پزشکی و سلامت

فعالیت های عصب همیشه بر اساس جریان خون مشخص نمی شود

ام آر آی یکی از آزمایشاتی است که بر اساس جریان خون نتایج را مشخص می کند. به عبارت دیگر نتیجه صحیح ام آر آی با تغییرات جریان خون در سلولهای مغزی به دست می آید. اما آزمایشی جدید نشان می دهد گاهی اعصاب مغز بدون هیچ نشانه ای از تغییرات جریان خون به فعالیت مشغول می شوند.

نقش موثر موسیقی بر یادگیری کودکان

بر اساس پژوهش ارائه شده در صد و بیست و دومین نشست سالانه انجمن روانشناسی آمریکا، یاد گرفتن نواختن ساز یا آواز خواندن، می‌تواند قدرت یادگیری زبان و مطالعه را در کودکان افزایش دهد.

تعیین جنسیت از نگاه پزشکی

تشخیص سریع بیماری آب سیاه با تصویربرداری اپتیکی

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: تشخیص بیماری آب سیاه (گلوکوم) در گذشته فقط از طریق گرفتن فشار چشم و میزان بینایی بیماران میسر بود اما امروزه با روش های تصویربرداری اپتیکی می توان بیماری آب سیاه را سریعتر تشخیص داد.

فواید پنهان واکسیناسیون

تابستان امسال، اریتره، ساحل عاج و نیجریه به لیست در حال رشد کشورهایی که نوزادان واکسن پنومونی، مننژیت و دیگر بیماری های کشنده توسط پنوموکوکوس باکتریوم( استرپتوکوکوس پنومونیه) دریافت می کنند، افزوده می شوند. پنومونی از دلایل مرگ و میر اصلی در کودکان در کشورهای کم درآمد است. طبق آماری که سازمان بین المللی واکسیناسیون در ژنو (GAVI) اعلام کرده است واکسیناسیون از سال ۱۳۸۹(۲۰۱۰) تا پایان امسال حدود ۵۰۰،۰۰۰ نفر را از مرگ حتمی نجات داد.

بخش کوچکی از مغز عامل پیش بینی های منفی است

برخی افراد ذهنی فاجعه ساز دارند و به خاطر اینکه بدترین احتمال ممکن را در مسایل پیش روی خود مجسم می کنند، معمولاً رفتار اجتناب گرانه را در زندگی خود در پیش می گیرند. به تازگی دانشمندان انگلیسی توانستند بخشی از مغز که عامل این وضعیت است را بیابند. این بخش که هابنولا (Habenula) نام دارد، قسمتی بسیار کوچک در مغز است که اندازه آن حدود نصف یک نخود است. این بخش پیش بینی های منفی را دنبال کرده و در نهایت موجب کاهش انگیزه فرد برای ادامه مسیر می شود.

کاهش افسردگی به کاهش فراموشی می انجامد

با اینکه پژوهش های قبلی نشان می داد که احتمال ابتلای افراد دارای علایم افسردگی به فراموشی بیشتر است، اما رابطه میان افسردگی و فراموشی چندان هم مشخص نبود.

افسردگی در خردسالی ممکن است سالها ادامه یابد

پژوهش جدیدی که توسط گروهی از روانپزشکان به انجام رسده نشان می دهد خردسالانی که دچار افسردگی می شوند، ممکن است سالها بعد نیز دوباره با این اختلال روبرو گردند.

زنگ خطر برای اشتباهات آزمایشگاهی

در سه اتفاق مجزا در آزمایشگاه های اتلانتا، یک ویروس خطرناک آنفولانزا نمونه ها را آلوده کرد و مشخص شد یک گروه از باکتری آنتراکس که تصور می شد غیرفعال شده، زنده است.

تاثیر شگفت انگیز مصرف ماهی بر سلامت مغز

پژوهشگران به تازگی ارتباطی میان مصرف هفتگی ماهی به صورت پخته یا کبابی با سلامت مغز در میانسالی و دوره سالمندی یافتند. نتایج این تحقیق که در «ژورنال طب پیشگیری آمریکا» منتشر شده گواه دیگری است بر این مساله که سبک زندگی تاثیر مهمی بر سلامت مغز در دوره میانسالی و سالمندی دارد. جالب اینجا است که بر اساس این پژوهش، این اثرات مثبت ربطی به امگا ۳ موجود در ماهی ندارد.