نجوم و فضا

هوا در مریخ چطور است؟

دانشمندان ناسا اولین گزارش های هواشناسی ثبت شده توسط مریخ نورد استقامت (Perseverance) را دریافت و آن را تجزیه و تحلیل کرده اند. به این ترتیب شاهد ثبت نخستین وضعیت گزارش شرایط آب و هوا در مریخ هستیم.

پنج حقیقت شگفت انگیز در مورد ماموریت های فضایی

ماموریت های فضایی همواره یکی از جذاب ترین فعالیت های بشر محسوب می شده و در این ماموریت ها، انسان توانست بخش هایی ناشناخته از جهان هستی را کشف کند. در این گزارش به پنج حقیقت شگفت انگیز در این رابطه می پردازیم.

آخرین نوروز قرن هم گذشت

هفته های آغازین بهار 1400 هم گذشت، سالی که به گفته کارشناسان آخرین سال قرن چهاردهم محسوب می شود و با ورود به نوروز 1401 قرن تازه خورشیدی یعنی قرن پانزدهم آغاز می شود.

سنگ عجیبی در دل مریخ

کاوشگر Perseverance ناسا در جدیدترین اکتشافات خود در سطح مریخ به سنگ عجیبی دست یافته است که دانشمندان گمان می کنند که این سنگ ممکن است تکه ای از شهاب سنگ یا تکه ای جدا شده از سطح مریخ باشد.

نگاهی به شایعات غیر علمی در مورد سیاهچاله ها

برای افراد علاقه مند به دنیای ستاره شناسی و فیزیک، سیاهچاله های مرموز ، خطرناک و مهیج یکی از موارد جالب توجه و ناشناخته است اما شایعات زیادی در این مورددد وجود داشته نحوه به تصویر کشیدن آنها نیز همیشه دقیق نیست.

کشف یک دنباله دار عجیب در منظومه شمسی

محققان اروپایی در پژوهش های جدید خود، به نوعی دنباله دار در منظومه خورشیدی اشاره کرده اند که با داشتن نور و ذراتی متفاوت با دیگر دنباله دارها، خبر از منشأ بین ستاره ای خود می دهد.

وظیفه طاقت فرسای فضانوردان برای حفاظت از قلب

نتایج بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که به مدت طولانی در فضا به سر برده یا آن‌هایی که شرایطی مشابه با بی وزنی را روی زمین تجربه می‌کنند، حتی با انجام تمرین کم شدت طولانی نیز از آسیب‌های قلبی در امان نیستند.

نگاهی به ترافیک کانال سوئز از دید ماهواره های فضایی

طی روزهای اخیر بارها و بارها نام کانال سوئز و مسدود شدن آن توسط یک کشتی به گل نشسته ژاپنی را در اخبار و رسانه های مختلف تصویری و اینترنتی شنیده ایم. در این گزارش تصویری، به بررسی تصاویر دریافت شده از ماهواره ها از این کانال می پردازیم.

امشب ماه را در پرنورترین حالت خود تماشا کنید

امشب ماه در نزدیک ترین حالت خود از نظر فاصله مداری با زمین قرار گرفته و حالت آن نیز به گونه ای خواهد بود که هیچ سایه ای از زمین بر ماه وجود نخواهد داشت . به این ترتیب در شب نیمه شعبان با پدیده ماهی روشن و بزرگتر از حد معمول رو به رو خواهیم شد.

بزرگترین سیارک سال ۲۰۲۱ از کنار زمین عبور می کند

ستاره شناسان هشدار دادند که سیارکی بزرگ روز یکشنبه به زمین نزدیک شده و از کنار سیاره ما عبور خواهد کرد. این سیارک با عرض ۹۱۴ متر، بزرگترین سیارکی است که انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ به زمین نزدیک شود.