کاهش پنجاه درصدی میزان مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون

دکتر بشیر حاجی بیگی در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون به دلیل شیوع بیماری کرونا کم شده است؛ میزان مراجعه اهداکنندگان به مراکز انتقال خون در اکثر استان های کشور پنجاه درصد کاهش یافته است. کاهش مراجعه کنندگان در استان های سیستان و بلوچستان، اصفهان، هرمزگان، تهران، کرمانشاه، گیلان، مازندران و آذربایجان شرقی محسوس تر است.

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران با تقویت شبکه ملی خونرسانی کشور و کمک مردم، نیاز به خون و فرآورده های خونی تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی کشور را تامین می کند.

حاجی بیگی در خصوص این شبکه ملی اظهارداشت: شبکه ملی خونرسانی کشور کمک می کند تا استان هایی که بیشترین مراجعه کنندگان و اهدا کنندگان خون را دارند نیاز استان های همجوارشان ( استان هایی که با کمبود خون مواجه اند) را تامین کنند. این مساله باعث می شود، هیچ گونه کمبود خونی در کشور نداشته باشیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: مهم اکنون ما به تمامی گروه های خونی نیازمندیم اما افراد دارای گروه خونی منفی در اولویت اهدای خون هستند.

این افراد ( به عنوان دهنده عمومی) خودشان را می توانند در اولویت اهدای خون قرار دهند؛ زیرا در کشور ما تنها 10درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند.

به ویژه گروه خونی O منفی در اولویت اهدای خون قرار دارند، زیرا تنها 3 تا 4درصد اهدا کنندگان خون در کشور را O منفی تشکیل می دهند.

وی بیان کرد: تمامی واحدهای پخش خون در سراسر کشور این مساله را هم اکنون به خوبی مدیریت می کنند تا به امید خدا با ذخایر خونی کافی به استقبال نوروز و بهار برویم.

به گفته وی، نیاز به خون و فرآورده ها، یک نیاز همیشگی و روزانه است و اهدای خون باید در کشور به صورت روزانه باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: طبق روال هرساله سازمان انتقال خون( از بدو تاسیس تاکنون)، معاینات پزشکی و مشاوره پزشکی در تمامی مراکز انتقال خون سراسر کشور انجام می شود.

وی تصریح کرد: اگر چنانچه فردی علایم سرماخودگی داشته باشد برای اهدای خون معاف موقت می شود. او یک ماه پس از بهبودی کاملش می تواند به مراکز انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا کند.

حاجی بیگی گفت: افرادی که برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می کنند، افرادی کاملا سالم هستند. این افراد از سلامتی خود اطمینان دارند. ما نیز هیچ نگرانی از این بابت نداریم. از سوی دیگر اهدای خون در تمامی مراکز انتقال خون در محیطی کاملا استریل انجام می شود. تمامی تجهیزات و وسایل استفاده شده در پروسه اهدای خون نیز در شرایط کاملا استریل هستند و هیچ خطری سلامت اهدا کنندگان را تهدید نمی کند.

وی یادآورشد: اهداکنندگان مستمر خون در سراسر کشور سالهاست با اصول اولیه خود مراقبتی آشناهستند. این افراد با خود مراقبتی و اصول رعایت مسایل بهداشتی به حفظ سلامت خودشان و دیگران کمک می کنند.

به گزارش سیناپرس،وی با اشاره به اینکه اهدای خون مقوله ای از فعالیت اجتماعی و مشارکت اجتماعی با ایثار و از خود گذشتگی است، گفت: ضمن تشکر از اهدا کنندگان خون در سراسر کشور که سال 1398 یار و یاور سازمان انتقال خون بودند، از عزیزانی که دارای شرایط اهدای خون هستند به خصوص اهدا کنندگان مستمر خون دعوت می کنیم به مراکز اهدای خون مراجعه و برای تامین خون بیماران بستری در بیمارستان ها کمک کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: هم اکنون ما به تمامی گروه های خونی نیازمندیم اما افراد دارای گروه خونی منفی در اولویت اهدای خون هستند. این افراد ( به عنوان دهنده عمومی) خودشان را می توانند در اولویت اهدای خون قرار دهند زیرا در کشور ما تنها 10درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند. به ویژه گروه خونی O منفی در اولویت اهدای خون قرار دارند، زیرا تنها 3 تا 4درصد اهدا کنندگان خون در کشور را O منفی تشکیل می دهند.

وی به سن اهدای خون در کشور اشاره کرد و افزود: سن اهدای خون در کشور 18  تا 60 سالگی است اما اهدا کنندگان مستمر می توانند تا 65 سالگی خون اهدا کنند. همچنین مردان 4 بار و زنان 3 بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

وی در پایان گفت: تمامی مراکز استانی اهدای خون در ایام تعطیلات نوروز( به جزء روز اول) در سراسر کشور باز است؛ تنها مرکز وصال شیرازی( یکی از مراکز اهدای خون استان تهران) در روز نخست نوروز نیز باز و پذیرای اهداکنندگان است.

گفتنی است، اهداکنندگان می توانند با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون ایران (www.ibto.ir )، آدرس مراکز اهدای خون را جستجو کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا