پرونده ویژه BMW M5؛ نگاهی به تاریخچه‌ی قوی‌ترین‌های سری۵!

به گزارش سیناپرس به نقل از دی جی  کلا مگ،ماشینی که دو فرق مهم نسبت به نمونه‌های عادی و استاندارد خودش داشت؛ قلب قدرتمندتر و ظاهر خشن‌تر. اما بگذارید پیش از شروع داستان هیجان‌انگیز تولد M5، نگاهی به اتاق‌های سری ۵ هم داشته باشیم.

لوکس اسپرت

احتمالا روزی مهندسان شرکت آلمانی ب‌ام‌و گرد هم آمده‌اند و به فکر ساخت یک خودروی جوان‌پسند و به اصطلاح، لاکچری افتادند. نتیجه‌ی یک بحث‌وجدل و کشمکش طولانی آن جلسه، طراحی و تولید اولین ب‌ام‌و سری ۵ شد! خودرویی که به لطف تلاش همان افراد، امروزه پرستیژ خاصی دارد و هرزمان در خیابان‌های شهر یکی از آن‌ها را می‌بینیم، درگیر ابهت بی‌حد و مرزشان می‌شویم. بگذارید با پدربزرگ این سری آشنا شویم:

 

قیافه‌ی بی‌حوصله‌اش را نبینید که قلب مهربانی دارد. همه‌چیز برای او از سال ۱۹۷۲ شروع شد؛ زمانی که اولین اتاق سری ۵ با کد E12 به دنیا آمد. شاید امروز این خودرو ارزشمند را در وضعیت نامناسب بعضا در خیابان‌های شهر ببینیم، اما یک زمانی اتومبیل لاکچری زمان خودش بود و ابهتی برای خودش داشت. حالا سن و سالی از این پیرمرد دوست‌داشتنی گذشته و پیداکردن نمونه‌ی سالم آن کار نسبتا سختی شده است. این خودرو در مدل‌های مختلفی تولید شد و اکثر ما آن را به اسم بی‌ام‌و ۵۱۸ می‌شناسیم. حقیقت این است که بجز مدل ۵۱۸ با موتور ۴ سیلندر خطی، توان ۸۹ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر، مدل‌های مختلفی از آن مثل ۵۲۰، ۵۲۵، ۵۲۸، ۵۳۰، ۵۳۳ و ۵۳۵ هم تولید شد. پس از گذشت حدود یک دهه از تولید اولین سری این خودرو، تولید آن سرانجام در سال ۱۹۸۱ میلادی متوقف شد.

 

در طراحی دومین نسل سری ۵، این بار ب‌ام‌و جسارت بیشتری به خرج داد تا با ظاهر یک اتومبیل اسپرت‌تر روبرو باشیم. اتومبیلی که در عین داشتن ظاهر یک اتومبیل لوکس با تجهیزات و امکانات رفاهی مختلف، ظاهر یک اتومبیل اسپرت و جسورتری را در بطن چهره‌ی خود جای داده بود. ساختار کلی زبان طراحی این خودرو هنوز همان پیرمرد دوست‌داشتنی سابق است اما به لطف تغییراتی که در آن صورت گرفت، شاهد طراحی پخته‌تری هستیم. این خودرو پس از توقف تولید نسل اول، در سال ۱۹۸۱ میلادی به روی خط تولید رفت. این اتاق در بازار کشورمان نسبت به نسل اول سخت‌تر پیدا می‌شود. نمای داخلی این خودرو حس بیشتری از یک خودروی جدیدتر و با امکانات بیشتری را به مخاطب منتقل می‌کند. به‌طور کلی پیشرانه‌های این خودرو نسبت به نسل پیشین فرق زیادی نکرده است. تولید این نسل سرانجام در سال ۱۹۸۸ متوقف شد، اما پیش از توقف تولید، یک اتفاق مهمی افتاد و آن هم تولید اولین نسخه M Power سری ۵ بود.

 

حالا وقتش بود که ب‌ام‌و دست به کار شود و به کالبد سری ۵، روح بی حد و مرز اسپرت خود را ببخشد؛ نتیجه‌ی این تلاش، تولد اولین نسخه M پاور سری ۵ بود. خودروی لوکس و درعین حال بی‌اعصاب و خشنی که برای رقابت با هر خودروی اسپرتی همیشه آماده است.

E28 M5

ب‌ام‌و اولین نسخه‌ی ام پاور را در دومین نسل سری ۵ یعنی اتاق E28 پیاده‌سازی کرد. بیشترین تحول در موتور این خودرو صورت گرفت و در ظاهر با جزییات طراحی نسبتا کمی همراه بود. مثلا فرم سپر، اسپویلر عقب و برف‌پاک‌کن روی چراغ‌های جلو به عنوان عناصر طراحی کلیدی این نسخه‌ی ویژه شناخته‌ می‌شوند. این خودرو در سال ۱۹۸۵ به روی خط تولید رفت. یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی با حجم ۳٫۵ لیتر در زیر درب موتور این خودرو قرار گرفت. همین باعث شد تا این اتومبیل بتواند حداکثر قدرت ۲۷۸ اسب‌بخار را در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. به لطف این قلب تپنده، E28 حتی از خودروهایی مثل فراری ۳۲۸ با موتور ۸ سیلندر خورجینی هم قوی‌تر و سریع‌تر بود.

