• مسافران،-عامل-ایجاد-مقاومت-دارویی چهارشنبه 08 بهمن 1393 - 09:15:27

مسافران، عامل ایجاد مقاومت دارویی

سینا‌پرس: در صورتی که مسافران آنتی بیوتیک مصرف کنند، باعث به خطر انداختن خود و دیگر افراد می شوند.

• چرا-بعد-از-خوردن-نعنا-احساس-خنکی-در-دهان-می-کنیم؟ چهارشنبه 08 بهمن 1393 - 08:57:17

چرا بعد از خوردن نعنا احساس خنکی در دهان می کنیم؟

سینا‌پرس: وجود غذا های سرد وگرم مانند بستنی و سوپ و اثر سرما و گرما بر بدن ما عادی است. ولی چرا با خوردن فلفل بدن عرق می کند و خوردن آدامس نعنایی احساس طراوت و خنکی به ما می دهد؟

• نتایج-مطالعات-ژنتیکی-اقوام-بومی-آسیا چهارشنبه 08 بهمن 1393 - 08:00:50

نتایج مطالعات ژنتیکی اقوام بومی آسیا

سینا‌پرس: مطالعات ژنتیکی دانشمندان به منظور شناسائی اجداد اقوام آسیائی ، منجر به کشف یازده کروموزوم Yشد که از طریق فرزندان پسر به نسل های بعدی منتقل شده و بر این اساس بخش بزرگی از مردان امروزی قاره آسیا حامل این کروموزوم ها هستند.

• شناسائی-750-ژن-مرتبط-با-حافظه-بلند-مدت سه شنبه 07 بهمن 1393 - 19:33:25

شناسائی 750 ژن مرتبط با حافظه بلند مدت

سینا‌پرس: محققان امریکایی 757 ژن جدید کشف کردند و دریافتند که این ژن ها توسط مولکول CREB فعال شده و در حفظ حافظه بلند مدت موثر هستند . در حقیقت یک رابطه مستقیم بین مولکول CREB و حافظه بلند مدت و فرایند از بین رفتن این مولکول ها در اثر کهولت سن وجود دارد . پژوهشگران در نظر دارند تا قابلیت ها و عملکرد این ژن های تازه شناسایی شده در حافظه بلند مدت را به دست آوردند .

• تاثیر-نمک-بر-ساختار-مغز-و-فشار-خون سه شنبه 07 بهمن 1393 - 19:18:26

تاثیر نمک بر ساختار مغز و فشار خون

سینا‌پرس: یک تیم تحقیقاتی بین المللی در کانادا دریافتند که مصرف بالای نمک از طریق تغییر برنامه های مغز و اختلال در مکانیسم ایمنی طبیعی که به طور معمول از افزایش فشار خون بدن جلوگیری می کند ، باعث بالا رفتن فشار خون می شود . این پژوهشگران به شدت نسبت به مصرف کم نمک تاکید می کنند چرا مطالعات آن ها نشان می دهد که با مصرف زیاد نمک ، سلامتی بدن به خطر می افتد .

• تاثیر-خواب-نیمروزی-بر-بهبود-حافظه سه شنبه 07 بهمن 1393 - 19:06:24

تاثیر خواب نیمروزی بر بهبود حافظه

سینا‌پرس: محققات در پژوهش های جدید خود به رابطه بین خواب نیمروزی و عملکرد مغز و حافظه دست یافتند . آنها دریافتند که خواب نیمروزی ، خواب عمیق و رویا دیدن در خواب برای عملکرد بهتر مغز و وجود حافظه ای قوی تر و بهتر مهم است .

• شنيدن-صداي-گردباد سه شنبه 07 بهمن 1393 - 15:51:47

شنيدن صداي گردباد

سینا‌پرس: محققان دريافته اند که پرندگان آواز خوان مثل «چکاوک کوچک بال طلايي» مي تواند صداي شکل گيري گردباد را ساعت ها قبل از آغاز آن بشوند.

• شناسائی-عوامل-موثر-بر-اندازه-مغز- سه شنبه 07 بهمن 1393 - 17:05:02

شناسائی عوامل موثر بر اندازه مغز

سینا‌پرس: پژوهشگران در قالب یک پروژه تیمی در گستره بین المللی و با مشارکت دانشمندانی از سراسر جهان نسبت به ارائه اطلاعات و اشتراک گذاری نتایج آنالیزهای ژنتیکی و تصاویر ام . آر . آی مغزی از بیش از سی هزار بیمار مختلف در سراسر جهان ، اقدام کرده و موفق به کشف و شناسائی ژن های عامل در شکل گیری هفت بخش مختلف از مغز انسان شدند که هر گونه اختلال در ان ها موجب بروز بیماری های عصبی و روانی خواهد شد . این ژن ها نقش مستقیمی در ابعاد و اندازه مغز دارند .

• چگونه-اضافه-وزن-باعث-حمله-قلبی-می-شود- سه شنبه 07 بهمن 1393 - 16:51:53

چگونه اضافه وزن باعث حمله قلبی می شود

سینا‌پرس: پژوهش های جدید نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی ارتباط مستقیم وپر رنگی با یکدیگر دارند . به عبارت دیگر هر چه میزان اضافه وزن بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز افزایش خواهد یافت . در پژوهش های جدید ، محققان در تلاش برای یافتن تغییرات ساختاری در سلول های بدن هستند که در نتیجه اضافه وزن ، موجب بالا رفتن ضریب خطر حملات قلبی می شود .

• بررسی-خطر-خوردن-ماهی-در-دوران-بارداری- سه شنبه 07 بهمن 1393 - 16:35:55

بررسی خطر خوردن ماهی در دوران بارداری

سینا‌پرس: پژوهشگران در پی مطالعه و بررسی برنامه غذائی زنان باردار به مدت سی سال به این نتیجه رسیدند که بر خلاف باور رایج که اعلام می کند استفاده از ماهی در طول دوران بارداری به دلیل وجود جیوه در آن برای جنین مضر است ، هیچ گونه خطری در بر نداشته و بالعکس پزشکان دریافتند که فواید و منافع مصرف ماهی در دوران بارداری برای جنین و مادر بسیار بیشتر از خطرات احتمالی است که هنوز اثبات نشده است . یکی از مهمترین فواید عنوان شده برای مصرف ماهی ها ، وجود اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای سلامت بدن بسیار مفید است .