• چرا-رنگ-پوست-انسان‌ها-فرق-می‌کند؟ چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 18:54:26

    اگر همه انسان‌ها از یک گونه هستند،

    چرا رنگ پوست انسان‌ها فرق می‌کند؟

    سینا‌پرس: شاید برایتان سؤال پیش‌آمده باشد که چرا برخی افراد رنگ پوست تیره‌تری دارند و برخی پوست روشن‌تر. اگر همه ما از یک گونه هستیم، چرا برخی پوستی به سیاهی ذغال و بعضی دیگر پوستی به سفیدی و رنگ پریدگی یخچال خانه دارند؟

  • نیروی-جاذبه-+-موشن-گرافیک سه شنبه 23 مرداد 1397 - 12:22:38

    علم به زبان ساده

    نیروی جاذبه + موشن گرافیک

    سینا‌پرس: همه شما با نیروی جاذبه تا حدی آشنا هستید ولی آیا می‌دانستید که به دلیل وجود این نیرو شما هر لحظه تمامی اجرام موجود در جهان را به سمت خود جذب می‌کنید؟

  • جزرومد-چیست؟-+-موشن‌گرافیک چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 14:02:41

    علم به زیان ساده

    جزرومد چیست؟ + موشن‌گرافیک

    سینا‌پرس: آیا برای شما هم اتفاق افتاده است که متوجه تغییر سطح آب دریا شوید؟ گاهی اوقات پیش می‌آید که سطح آب دریا در یک شبانه‌روز تغییرات چشمگیری داشته باشد.

  • آب-چه-رنگی-است؟ سه شنبه 09 مرداد 1397 - 08:56:30

    پاسخ به یک پرسش تاریخی:

    آب چه رنگی است؟

    سینا‌پرس: آب به‌ظاهر بی‌رنگ بوده و یا در رودها و دریاها و دریاچه‌ها به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. ازنظر علمی اما با تاباندن طیف نور سفید به آب خالص می‌توان نتیجه گرفت که آب دارای رنگ آبی روشن است.

  • چرا-پرندگان-باهوش-هستند؟ پنج شنبه 04 مرداد 1397 - 12:33:35

    سرانجام پاسخی علمی به یک سوال مرسوم:

    چرا پرندگان باهوش هستند؟

    سینا‌پرس: دانشمندان به تحقیقاتی در زمینه علت رفتارهای هوشمندانه پرندگان دست زده و دریافته اند که دلیل این امر، بالا بودن تعداد سلول های عصبی در مغز این موجودات است.

  • -چگونه-یک-مرغ-می‌تواند-بدون-سرزنده-بماند؟ پنج شنبه 04 مرداد 1397 - 07:57:06

    بررسی علمی یک داستان قدیمی

    چگونه یک مرغ می‌تواند بدون سرزنده بماند؟

    سینا‌پرس: یکی از موارد عجیبی که در دنیای حیوانات رخ‌داده، داستان مرغی است که در سال ۱۹۴۵ میلادی برای ۱۸ ماه بدون سرزنده ماند. این مرغ مشهورترین نمونه از این حیث محسوب می‌شود اما نمونه‌های دیگری نیز از این رویداد ثبت‌شده است که به بررسی این ماجرا می‌پردازیم.

  • چرا-گرسنه-مي-شويم؟ چهارشنبه 03 مرداد 1397 - 16:50:29

    به من بگو چرا؟

    چرا گرسنه مي شويم؟

    سینا‌پرس: زمانی که انسان احساس گرسنگی می‌کند تغییراتی در بدن وی ایجادشده و بخش‌های مختلف بدن به روند ایجاد احساس گرسنگی و دریافت غذا کمک می‌کنند. در حقیقت فرایند گرسنگی مجموعه‌ای پیچیده از واکنش‌های بدن است.

  • تاثیر-چرخش-زمین-بر-پروازها-+-موشن-گرافیک شنبه 30 تیر 1397 - 13:20:20

    علم به زبان ساده

    تاثیر چرخش زمین بر پروازها + موشن گرافیک

    سینا‌پرس: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام پرواز با هواپیما یک فاصله ثابت را طی زمان های مختلفی طی کنید. دلیل این اختلاف زمانی چه می تواند باشد؟

  • آبی-که-می‌نوشید-سالم-است؟-+-موشن-گرافیک دوشنبه 25 تیر 1397 - 14:31:42

    علم به زبان ساده

    آبی که می‌نوشید سالم است؟ + موشن گرافیک

    سینا‌پرس: دسترسی به آب آشامیدنی سالم یکی از چالش‌های بزرگ مردم کره زمین است. بیماری‌های ناشی از نوشیدن آب آلوده می‌تواند عواقب بسیار بدی به دنبال داشته باشد.

  • چقدر-گرما-برای-جوشیدن-اقیانوسها-لازم-است؟ یکشنبه 24 تیر 1397 - 11:19:27

    یک محاسبه نجومی درباره یک احتمال دردناک

    چقدر گرما برای جوشیدن اقیانوسها لازم است؟

    سینا‌پرس: فکر می کنید برای آنکه آب اقیانوسهای سراسر جهان به جوش آید به چه میزان گرمایی نیاز است؟