اینفوگرافی نانو در ایران را ببینید

در حال حاضر، ایران رتبه هفتم را در حوزه نانو بر اساس تعداد مقالات دارد که برای تحقق این امر، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت های ترویجی و گسترده ای را اجرایی کرده است.

در همین راستا، این ستاد اقدام به نشر فعالیت های خود در حوزه های تربیت نیروهای انسانی، راه اندازی شبکه های آزمایشگاهی، تولید فناوری ها،  استانداردسازی ها، کاربردی سازی نانو در صنعت و… کرده است. بر اساس این جزئیات تاکنون ۹۷ مرکز تحقیقاتی  فعال در زمینه نانو در کشور وجود دارد. همچنین  ۴.۳ درصد از کل مقالات نانو  در جهان به ایران اختصاص دارد.

طبق آخرین آمار، دو هزار و ۳۲ عضو هیات علمی، دو هزار و ۵۴ دانش آموخته دکتری، ۱۰ هزار و ۳۲۸ دانش آموخته کارشناسی ارشد در حوزه نانو فعالیت می کنند. همچنین  دو هزار و ۹۵۵ و ۶۹۰  نفر به ترتیب تعداد دانشجویان پژوهشگر کارشناسی ارشد و دکتری در سال ۱۳۹۴ هستند.

راه اندازی ۴۹  آزمایشگاه دانش آموزی در کشور

 ستاد توسعه فناوری نانو در گارگروه ترویج خود توانسته تا کنون ۴۹ آزمایشگاه دانش آموزی را راه اندازی کند که همه دانش آموزان سراسر کشور امکان دسترسی به این آزمایشگاهها را دارند  به واسطه این شبکه های آزمایشگاهی و سایر برنامه های ترویجی از قبیل برگزاری المپیاد دانش آموزی نانو، مسابقه نانویی دانشجویی و برگزاری سمینار ها و کارگاههای آموزشی جمعا ۹۲ هزار و ۱۹۶ دانشجو و ۴۶۲ هزار و پانصد و هشت دانش آموز در حوزه نانو آموزش دیده اند.

همچنین این ستاد توانسته با راه اندازی ۷۰ مرکز آزمایشگاهی محققان ۲۳ استان را تحت پوشش این شبکه قرار دهد. در این شبکه های آزمایشگاهی  یک هزار و صدو هشتاد و چهار دستگاه آزمایشگاهی  با حضور ۳۰۰ متخصص وجود دارد.

پیشرفتی که تنها با ۱۲ صدم درصد سرمایه گذاری جهانی محقق شد

در کل، میزان سرمایه گذاری جهان در حوزه نانو(سال ۲۰۱۴ میلادی) ، ۱۲ هزار میلیون دلار بوده  که در ایران تنها ۱۲ صدم درصد میزان این سرمایه گذاری بوده است. این میزان برابر ۱۵ میلیون دلار (در سال ۱۳۹۳) بود.

تعیین ۸ اولویت نانویی در صنعت

صنایع دارای اولویت در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو  ساختمان، نفت و پتروشیمی، نساجی، دارو، آب و فاضلاب، برق و نیروگاهی، کشاورزی و بسته بندی هستند. به گزارش مهر ، در سال ۱۳۹۳بر آورد شده که فروش  محصولات، تجهیزات و خدمات نانو برابر با ۱۵۰۰ میلیارد ریال  با ۳۰۰ محصول  است. این محصولات حاصل تلاش  ۱۵۴ شرکت  تولیدی شامل ۳۴ شرکت سازنده تجهیزات و ۱۲۰ شرکت تولید کننده محصولات بوده است. ۳۰۰ محصول نانویی شامل ۱۲۳ تجهیزات و ۱۷۷ محصولات نانویی هستند.

وجود ۵۰ واحد فناور نانو تایید شده در کشور

طبق آخرین آمار در حوزه تولید فناوری نانو در ایران،  تعداد ۱۴۷  اختراع در سطح بین المللی منتشر شده است. همچنین ۳۵ مرکز رشد فعال و ۵۰ واحد فناور نانو که در مراکز رشد مستقر هستند به تولید فناوری نانو مشغول اند. البته این واحد های فناوری تاییدیه نانو مقیاس را دریافت کرده اند.

تدوین استاندارهای بین المللی در حوزه نانو

ایران در سال ۱۳۸۵ عضو کمیته بین المللی استاندارد سازی فناوری نانو شده است که در این راستا ۳ استاندارد بین المللی و ۳۴ استاندارد ملی به تدوین رسیده است. همچنین ۱۵۴ شرکت تولیدی  فناوری نانو در حوزه استاندارد سازی فعال هستند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا