• انتشار-صد-میلیون-تصویر-از-خورشید-توسط-ناسا- یکشنبه 05 بهمن 1393 - 10:37:38

انتشار صد میلیون تصویر از خورشید توسط ناسا

سینا‌پرس: سازمان فضائی ناسا اعلام کرد ، سیستم مطالعات فضائی Atmospheric Imaging Assembly که توسط توسط آزمایشگاه فضائی Lockheed Martin و دانشگاه استنفورد اداره می شود با همکاری چندین تلسکوپ فضائی دیگر ، طی مدت زمان پنج سال موفق به ثبت یک صد میلیون تصویر از خورشید شده است . بر این اساس طی مدت زمان مورد اشاره ، هر دوازده ثانیه یک تصویر با کیفیت و دقیق از خورشید تهیه و به زمین مخابره شده است که این اطلاعات برای مطالعه فعالیت های خورشیدی و فعل و انفعالات سطح این ستاره مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

• دریافت-امواج-رادیوئی-ناشناخته-از-فضا-توسط-رادارهای-استرالیا پنج شنبه 02 بهمن 1393 - 10:45:29

دریافت امواج رادیوئی ناشناخته از فضا توسط رادارهای استرالیا

سینا‌پرس: دانشمندان استرالیائی مرکز تحقیقاتی CSIRO موفق به دریافت و مشاهده امواج رادیوئی منظم و دنباله داری شدند که از سمت سایر کهکشان ها مخابره می شد . پیش از این برای نخستین در سال 2007 نیز مجموعه امواج رادیوئی مخابره شده از منشا نامعلومی در فضا توسط تلسکوپ مرکز CSIRO دریافت شده بود . بر اساس اظهار نظر کارشناسان ، این امواج از مقصدی در فاصله 5 و نیم میلیارد سال نوری با زمین مخابره شده است .

• صرفه-جویی-اقتصادی-با-توسعه-پیشرانش-فضاپیما چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 20:24:38

صرفه جویی اقتصادی با توسعه پیشرانش فضاپیما

سینا‌پرس: سیستم پیشرانش فضاپیما نقش کلیدی در دستیابی به موقعیت مداری اولیه و حفظ نقطه مداری فضاپیما ایفا می کند و توسعه این سیستم، هزینه های پرتاب را میلیون ها دلار کاهش می دهد و بسیاری از کشورها برای توسعه تحقیقات در این زمینه میلیون ها دلار هزینه می کنند.

• ضرورت-ایجاد-مرکز-ملی-فضایی-با-رویکرد-هم-افزایی-و-حذف-بخش‌های-غیر-مفید- چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 14:00:56

یک کارشناس برجسته فضایی مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد مرکز ملی فضایی با رویکرد هم افزایی و حذف بخش‌های غیر مفید

سینا‌پرس: مهندس حسن شفتی اولین رییس سازمان فضایی کشور، ایجاد مرکز ملی فضایی را عاملی برای هم‌افزایی بخش‌های مفید فضایی دانست و ابراز امیدواری کرد تا با حذف بخش‌های فضایی غیرمفید هم‌افزایی ایجاد شود.

• برنامه-اکتشاف-در-سیاره-زهره-توسط-روسیه-اجرا-می-شود- چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 11:51:19

برنامه اکتشاف در سیاره زهره توسط روسیه اجرا می شود

سینا‌پرس: سازمان فضائی روسیه به طور رسمی اعلام کرد برنامه اکتشاف سیاره زهره این کشور که قرار بود در سال 2016 میلادی انجام شود ، به تعویق افتاده و در سال 2025 عملی خواهد شد . در این پروژه علاوه بر مستقر شدن یک مدار گرد در سیاره زهره ، یک کاووشگر نیز بر سطح آن فرود امده و به بررسی لایه های سطحی و اتمسفر این سیاره خواهد پرداخت . این عملیات ، نخستین برنامه کاووش سیاره زهره توسط روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است .

• اعطای-پژوهانه،-سرمایه‌ای-برای-توسعه-سیستم-های-ناوبری سه شنبه 30 دی 1393 - 19:39:11

اعطای پژوهانه، سرمایه‌ای برای توسعه سیستم های ناوبری

سینا‌پرس: آژانس فضایی پریتانیا اعلام کرده است که انجمن استراتژی فناوری این کشور به منظور حمایت از مطالعات امکان سنجی فناوری های گیرنده جدید در سیستم های ماهواره‌ای ناوبری جهانی، مبلغ 1.5 میلیون دلار کمک مالی اعطا می‌کند.

• کشورهای-در-حال-توسعه-چگونه-از-فناوری-فضایی-استفاده-می‌برند؟ سه شنبه 30 دی 1393 - 18:48:08

کشورهای در حال توسعه چگونه از فناوری فضایی استفاده می‌برند؟

سینا‌پرس: بسیاری تصور می‌کنند فضا تنها جای پولداران است. جای کشورهای ثروتمند که پای اسباب‌بازی‌های فضایی خود دلارهای کلان خرج می‌کنند تا با دستاوردهای آن قدرت‌نمایی کنند. اما واقعیت این است که امروزه فضا عرصه‌ای فانتزی نیست و همگان به ارزش آن آگاهند. به همین دلیل است که بیش از ۸۰ کشور جهان از دارا و ندار برای خود آژانس، سازمان یا نهادی دارند که متولی توسعه فضایی کشورشان است. در این میان هر چند کشورهای قدرتمند با توان مالی بالا سهم بیشتری در توسعه فناوری‌های فضایی دارند و دنیای رسانه‌ها پر است از دست‌آوردهای رنگارنگ آن‌ها درباره فناوری‌های عجیب و غریب فضایی یا تلاش برای پیاده کردن انسان برروی کره مریخ و از این دست خبرها، ولی سایر کشورها هم بیکار ننشسته‌اند و هر کشوری بنا به بضاعت خود تلاش می‌کند از سفره گسترده فضا بهره‌ای بگیرد. کشورهای ثروتمند با بودجه‌های کلان فضایی لیست متنوعی از پروژه‌های فضایی را دنبال می‌کنند. این در حالی است که کشورهایی با بودجه‌های کمتر سعی می‌کنند بر بخش‌های کاربردی و اصلی این برنامه‌ها تمرکز کنند تا با حداقل هزینه بیشترین بهره را از فعالیت‌های فضایی خود ببرند. در ادامه با مهمترین فعالیت‌های فضایی این‌گونه کشورها آشنا می‌شویم.

• ماجرای-تشکیل-مرکز-ملی-فضایی-از-نگاه-یک-کارشناس-فضایی دوشنبه 29 دی 1393 - 13:58:11

دستور رییس جمهور پژوهشگاه را احیا می‌کند

ماجرای تشکیل مرکز ملی فضایی از نگاه یک کارشناس فضایی

سینا‌پرس: به نظر دکتر فتح اله امی، مدیر گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس اصلاحات ساختاری بخش فضایی کشور می‌تواند مفید واقع شود و در آینده اثرات مثبتی خواهد داشت.

• ساخت-نخستین-ماهواره-با-پیشرانش-تمام-الکتریک یکشنبه 28 دی 1393 - 14:59:45

ساخت نخستین ماهواره با پیشرانش تمام الکتریک

سینا‌پرس: شرکت بویینگ به تازگی کار ساخت اولین پلتفرم ماهواره‌ای با پیشرانش کاملا الکتریکی را به اتمام رسانده است.

• ربات-های-کوچک-ناسا-برای-کاوش-در-کوه-های-آتشفشانی سه شنبه 23 دی 1393 - 14:12:32

ربات های کوچک ناسا برای کاوش در کوه های آتشفشانی

سینا‌پرس: ناسا برنامه ای برای ارسال ربات هایی با اندازه کوچک به داخل کوه های آتشفشانی را آغاز کرده است. این برنامه در نهایت می تواند به درک هر چه بهتر ما از عملکرد این کوه ها، ساختار درونی زمین و حتی آشنایی بیشتر با ساختار سیارات دیگر و قمرهای آنها بیانجامد.