دیدگاه تونلی مانع رشد دانشمندان

پروفسور رابرت هیل، دانشمند برتر جهان در مهندسی بیومواد از انگلستان در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت علمی ایران گفت: با وجود اینکه تکنولوژی و فناوری های غربی در ایران موجود نیست، اما محققان ایرانی توانسته اند به پیشرفت های خوبی برسند.

وی با بیان اینکه عدم وجود فناوری غربی در ایران تاثیرات مثبت و منفی بر روی تحقیقات این کشور گذاشته است، اظهار داشت: همین موضوع، باعث شده که یک سری نوآروی هایی که اصلا قابل تصور نبوده در کشور ایران ایجاد شود.

وی با بیان مثالی در خصوص پیشرفت ایران عنوان کرد: به عنوان مثال محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت دستگاه الکترواسپینینگ شدند که این دستگاه مشابه خارجی ندارد و بیشتر به همین علت ساخته شده است. اکنون این دستگاه در سراسر دنیا به فروش می رسد و این نشان دهنده تاثیرات مثبت نبود فناوری های غربی در ایران به شمار می رود.

 پروفسور هیل تاکید داشت: این پیشرفت در ایران در صورتی است که ممکن است دانشمندان خارجی اکثر اوقات به دلیل نبود امکانات، نتوانند پروژه های تحقیقاتی خود را اجرا کنند. از این رو می توان نتیجه گرفت که ایرانی ها منتظر امکانات نیستند و پروژه های تحقیقاتی خود را خودشان پیش می برند.

وی  با اشاره به موانع رشد بر سر راه دانشمندان جهان در حوزه پژوهش خاطر نشان  کرد: متاسفانه عدم احترام گذاشتن از جانب  دانشمندان به مرزهایی که در رشته های مختلف وجود دارد  در سایر رشته ها باعث شده  که متخصصانی با دید تونلی آموزش ببینند؛ این افراد صرفا به موضوع رشته خودشان توجه می کنند.

پروفسور هیل ادامه داد: متاسفانه تحقیقات بین رشته ای و مشارکتی بین دانشمندان، توسط افرادی طراحی می شود که تخصصی در آن حوزه ندارند و معمولا دیدگاه محدودی به این قضیه دارند.

به گفته وی، همین قضیه باعث می شود که بودجه ها و منابع تحقیقاتی به درستی و در جای خود تعلق نگیرد. بدین صورت برخی تحقیقات باریک و به صورت محدود انجام می گیرند. اگر این مشکل برطرف شود پیشرفت و حرکت در مرزهای علمی جریان می یابد.

وی با بیان اینکه دانشمندان جوان در دنیا از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند، اظهار داشت: دانشمندان نباید هراسی از آموزش یک علم دیگر و خارج از حوزه علمی خود داشته باشند. این در حالی است که معمولا می ترسند وارد یک رشته جدید شوند؛ ولی من فکر می کنم که رشته های دیگر (نسبتا مرتبط با رشته های آنان) می تواند در پیشرفت دانشمندان موثر باشد.

در سالهای اخیر، مطالعاتی بر روی بیو متریال خمیر دندان ها و ایمپلنت های استخوانی توسط پروفسور رابرت هیل انجام گرفته است. همچنین خمیردندان هیدروکسی اپتایت طرح وی بوده که اکنون در انگلستان به تولید انبوه رسیده است. پروفسور هیل، یکی از دانشمندان برتر جهان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا