• ویروس-سرماخوردگی-چگونه-به-بدن-حمله-می-کند؟- پنج شنبه 19 اسفند 1395 - 11:44:19

    به من بگو چرا؟

    ویروس سرماخوردگی چگونه به بدن حمله می کند؟

    سینا‌پرس: سرماخوردگی یا زکام حاد یک بیماری ویروسی و واگیردار است که دستگاه تنفسی فوقانی به ویژه بینی را درگیر می کند. این بیماری معمولاً با احساس خستگی، لرزش و سرما، عطسه و سردرد آغاز می ‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه پیدا می کند.

  • مایکروفر-چگونه-کار-می-کند؟- دوشنبه 16 اسفند 1395 - 09:40:34

    به من بگو چرا؟

    مایکروفر چگونه کار می کند؟

    سینا‌پرس: دستگاه مایکروویو یا مایکروفر وسیله ای است که با کمک تابش الکترومغناطیسی ریز موج، مولکول های مواد غذایی را به جنبش درآورده و گرما تولید می کرده و باعث می شود تا غذا در مدت کوتاهی بپزد.

  • چرا-پانداها-سیاه-و-سفیدند یکشنبه 15 اسفند 1395 - 16:14:02

    پاسخ جالب تحقیقات جدید به رنگ‌آمیزی عجیب پانداها

    چرا پانداها سیاه و سفیدند

    سینا‌پرس: حتما شنیده‌اید که می‌گویند پانداها هرگز نمی‌توانند عکس رنگی بگیرند، چون آن‌ها ذاتا سیاه‌و‌سفید هستند. اما واقعا چرا موی بدن پانداها هیچ رنگ دیگری ندارند؟ در یک تحقیق جدید محققان تلاش کرده‌اند به این پرسش قدیمی پاسخ درستی دهند.

  • اطلاعات-چگونه-در-هارد-ذخیره-می-شود؟ یکشنبه 08 اسفند 1395 - 13:43:16

    به من بگو چرا؟

    اطلاعات چگونه در هارد ذخیره می شود؟

    سینا‌پرس: هارد یا دیسک سخت، پس از پردازنده و حافظه، یکی از مهمترین عناصر رایانه محسوب می شود که از آن برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم، برنامه ها و داده ها، همگی بر روی هارد دیسک ذخیره می شوند.

  • انسان-چگونه-شهرنشین-شد؟ چهارشنبه 04 اسفند 1395 - 14:03:34

    به من بگو چرا؟

    انسان چگونه شهرنشین شد؟

    سینا‌پرس: انسان برای آغاز شهرنشینی و یکجانشینی، مراحل مختلفی را طی چند میلیون سال طی کرده و توانست با افزایش مهارت ها و توانمندی های خود؛ به مرحله تولید غذا، یکجا نشینی و سپس زندگی شهری برسد. در این گزارش به طور مختصر با این روند آشنا می شویم.

  • شکار-میوه،-عامل-دید-رنگی-در-انسان سه شنبه 03 اسفند 1395 - 18:53:19

    تایید دلیل پیدایش دید رنگی در انسان با مشاهده ماکاک‌های رزوس

    شکار میوه، عامل دید رنگی در انسان

    سینا‌پرس: در میان پستانداران برخی گونه‌های نخستی سانان از جهت داشتن سه نوع متفاوت از مخروط‌های حساس به نور به جای دو تا منحصربه فرد هستند. این ویژگی به انسان و خویشاوندان نزدیکش اجازه می‌دهد طوری ببینیم که به تصور ما طیف استاندارد رنگ است.

  • چرا-گازهای-گلخانه-ای-مضر-هستند؟ چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 08:12:59

    به من بگو چرا؟

    چرا گازهای گلخانه ای مضر هستند؟

    سینا‌پرس: در سال های اخیر صحبت از گازهای گلخانه ای، گرمایش زمین و تاثیرات ناشی از آن بسیار مطرح شده و امروزه این موضوع به یک دغدغه بین المللی تبدیل شده است. روند بالا رفتن گازهای گلخانه ای در کره زمین بدون تردید مشکلات متعدی را گریبانگیر جوامع بشری خواهد کرد.

  • خفاش-ها-چگونه-در-شب-پرواز-می-کنند؟- یکشنبه 24 بهمن 1395 - 13:32:54

    به من بگو چرا؟

    خفاش ها چگونه در شب پرواز می کنند؟

    سینا‌پرس: خفاش ها را می توان تنها پستانداران پرنده کره زمین محسوب کرد، جانورانی که اگر چه در بین انسان ها چندان محبوب نیستند اما نقش مهمی در طبیعت بر عهده داشته و منافع سرشاری برای انسان ها دارند. در این گزارش به بررسی نحوه پرواز این پرنده می پردازیم.

  • نیروگاه-خورشیدی-چگونه-انرژی-تولید-می-کند؟ جمعه 22 بهمن 1395 - 08:45:35

    به من بگو چرا؟

    نیروگاه خورشیدی چگونه انرژی تولید می کند؟

    سینا‌پرس: امروزه استفاده از نیروگاه های خورشیدی به عنوان یکی از منابع اصلی تولید انرژی در سطح کلان از سوی کشورهای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. در این گزارش به بررسی چگونگی عملکرد این نیروگاه ها می پردازیم.

  • برج-ایفل-چگونه-ساخته-شد؟- پنج شنبه 21 بهمن 1395 - 10:15:05

    به من بگو چرا؟

    برج ایفل چگونه ساخته شد؟

    سینا‌پرس: برج فلزی ایفل نماد شهر پاریس و کشور فرانسه است، این برج که یکی از شناخته شده ترین و مشهورترین بناهای دنیا محسوب می شود در میدان شان دو مارس و در نزدیکی رود سن قرار گرفته است. در این گزارش به بررسی چگونگی ساخت این بنا می پردازیم.