نجوم و فضا

کشت سبزیجات در محیط فضایی شبیه سازی شده

دانشمندان چینی توانستند سبزیجات را در محیط فضایی شبیه سازی شده در شوگوانگ، شهری در بخش شمال مرکزی استان شاندونگ در چین کشت کنند.

ناسا تابستان امسال به ماه می رود

سازمان فضایی ناسا طی سال های گذشته به طور جدی پیگیر برنامه اکتشاف ماه بوده در این راستا پروژه ای تحت عنوان آرتمیس را طراحی کرده که در قالب آن فضانوردانی به قمر زمین اعزام خواهند شد. این پروژه در تابستان پیش رو آغاز می شود.

تعدادی ماهواره کوچک از ایستگاه بین المللی فضایی در مدار قرار می گیرد

به طور معمول ماهواره ها از پایگاه های فضایی و توسط راکت ها و موشک های ویژه ای به موقعیت نهایی خود در مدار زمین ارسال می شوند. در یک عملیات غیر متعارف اما قرار است تعدادی ماهواره کوچک از ایستگاه بین المللی فضایی در مدار قرار گیرند.

منشا غیر زمینی بشقاب پرنده ها قابل اثبات نیست

سال هاست که بحث بشقاب پرنده ها در جهان به موضوعی داغ تبدیل شده و به همین دلیل تیمی ویژه در پنتاگون به بررسی این موضوع پرداخت. این گزارش نشان می دهد شواهدی از ارتباط این پدیده با موجودات فرازمینی وجود ندارد.

در مریخ آب وجود داشت، حیات خیر

تیمی از دانشمندان سوئدی می گویند مطالعه یک شهاب سنگ موجود در مریخ نشان می دهد که این شهاب سنگ فقط در معرض آب مایع بسیار محدودی قرار داشته است. شواهد همچنین نشان می دهد که احتمال وجود حیات در مریخ بسیار بعید است.

آزمایش زیستی و بررسی موجودات زنده در فضا

یکی از مهمترین فعالیت های علمی در مدار زمین و ایستگاه بین المللی فضایی، بررسی تاثیرات حضور در گرانش صفر و فضای خارج از زمین بر رشد موجودات زنده است. بر این اساس قرار است دور جدیدی از مطالعات این حوزه آغاز شود.

تولید سوخت فضاپیما از خاک ماه

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد خاک ماه می تواند روزی به سوخت موشک برای ماموریت های مریخ تبدیل شود. این طرح مبتنی بر ساخت یک دهکده قمری شامل یک سکوی پرتاب و عملیات استخراج معدن است.

مریخ نورد چینی ژرونگ سرنخ هایی از آب کشف کرد

دانشمندان چینی می گویند مواد معدنی هیدراته کشف شده توسط کاوشگر روباتیک چین در مریخ در حوضه وسیعی که تصور می شود محل یک اقیانوس باستانی است، نشان می دهد که آب برای مدت طولانی تری از آنچه قبلا تصور می شد در سطح سیاره وجود داشته است.

تاثیر فعالیت آتش فشان تونگا در فضا

بر اساس تجزیه و تحلیل داده های ناسا که روز سه شنبه منتشر شد، آتشفشان انفجاری که در ماه ژانویه در نزدیکی کشور جزیره ای تونگا در اقیانوس آرام فوران کرد، بادهای طوفانی و جریان های الکتریکی را به فضا فرستاد.

جیمز وب تصاویر شگفت انگیزی منتشر کرد

پیش از این اعلام شده بود که تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا قرار است تصاویری با کیفیت ارائه دهد. با این حال، ناسا اکنون مقایسه جدیدی را منتشر کرده است که باعث شگفتی پژوهشگران شده و در این تصویر کیفیت تصاویر جیمز وب در مقایسه با تصاویر قبلی واضح است.