• پرندگان-چگونه-از-رعد-و-برق-می-گریزند؟ یکشنبه 14 شهریور 1395 - 01:59:56

    به بهانه مرگ شمار زیادی از پرندگان در شمال کشور

    پرندگان چگونه از رعد و برق می گریزند؟

    سینا‌پرس: شمال کشور در روزهای اخیر شاهد وقوع رعد و برقهای شدیدی بود که در برخی شهرها همچون بابل با مرگ شمار زیادی از پرندگان همراه شد. اما آیا اصولا رعد و برق تهدیدی برای پرندگان محسوب می شود؟

  • اشعه-ایکس-چیست؟- چهارشنبه 10 شهریور 1395 - 17:43:04

    به من بگو چرا؟

    اشعه ایکس چیست؟

    سینا‌پرس: اشعه ایکس که دلیل نامگذاری آن ناشناخته بودن پرتوهای آن برای دانشمندان در زمان کشف بوده، امروزه یکی از پرکاربردترین فناوری های مورد استفاده در علوم و صنایع است. در این گزارش به بررسی چگونگی عملکرد این اشعه می پردازیم.

  • علت-شکل-حلقوی-لکه-های-قهوه-چیست؟ سه شنبه 02 شهریور 1395 - 07:30:00

    دانشمندان با تحقیقات آزمایشگاهی توضیح می دهند:

    علت شکل حلقوی لکه های قهوه چیست؟

    سینا‌پرس: به تازگی دانشمندان با انجام تحقیقاتی ویژه به این نتیجه رسیده اند که علت شکل گیری لکه های حلقوی بر اثر افتادن لکه های قهوه به جای شکل گیری لکه های دایره ای تو پر این است که سرعت تبخیر در لبه ها و مرکز این مایعات با یکدیگر یکسان نیست.

  • مومیائی-چگونه-ساخته-می-شود؟- شنبه 09 مرداد 1395 - 11:32:53

    به من بگو چرا؟

    مومیائی چگونه ساخته می شود؟

    سینا‌پرس: در روزهای اخیر بحث در مورد مومیائی و شایعات مربوط به آن بسیار زیاد بوده و بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه ها کمابیش اخباری در این رابطه دریافت کرده اند. در این نوشتار به بررسی این موضوع از دید علمی می پردازیم.

  • جنبه-علمی-آتش-بازی-را-بشناسیم شنبه 26 تیر 1395 - 20:31:07

    به من بگو چرا؟

    جنبه علمی آتش بازی را بشناسیم

    سینا‌پرس: آتش بازی از بخش های جذاب مراسم سال نو و جشن های مختلف محسوب می شود. در این گزارش قصد داریم جنبه های علمی آتش بازی را مورد بررسی قرار دهیم.

  • دستگاه-های-تصویربرداری-مافوق-صوت-چگونه-کار-می-کنند؟- سه شنبه 22 تیر 1395 - 13:00:20

    به من بگو چرا؟

    دستگاه های تصویربرداری مافوق صوت چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: امروزه روش تصویر برداری با استفاده از امواج ماورای صوت که به اصطلاح، سونوگرافی نامیده می شود به دلیل عوارض ناچیز و عملکرد مناسب آن، بسیار رایج است. در این گزارش به چگونگی عملکرد این سیستم می پردازیم.

  • باستان-شناسان-چگونه-قدمت-اشیا-باستانی-را-تخمین-می-زنند؟- جمعه 18 تیر 1395 - 21:51:28

    به من بگو چرا؟

    باستان شناسان چگونه قدمت اشیا باستانی را تخمین می زنند؟

    سینا‌پرس: در این گزارش به طور مختصر با روش های تعیین سن آثار و اشیا باستانی توسط باستان شناسان آشنا شده و روش های مختلف سن یابی رایج در باستان شناسی به زبان ساده توضیح داده می شود.

  • ایستگاه-بین-المللی-فضائی-چگونه-کار-می-کند؟- سه شنبه 15 تیر 1395 - 13:00:11

    به من بگو چرا؟

    ایستگاه بین المللی فضائی چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: ایستگاه بین المللی فضائی به عنوان گرانقیمت ترین سازه ساخته شده توسط بشر در طول تاریخ شناخته شده و طی سال های گذشته صدها آزمایش علمی و پژوهشی توسط کشورهای مختلف در این محل انجام شده است.

  • -بارکد-و-اسکنر-بارکد-چه-کاربردی-دارند؟ یکشنبه 13 تیر 1395 - 18:14:30

    به من بگو چرا؟

    بارکد و اسکنر بارکد چه کاربردی دارند؟

    سینا‌پرس: به لطف فناوری بارکد (barcode)، خرید از فروشگاه ها و سوپرمارکت ها سریعتر و آسان تر از هر زمان دیگری شده است.

  • لامپ-های-نئون-چگونه-کار-می-کنند؟- یکشنبه 06 تیر 1395 - 15:00:17

    به من بگو چرا؟

    لامپ های نئون چگونه کار می کنند؟

    سینا‌پرس: لامپ های نئون یکی از پر کاربرد ترین انواع لامپ ها هستند که با توجه به ویزگی های خاص ان ها و مصرف نسبتا کم؛ دارای کاربرد های فراوانی هستند. در این گزارش به بررسی چگونگی عملکرد این لامپ ها می پردازیم.