گردشگری و باستان شناسی

این انسان ۲۰۰ هزار ساله مغزی مشابه انیشتن داشت

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که خویشاوندان باستانی انسان‌ های امروزی در شمال چین که احتمالاً در حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند، دارای مغزهایی بزرگ و به اندازه «مغز اینشتین» بودند.

تاریخ انگلستان تغییر کرد

تاکنون باستان شناسان تصور می کردند در دوره پیش از امپراتوری روم، شهر امروزی لندن شاهد اتفاقات خاصی نبوده و در این منطقه سکونت کلان دیده نمی شد در حالی که یافته های جدید باستان شناسی خلاف این نظریه را اثبات می کند.

کشف آثار باستانی ۴ هزار و ۵۰۰ ساله در عربستان

تیمی از باستان شناسان دانشگاه استرالیای غربی موفق به شناسایی فرهنگی باستانی شدند که در عصر برنز اولیه تا میانه در شمال غربی عربستان زندگی کرده و جاده های ارتباطی، بناهای یادبود و مقابر متعددی ساخته بودند.

قدمت انسان هوشمند بیشتر شد

مطالعات جدید باستان شناسان نشان می دهد قدیمی ترین انسان هوشمند شناخته شده جهان، حدود ۴۰ هزار سال قدیمی تر از سنی است که تاکنون تخمین زده می شد. به این ترتیب کهن ترین جد انسان امروزی قدمت بیشتری داشته و این موضوع با مدل های تکاملی مطابقت دارد.

ادامه مطلب »

چرا حیوانات باستانی منقرض شدند؟

ده ها هزار سال پیش در دوران پلیستوسن، آمریکای شمالی توسط جانوران ترسناکی از جمله شیرهای باستانی و خرس های گریزلی احاطه شده بود. اما چرا شیرها منقرض شدند ولی خرس ها هنوز آنجا هستند؟

کشف قدیمی ترین سلاح شیمیایی جهان

انسان از دیرباز در حال مبارزه و جنگ با همنوعان خود بوده و از انواع سلاح ها برای این هدف استفاده کرده است. شواهد باستان شناسی اما گویای این حقیقت است که قدیمی ترین سلاح شیمیایی توسط ارتش ایران در جنگ با رومی ها ابداع شده بود.

مردم پیش از تاریخ به کودکان احترام می گذاشتند

یک تیم بین‌المللی از باستان شناسان، قدیمی‌ ترین دفن مستند یک دختر شیرخوار را در آرما ویرانا، غاری در سلسله کوه های آلپ واقع در شمال غربی ایتالیا کشف کرده‌اند که جامعه ‌ای میان سنگی را نشان می ‌دهد که به کودکان احترام می ‌گذاشتند.

دروازه جهنم بسته می شود

رئیس جمهور ترکمنستان به کارشناسان دستور داده است تا راهی برای خاموش کردن آتش سوزی عظیم پنج دهه ای در دهانه غول پیکر گاز طبیعی به نام دروازه جهنم در این کشور آسیای مرکزی بیابند.

کشف قدیمی ترین خط جهان در یونان

باستان شناسان اعلام کردند آزمایش C12 لوحه چوبی دیسپیلیو کشف شده در بیش از یک دهه گذشته در شمال یونان، نشان می دهد که این لوحه متعلق به ۵۲۶۰ پیش از میلاد بوده که قدیمی تر از سیستم نوشتاری مورد استفاده سومریان است.

کشف بازی فکری ۴ هزار ساله

باستان شناسان در حین حفاری یک سکونتگاه از دوره های برنز و آهن در نزدیکی روستای عین بنی سعیده در عمان یک بازی تخته سنگی مربوط به چهار هزار سال پیش را کشف کردند که با نمونه های مشابه یافت شده در هند، بین النهرین و حوزه مدیترانه شرقی قابل مقایسه است.