابراین بهتر است مرتب دستان خود را ضدعفونی کرده و در صورت امکان آن‌ها را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید.

لمس نکردن سطوح مختلف در بخش‌های عمومی جامعه می‌تواند در این پیشگیری کمک‌کننده باشد. قرنطینه که در حال حاضر برنامه بسیاری از کشورهای جهان شده است، راهی مناسب برای شکستن زنجیره شیوع این بیماری است. در صورت ابتلا به بیماری شبه سرماخوردگی یا شبه آنفولانزا بهتر است با پزشک مناسب مشورت کرده و خود را قرنطینه کنید.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا