فعالیت های جسمی از افسردگی نوجوانان جلوگیری نمی کند

مطالعات متعددی نشان داده است که افسردگی، یکی از شایع ترین مشکلات موجود در بین مردم جهان و نیز دومین عامل سوق دهی فرد به خودکشی و برخی بیماری های قلبی است. همچنین در بسیاری از موارد دیده می شود که افسردگی فرد ریشه در افسردگی او در دوران نوجوانی دارد.

افزون بر اینها، پژوهش های پیشین گویای این مساله بود که فعالیت جسمی می تواند موجب کاهش افسردگی در بزرگسالان شود. با این حال هنوز شواهد چندانی دال بر نقش ورزش در جلوگیری از افسردگی به دست نیامده است.

در این میان، مخققان انگلیسی در مطالعه ای جدید به این نتیجه رسیدند که ورزش، نقش چندانی در کاهش افسردگی نوجوانان ندارد. در این مطالعه سه ساله، 736 نوجوان (با متوسط سن چهارده و نیم سال) از نوامبر 2005 تا ژانویه 2010 مورد مطالعه قرار گرفتند.

در این مطالعه، میزان فعالیت های ورزشی این افراد در روزهای مختلف هفته مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه، وجود افسردگی و میزان آن در این نوجوانان تعیین شد.

بررسی نتایج به دست آمده مشخص کرد که هیچ رابطه ای میان میزان فعالیت ورزشی در سن 14 سالگی با میزان افسردگی در سن 17 سالگی وجود نداشت.

البته معنای این یافته این نیست که ورزش، تاثیری مثبت بر کاهش افسردگی انسانها ندارد، بلکه این تاثیر در نوجوانی به حدقال ممکن می رسد. همچنین نباید فرامش کرد که ورزش در نوجوانی به طور کلی برای سلامت در آن سن و نیز باقی عمر بسیار ضروری است.

مشروح این پژوهش در نشریه JAMA Pediatrics منتشر شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا