• اینگونه-وزن-کم-کنیم-+-موشن‌گرافیک شنبه 01 تیر 1398 - 14:05:05

علم به زبان ساده

اینگونه وزن کم کنیم + موشن‌گرافیک

سینا‌پرس: آیا شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که از وزن فعلی خود ناراضی بوده و به دنبال داشتن اندامی متناسب هسنید؟ اگر جواب‌تان مثبت است پس بهتر است قبل از هرچیز با فرایند کاهش وزن آشنا شوید تا بتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

• معجزه-خوش‌طعم-شیمی پنج شنبه 16 خرداد 1398 - 10:15:10

دلیل تفاوت کیفیت بستنی کارخانه‌ای و خانه‌ای:

معجزه خوش‌طعم شیمی

سینا‌پرس: در تهیه انواع بستنی علاوه بر ترکیب سه ماده اصلی، شیر، خامه و شکر، مراحلی شیمیایی پیچیده‌ای وجود دارد که در شکل ظاهر و حالت ترکیبی آن اثر می‌گذارد و بستنی کارخانه‌ای را با ظاهر و مزه خاص خود از بستنی خانه‌ای متفاوت می‌سازد.

• رنگ-آب-معلوم-شد دوشنبه 13 خرداد 1398 - 10:17:31

پاسخ به یک پرسش تاریخی:

رنگ آب معلوم شد

سینا‌پرس: آب به‌ظاهر بی‌رنگ بوده و یا در رودها و دریاها و دریاچه‌ها به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. ازنظر علمی اما با تاباندن طیف نور سفید به آب خالص می‌توان نتیجه گرفت که آب دارای رنگ آبی روشن است.

• جهان-چندسال-دارد؟ پنج شنبه 02 خرداد 1398 - 10:31:46

کشف رمز از شکل گیری جهان؛

جهان چندسال دارد؟

سینا‌پرس: مطالعات دانشمندان و ستاره شناسان بر اساس شناسایی قدیمی ترین ستاره موجود در جهان و بررسی توالی آن نشان می دهد که جهان هستی حدود 13 میلیارد و 800 میلیون سال پیش شکل گرفته است.

• چرا-تعداد-افراد-چپ‌دست-در-جهان-کم-است؟ شنبه 28 اردیبهشت 1398 - 12:45:21

به من بگو چرا؟

چرا تعداد افراد چپ‌دست در جهان کم است؟

سینا‌پرس: به باور پژوهشگران هر یک از نیمکره‌های مغز، مسئولیت کنترل یک بخش از بدن را بر عهده‌دارند و در بیشتر مواقع این مسئولیت به سمت راست مغز سپرده می‌شود که این موضوع باعث شده راست‌دستی در میان انسان‌ها بیشتر شود.

• چرا-خون-از-پوست-نشت-نميكند؟ چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 - 12:51:07

تلاش محققان انگلیسی برای یافتن پاسخ:

چرا خون از پوست نشت نميكند؟

سینا‌پرس: روزانه 500 میلیون سلول پوستی از بین می روند و کل لایه خارجی پوست، هر 2 تا 4 هفته یکبار با سلول های تازه و جدید جایگزین می شوند؛ با این وجود چرا شاهد نشت و خارج شدن خون، عرق و دیگر مایعات از طریق پوست نیستیم؟

• چرا-آهن‌ربا-آهن-را-جذب-می‌کند؟ سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 - 12:29:56

به من بگو چرا؟

چرا آهن‌ربا آهن را جذب می‌کند؟

سینا‌پرس: مطالعات پژوهشگران حوزه فیزیک نشان می‌دهد که حرکت الکترون‌های درون اتم باعث می‌شود تا برخی مواد، نیروی مغناطیسی داشته و مواد دیگر را به خود کنند. دلیل عملکرد آهن‌ربا نیز در همین موضوع نهفته است.

• چرا-در-خواب-حرف-می‌زنیم؟ چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 - 14:49:18

چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

سینا‌پرس: تحقیقات نشان می‌دهد که سخن گفتن در خواب در اثر درست عمل نکردن مکانیسم و دستگاهی عصبی در مغز ایجاد می‌شود که وظیفه‌اش توقف فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن همچون فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن است.

• چرا-کارها-را-به-تعویق-می‌اندازیم؟-+-موشن‌گرافیک جمعه 24 اسفند 1397 - 17:12:27

علم به زبان ساده

چرا کارها را به تعویق می‌اندازیم؟ + موشن‌گرافیک

سینا‌پرس: تصور کنید 4 روز برای امتحان وقت دارید. این روزها را چگونه سپری می‌کنید؟ آیا سعی می‌کنید با برنامه‌ریزی از 4 روز زمان برای درس‌خواندن استفاده کنید یا اینکه خواندن را موکول می‌کنید به 12 ساعت قبل از امتحان؟!

• آیا-ویروس‌ها-زنده‌اند؟ سه شنبه 14 اسفند 1397 - 18:32:59

ویروس‌ها عفونت‌زا، کوچک و کثیف‌اند، اما زنده....

آیا ویروس‌ها زنده‌اند؟

سینا‌پرس: واقعا نمی‌توان ویروس‌ها را زنده دانست و البته این بستگی زیادی به تعریف شما از حیات دارد. در عمده‌ترین تعریف موجودات زنده باید بتوانند به خودی خود و روی پای خودشان تولید مثل کنند، توانایی‌ای که ویروس‌ها ندارند.