E34 M5

به جرات می‌توان گفت که این اتاق جزو یکی از به‌یادماندنی‌ترین اتومبیل‌های لوکس اسپرت‌ ب‌ام‌و است. اختلاف طراحی این خودرو نسبت به نسل پیشین رادیکالی نبوده اما سبک طراحی آن مدرن‌تر و به‌روز‌تر شده است. تولید نسل سوم سری ۵ از سال ۱۹۸۷ آغاز و در سال ۱۹۹۶ متوقف شد. اما نمونه‌ی قدرتمند M5 بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ میلادی تولید شد. این خودرو به حدی محبوب بود ک

هنوز که هنوزه دیدن صحنه‌های این فیلم به لطف حضور BMW M5 E34 آدرنالین را در بدن ما ترشح می‌کند. ب‌ام‌و دو پیشرانه‌ی قدرتمند ۶ سیلندر خطی را با حجم‌های ۳٫۵ و ۳٫۸ لیتری درنظر گرفت. برای دانستن قدرت این آلمانی مغرور کافی است به توان آن اشاره کنیم؛ دو پیشرانه با توان‌های ۳۱۱ و ۳۳۵ اسب‌بخار که برای خودروی دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میلادی بسیار هیجان‌انگیز بود. بنا به ادعای ب‌ام‌و، با M5 E34 می‌توان زیر ۶ ثانیه از حال سکون به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید. حداکثر سرعت این اشتوتگارتی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این اعداد و ارقام هنوز که هنوزه وسوسه‌برانگیز است!

E39 M5

هنوز ۵ سالی مانده بود تا سال ۲۰۰۰ میلادی برسد که ب‌ام‌و یکی از اتاق‌های بی‌نظیر سری ۵ را معرفی کرد و توانست محبوبیت‌ ویژه‌ای را میان خودرودوستان دست‌وپا کند. این چهارمین نسل سری ۵ بود و ب‌ام‌و توانسته بود با کوله‌باری از تجربه یک خودروی زیبا و قدرتمند طراحی کند و آن را در اختیار مشتریان علاقمند قرار دهد. پس از گذشت ۳ سال، یعنی در سال ۱۹۹۸ میلادی، نسخه‌ی M5 این خودرو هم معرفی شد. اتومبیلی که این‌بار با موتور ۸ سیلندر خورجینی کار را برای هر رقیبی تمام کرده بود.

پیشرانه‌ی ۴٫۹ لیتری موتور S62 می‌توانست به حداکثر قدرت حدودی ۴۰۰ اسب‌بخار دست پیدا کند. چه چیزی بهتر از یک موتور ۴۰۰ اسب‌بخاری در خودروی لوکس زمان؟ پس تنها چیزی که لازم بود، یک جیب پرپول برای تهیه‌ی یک اتومبیل لوکس اسپرت تمام‌عیار بود. شاید برایتان جالب باشد که نمونه‌ی کم‌کارکرد (نزدیک به ۱۶ هزار کیلومتر) این خودرو در شرایط ظاهری و فنی سالم با قیمت حدود ۹۰ هزار دلار در سایت‌های خارجی قیمت‌گذاری شده است؛ این یعنی ۲ برابر قیمت فورد موستانگ مدل جدید! تولید مدل ام۵ این نسل در سال ۲۰۰۳ متوقف شد.

E60 M5

خداحافظی با E39 کار سختی بود اما این‌بار ب‌ام‌و یک پیشنهاد ویژه‌ای را جلوی مشتریانش گذاشت؛ خودرویی که هم ظاهر جسور و اسپرت داشت و هم ظریف و چشم‌نواز. تلفیق این دو ویژگی در ظاهر یک خودرو به نظر کار نشدنی می‌رسید تا سال ۲۰۰۴ ب‌ام‌و خلاف آن را ثابت کرد. خودرویی که هنوز که هنوزه در خیابان‌های شهر می‌بینیم و ابهت آن را دوست داریم.

بی‌راه نیست که آن را اتاق روباهی می‌نامند، چراکه چراغ‌های این خودرو به چشمان خمار روباه شباهت دارد. از سال ۲۰۰۵ نمونه‌ی قدرتمند M5 این اتاق تولید شد و تا ۵ سال روی خط تولید این شرکت قرار داشت. این‌بار شاهد یک قلب پرقدرت ۱۰ سیلندر خورجینی S85 با حجم ۵ لیتر بودیم. این یعنی تجربه‌ی حداکثر قدرت ۵۰۷ اسب‌بخاری و شتاب صفر تا صد ۴٫۷ ثانیه‌ای. شاید اگر تاپ‌اسپید این خودرو روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود نشده بود، شاید می‌توانستیم با موتور ۱۰ سیلندر ۵۰۰ اسب‌بخاری . ۵۲۰ نیوتون‌متری پرواز کنیم! این مدل یکی از خودروهای موردعلاقه شرکت‌های تیون کننده بود؛ ظاهر جذاب، توان بالا و هندلینگ بی‌نظیر.

F10 M5

دیدن چهره‌ی هرخودروی مغروری تا قبل از اتاق باابهت ب‌ام‌و F10 سوتفاهمی بیش نبود! گویا مسئول پروژه ششمین نسل سری ۵، نزد کارمندان شرکت آمده و گفته من از شما تنها یک چیز می‌خواهم و آن هم سوارکردن ابهت روی چهار چرخ است! نتیجه‌ی این اقدام، تولد یک اتومبیل دوست‌داشتنی بود که هربار با این آلمانی در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهر دیدار کنیم، محو تماشای غرور این آلمانی می‌شویم. این اتاق در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد اما از سال ۲۰۱۰ به روی خط تولید رفت. طراحان این پروژه، سه کلاس بندی سدان با کد F10، واگن با کد F11 و لانگ‌ویل بیس F18 (طول این خودرو بیشتر است و تنها به بازار چین، مکزیک و خاورمیانه محدود بود) را در مرکز طراحی ب‌ام‌و به تصویر کشیدند.

با این حال، سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ نسخه قدرتمند M5 این نسل تولید شد. این‌بار ب‌ام‌و یک موتور ۸ سیلندر خورجینی مجهز به سامانه‌ی تویین‌توربو را درنظر گرفت. این موتور قدرتمند ۴٫۴ لیتری اجازه می‌دهد تا بتوانیم تجربه‌ی سواری یک خودروی ۵۷۵ اسب‌بخاری را داشته باشیم. گشتاور این خودرو ۶۸۰ نیوتون‌متر اعلام شد که با همراهی سیستم انتقال قدرت ۷ سرعته دوکلاچه، بتوان ظرف ۴٫۴ ثانیه از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. ناگفته نماند که به مناسبت ۳۰ سالگی M5، تعداد ۳۰۰ دستگاه از سری ویژه این اتاق تولید شد که حتی توان بیشتری نسبت به نسخه ام۵ قبلی داشت؛ پیشرانه‌ی ۵۹۱ اسب‌بخاری با گشتاور ۷۰۰ نیوتون‌متری. نتیجه‌ی این قدرت رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ظرف ۳٫۹ ثانیه بود!

و سرانجام، F90 M5؛ قدرتمند‌ترین سری ۵ دنیا

ب‌ام‌و برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای معرفی نسخه‌ ام۵ جدید داشت. اواخر مهر ماه بود که هفتمین نسل از سری 5 را معرفی کرد .که به عنوان اولین خودرو مجهز به سیستم اینفوتینمنت با پشتیبانی کار پلی اپل لقب گرفت. از چندماه پیش تصمیم گرفت که نسخه M5 این اتومبیل را مورد تست و بررسی قرار دهد. در مراسم بازی E3 ،نید فوراسپید دست پر به میدان آمد و نسخه جدید این بازی را به نام  انتقام (Pay bak) را معرفی کرد. در کاور این بازی اتاق ام۵ را دیدیم که تبدیل به تیتر داغ رسانه‌های خودرویی شد.

از قبل آن، هرچه عکس واقعی می‌دیدیم، فقط تصاویر جاسوسی از بدنه‌ی پوشانده‌ شده‌ی ام۵ بود. ب‌ام‌و اعلام کرده بود که این اتومبیل را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رسما معرفی کند اما این هفته به هوادارن خود گفت که طی روزهای آینده از این اتومبیل هیجان‌انگیز رونمایی می‌کند. نکته جالب این بود که در تاریخ ۳۱ مرداد ماه، رونمایی این بازی صورت گرفت اما نه در واقعیت.

بدین شکل که تیزر مهیجی از این خودرو منتشر شد تا با ظاهر باظرافت آن آشنا شویم. اطلاعاتی که حدس می‌زدیم، درست از آب درآمد. یک پیشرانه‌ی قدرتمند ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتون‌متری، این آلمانی را همراهی می‌کند تا ظرف فقط ۳٫۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. طراحی فرمان این خودرو ما را به یاد ماشین‌های فرمول یک می‌اندازد. هم‌چنین شما در این خودرو می‌توانید انتخاب کنید که انتقال قدرت به تمام چرخ‌ها یا چرخ‌های عقب منتقل شود. اتاق F90 M5 مدل ۲۰۱۸ به عنوان یکی از خودروهای قدرتمند سال شناخته می‌شود. اتومبیلی که رقیب خوبی برای همتای وطنی خود یعنی مرسدس‌بنز AMG E63 شناخته می‌شود.

ب‌ام‌و  به قدری آماده وارد صحنه شده تا با برنامه‌ریزی دقیق بتواند برای اولین بار، در یک ویدیو گیم ماشینی را رونمایی و معرفی کند. فرقی نمی‌کند که چقدر ماشین باز باشید، اگر دوست دارید تجربه سواری یک خودرو قدرتمند بی‌نظیر را امتحان کنید، باید تا ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) منتظر بمانید که لذت سواری M5 F90 را بچشید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا