• چگونه-از-تکرار-یک-آهنگ-در-ذهنمان-جلوگیری-کنیم؟ سه شنبه 26 شهریور 1398 - 11:03:17

    راهکاری علمی برای مشکلی همگانی:

    چگونه از تکرار یک آهنگ در ذهنمان جلوگیری کنیم؟

    سینا‌پرس: تقریباً همه مردم جهان تجربه این موضوع را دارند که درزمانی غیرمحتمل و در شرایطی که اصلاً انتظار آن نمی‌رود، یک آهنگ ناخواسته شروع به تکرار شدن در ذهن ما می‌کند.

  • قلب-کدام-طرف-بدن-انسان-است؟ یکشنبه 03 شهریور 1398 - 09:07:26

    نگاهی به یکی از عجایب بدن انسان:

    قلب کدام طرف بدن انسان است؟

    سینا‌پرس: مکانیزم قلب به منظور ارسال و پمپاژ خون به همه بخش های بدن است و به همین دلیل قلب دارای دو بطن است و از آن جهت که بطن چپ قلب خون غنی از اکسیژن را به همه ارگان های بدن پمپ می کند، باید بزرگتر باشد و به سمت چپ متمایل می شود.

  • اینگونه-وزن-کم-کنیم-+-موشن‌گرافیک شنبه 01 تیر 1398 - 14:05:05

    علم به زبان ساده

    اینگونه وزن کم کنیم + موشن‌گرافیک

    سینا‌پرس: آیا شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که از وزن فعلی خود ناراضی بوده و به دنبال داشتن اندامی متناسب هسنید؟ اگر جواب‌تان مثبت است پس بهتر است قبل از هرچیز با فرایند کاهش وزن آشنا شوید تا بتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

  • معجزه-خوش‌طعم-شیمی پنج شنبه 16 خرداد 1398 - 10:15:10

    دلیل تفاوت کیفیت بستنی کارخانه‌ای و خانه‌ای:

    معجزه خوش‌طعم شیمی

    سینا‌پرس: در تهیه انواع بستنی علاوه بر ترکیب سه ماده اصلی، شیر، خامه و شکر، مراحلی شیمیایی پیچیده‌ای وجود دارد که در شکل ظاهر و حالت ترکیبی آن اثر می‌گذارد و بستنی کارخانه‌ای را با ظاهر و مزه خاص خود از بستنی خانه‌ای متفاوت می‌سازد.

  • رنگ-آب-معلوم-شد دوشنبه 13 خرداد 1398 - 10:17:31

    پاسخ به یک پرسش تاریخی:

    رنگ آب معلوم شد

    سینا‌پرس: آب به‌ظاهر بی‌رنگ بوده و یا در رودها و دریاها و دریاچه‌ها به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. ازنظر علمی اما با تاباندن طیف نور سفید به آب خالص می‌توان نتیجه گرفت که آب دارای رنگ آبی روشن است.

  • جهان-چندسال-دارد؟ پنج شنبه 02 خرداد 1398 - 10:31:46

    کشف رمز از شکل گیری جهان؛

    جهان چندسال دارد؟

    سینا‌پرس: مطالعات دانشمندان و ستاره شناسان بر اساس شناسایی قدیمی ترین ستاره موجود در جهان و بررسی توالی آن نشان می دهد که جهان هستی حدود 13 میلیارد و 800 میلیون سال پیش شکل گرفته است.

  • چرا-تعداد-افراد-چپ‌دست-در-جهان-کم-است؟ شنبه 28 اردیبهشت 1398 - 12:45:21

    به من بگو چرا؟

    چرا تعداد افراد چپ‌دست در جهان کم است؟

    سینا‌پرس: به باور پژوهشگران هر یک از نیمکره‌های مغز، مسئولیت کنترل یک بخش از بدن را بر عهده‌دارند و در بیشتر مواقع این مسئولیت به سمت راست مغز سپرده می‌شود که این موضوع باعث شده راست‌دستی در میان انسان‌ها بیشتر شود.

  • چرا-خون-از-پوست-نشت-نميكند؟ چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 - 12:51:07

    تلاش محققان انگلیسی برای یافتن پاسخ:

    چرا خون از پوست نشت نميكند؟

    سینا‌پرس: روزانه 500 میلیون سلول پوستی از بین می روند و کل لایه خارجی پوست، هر 2 تا 4 هفته یکبار با سلول های تازه و جدید جایگزین می شوند؛ با این وجود چرا شاهد نشت و خارج شدن خون، عرق و دیگر مایعات از طریق پوست نیستیم؟

  • چرا-آهن‌ربا-آهن-را-جذب-می‌کند؟ سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 - 12:29:56

    به من بگو چرا؟

    چرا آهن‌ربا آهن را جذب می‌کند؟

    سینا‌پرس: مطالعات پژوهشگران حوزه فیزیک نشان می‌دهد که حرکت الکترون‌های درون اتم باعث می‌شود تا برخی مواد، نیروی مغناطیسی داشته و مواد دیگر را به خود کنند. دلیل عملکرد آهن‌ربا نیز در همین موضوع نهفته است.

  • چرا-در-خواب-حرف-می‌زنیم؟ چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 - 14:49:18

    به من بگو چرا؟

    چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

    سینا‌پرس: تحقیقات نشان می‌دهد که سخن گفتن در خواب در اثر درست عمل نکردن مکانیسم و دستگاهی عصبی در مغز ایجاد می‌شود که وظیفه‌اش توقف فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن همچون فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن است.