ساخت دارو و کیت کرونا از سوی دانشگاه آزاد

سید محمد جواد صدری مهر در گفتگو با  مهر، درباره فعالیت های فناورانه واحدهای دانشگاه آزاد در خصوص مقابله و درمان ویروس کرونا، گفت: به منظور بررسی و ارزیابی طرح های ارجاعی در خصوص پیشگیری و مقابله با کرونا، کمیته ای متشکل از اعضای هیات علمی شاخص دانشگاه تشکیل و نخستین جلسه این کمیته ۲۰ اسفندماه برگزار شد.

مدیرکل تجاری سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه بالای ۱۰۰ طرح از استانهای مختلف به این کمیته ارجاع داده شده است، افزود: به منظور سرعت بخشی در ارزیابی ها، جلسات کمیته به صورت روزانه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می شود و در نهایت طرح هایی که مورد موافقت قرار می گیرد، بلافاصله از سوی دانشگاه حمایت می شود.

صدری مهر با تاکید بر اینکه سیاستگذاری و اولویت دانشگاه، شکستن زنجیره انتقال کرونا و جلوگیری از گسترش اپیدمی آن است، خاطرنشان کرد:یکی از طرح های تایید شده و مورد حمایت دانشگاه، جعبه های استریل برای از بین بردن ویروس است که می تواند در کسب و کارهای مختلف، در مغازه و حتی منازل کاربرد داشته باشد. طرح دیگر، تبدیل سطوح تماسی به غیرتماسی مثل دستگیره هاست که از جمله طرح های موفقِ فناورانه واحد استان اصفهان بوده که به تصویب این کمیته رسیده است.

وی با بیان این مطلب که در حوزه کیت های تشخیصی کرونا، بیش از ۸ طرح موفق از واحدهای استان اصفهان، تهران، شیراز، البرز و همدان به کمیته ارزیابی دانشگاه ارائه شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از این کیت ها در استان های مختلف به مرحله تولید انبوه رسیده و در بیمارستان های استان ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ در چنین شرایطی که فناوران دانشگاه ها اقدام به تولید کیت های تشخیص کرده اند، می توان ادعا کرد که دیگر نیازی به واردات کیت از خارج از کشور نخواهیم داشت.

مدیرکل تجاری سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اولویت دوم دانشگاه آزاد را درمان ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: در همین راستا، برخی استان ها طرح های خود را در زمینه ساخت دارو برای درمان این ویروس ارائه داده اند که نمونه های اولیه و تست های حیوانی برخی از این طرح ها انجام شده و مثبت بوده است. 

صدری مهر با اشاره به اینکه نتایج پژوهش های اولیه این طرح ها را به وزارت بهداشت ارائه داده ایم تا مجوز کمیته اخلاق را برای ادامه کار و انجام تست بالینی بگیریم، گفت: تایید این طرح ها توسط کمیته ملی اخلاق معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اخذ مجوز و رسیدن به مرحله تولید انبوه آن ۴-۵ ماه به طول می انجامد. محققان دانشگاه آزاد برای ساخت داروی درمان کرونا، از شیوه هایی استفاده کردند که در دنیا استفاده نمی شود و به نوعی به یک نوآوری و خلاقیت در ساخت این دارو دست یافته اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا