• چرا-در-خواب-حرف-می‌زنیم؟ جمعه 22 تیر 1397 - 12:16:06

    به من بگو چرا؟

    چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

    سینا‌پرس: تحقیقات نشان می‌دهد که سخن گفتن در خواب در اثر درست عمل نکردن مکانیسم و دستگاهی عصبی در مغز ایجاد می‌شود که وظیفه‌اش توقف فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن همچون فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن است.

  • چرا-دندان-عقل-داریم؟- سه شنبه 19 تیر 1397 - 16:58:14

    به من بگو چرا؟

    چرا دندان عقل داریم؟

    سینا‌پرس: حتما تا امروز بارها با اصطلاحی به نام دندان عقل رو به رو شده اید. جوانه دندان عقل حدودا از یازده تا دوازده سالگی تشکیل شده و پس از تکمیل شدن دندان های دائمی، رشد دندان عقل آغاز می شود.

  • باستان-شناسان-چگونه-قدمت-اشیا-باستانی-را-تخمین-می-زنند؟- سه شنبه 19 تیر 1397 - 11:49:51

    به من بگو چرا؟

    باستان شناسان چگونه قدمت اشیا باستانی را تخمین می زنند؟

    سینا‌پرس: در این گزارش به طور مختصر با روش های تعیین سن آثار و اشیا باستانی توسط باستان شناسان آشنا شده و روش های مختلف سن یابی رایج در باستان شناسی به زبان ساده توضیح داده می شود.

  • چرا-فست-فود-مضر-است؟- شنبه 16 تیر 1397 - 16:24:36

    به من بگو چرا؟

    چرا فست فود مضر است؟

    سینا‌پرس: غذاهای آماده و فست فودها به دلیل نوع فرآیند آماده شدن و به کار بردن مواد غذایی در آن ها از ارزش غذایی کمی برخوردار بوده و مصرف بالای آن ها به دلیل وجود مواد مضر فراوان، برای بدن انسان بسیار مضر است.

  • شب-بیداری-کودکان-را-پیر-می-کند پنج شنبه 14 تیر 1397 - 13:52:43

    تاثیر کمبود خواب بر اندازه تلومرهای سلولی

    شب بیداری کودکان را پیر می کند

    سینا‌پرس: پژوهش های دانشمندان نشان می دهد کمبود خواب در کودکان موجب کاهش اندازه تلومرهای کروموزوم آن ها شده و این موضوع پیری زودرس را در پی خواهد داشت. توصیه می شود در یک شبانه روز کودکان بین 9 تا 11 ساعت خواب داشته باشند.

  • چرا-برخی،حروف-را-به-سختی-تلفظ-میکنند؟- جمعه 01 تیر 1397 - 09:00:44

    به من بگو چرا؟

    چرا برخی،حروف را به سختی تلفظ میکنند؟

    سینا‌پرس: به باور دانشمندان، انسان قادر به تلفظ تمامی اصوات و حروف زبان‌های مختلف بوده و دلیل این‌که برخی افراد نمی‌توانند برخی حروف در سایر زبان‌ها را تلفظ کنند، عدم داشتن تمرین و استفاده از بخش‌های مرتبط با تلفظ آن حرف خاص است.

  • آب-های-زیر-زمینی-چگونه-پدید-آمده-اند؟- پنج شنبه 24 خرداد 1397 - 14:57:18

    به من بگو چرا؟

    آب های زیر زمینی چگونه پدید آمده اند؟

    سینا‌پرس: بحث آب های زیر زمینی و منابع آب موجود در لایه های زیرین زمین بسیار مهم بوده و نقشی حیاتی در شکل گیری شهرها، آبرسانی به محصولات کشاورزی در برخی مناطق و ادامه حیات دارد. در این گزارش به بررسی چگونگی شکل گیری این آب ها می پردازیم.

  • چرا-نمی‌توان-دوباره-از-بطری‌های-پلاستیکی-استفاده-کرد؟ شنبه 19 خرداد 1397 - 09:01:52

    به من بگو چرا؟

    چرا نمی‌توان دوباره از بطری‌های پلاستیکی استفاده کرد؟

    سینا‌پرس: بطری‌های پلاستیکی امروزه به‌طور وسیعی در زندگی روزمره انسان مورداستفاده قرار می‌گیرد اما پژوهشگران اعتقاددارند استفاده از این بطری‌ها برای سلامت مفید نبوده و از سوی دیگر به‌طورمعمول نمی‌توان از این ظروف، استفاده چندباره کرد.

  • دلیل-وجود-هاله-در-اطراف-ماه-و-خورشید-چیست؟- دوشنبه 14 خرداد 1397 - 09:00:33

    به من بگو چرا؟

    دلیل وجود هاله در اطراف ماه و خورشید چیست؟

    سینا‌پرس: هاله دور ماه یا خورشید ناشی از انعکاس نور به بلورهای ریز یخ داخل ابرها است که در مسیر دید هر شخص ایجاد می‌شود که با هاله ایجادشده توسط انعکاس نور بلورهای یخ در دید فردی دیگر فرق می‌کند.

  • اتحاد-آلودگی-هوا-و-حشرات-علیه-تاج‌محل دوشنبه 14 خرداد 1397 - 08:00:37

    آلودگی هوا مشهورترین اثر تاریخی هندوستان را نابود می‌کند

    اتحاد آلودگی هوا و حشرات علیه تاج‌محل

    سینا‌پرس: گزارش‌های جدید باستان شناسان نشان می‌دهد که بنای تاج‌محل به‌طورجدی براثر فعالیت حشرات مختلف و به‌ویژه نوعی پشه در کنار آلودگی هوا در حال آسیب‌دیدگی است.