علوم انسانی و هنر

زبان تخصصی هنر به کتابفروشی ها رسید

نویسندگان در کتاب «زبان تخصصی هنر» در هر بخش به تشریح تاریخچه اولیه هنر تا دوره معاصر به صورت فشرده با حداکثر بهره گیری از لغات انگلیسی پرداخته اند.

این انسان ۲۰۰ هزار ساله مغزی مشابه انیشتن داشت

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که خویشاوندان باستانی انسان‌ های امروزی در شمال چین که احتمالاً در حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند، دارای مغزهایی بزرگ و به اندازه «مغز اینشتین» بودند.

تاریخ انگلستان تغییر کرد

تاکنون باستان شناسان تصور می کردند در دوره پیش از امپراتوری روم، شهر امروزی لندن شاهد اتفاقات خاصی نبوده و در این منطقه سکونت کلان دیده نمی شد در حالی که یافته های جدید باستان شناسی خلاف این نظریه را اثبات می کند.

کشف آثار باستانی ۴ هزار و ۵۰۰ ساله در عربستان

تیمی از باستان شناسان دانشگاه استرالیای غربی موفق به شناسایی فرهنگی باستانی شدند که در عصر برنز اولیه تا میانه در شمال غربی عربستان زندگی کرده و جاده های ارتباطی، بناهای یادبود و مقابر متعددی ساخته بودند.

آیا شبکه جهانی وب چیزی خیالی و غیر واقعی است

از دیدگاه متافیزیک اینکه آینده ما مقدر است یا نامعلوم و اینکه تقدیر ما در جهانی تعیین شده است یا ما آزادیم آن را به دلخواه خود تغییر بدهیم همچنان موضوع بحث دانشمندان و فیلسوفان است.

قدمت انسان هوشمند بیشتر شد

مطالعات جدید باستان شناسان نشان می دهد قدیمی ترین انسان هوشمند شناخته شده جهان، حدود ۴۰ هزار سال قدیمی تر از سنی است که تاکنون تخمین زده می شد. به این ترتیب کهن ترین جد انسان امروزی قدمت بیشتری داشته و این موضوع با مدل های تکاملی مطابقت دارد.

ادامه مطلب »

چرا حیوانات باستانی منقرض شدند؟

ده ها هزار سال پیش در دوران پلیستوسن، آمریکای شمالی توسط جانوران ترسناکی از جمله شیرهای باستانی و خرس های گریزلی احاطه شده بود. اما چرا شیرها منقرض شدند ولی خرس ها هنوز آنجا هستند؟

کشف قدیمی ترین سلاح شیمیایی جهان

انسان از دیرباز در حال مبارزه و جنگ با همنوعان خود بوده و از انواع سلاح ها برای این هدف استفاده کرده است. شواهد باستان شناسی اما گویای این حقیقت است که قدیمی ترین سلاح شیمیایی توسط ارتش ایران در جنگ با رومی ها ابداع شده بود.

ما درون یک روکش مرده زندگی می کنیم

نینا یابلونسکی استاد انسان شناسی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌ گوید، فکر شوکه کننده ای است که تمام آنچه شما را زیبا می ‌کند مرده است و تعجب آور است که فکر کنیم موجودی زنده درون یک روکش مرده به نام پوست زندگی می کند اما این حقیقت دارد.

مردم پیش از تاریخ به کودکان احترام می گذاشتند

یک تیم بین‌المللی از باستان شناسان، قدیمی‌ ترین دفن مستند یک دختر شیرخوار را در آرما ویرانا، غاری در سلسله کوه های آلپ واقع در شمال غربی ایتالیا کشف کرده‌اند که جامعه ‌ای میان سنگی را نشان می ‌دهد که به کودکان احترام می ‌گذاشتند.