شبه علم،شایعات،اخبار جعلی

چرا التهاب مفاصل در کودکان ایجاد می شود؟

برخلاف بیماری التهاب مفصل در بزرگ ‌سالان که معمولاً ناشی از افزایش سن بوده و بر اثر فرسودگی و آسیب دیدن غضروف ‌ها و استخوان‌ ها ایجاد می‌ شود، آرتریت روماتوئید کودکان و نوجوانان، نوعی التهاب مفصلی با عوامل ناشناخته است.

نگاهی به شایعات غیر علمی در مورد سیاهچاله ها

برای افراد علاقه مند به دنیای ستاره شناسی و فیزیک، سیاهچاله های مرموز ، خطرناک و مهیج یکی از موارد جالب توجه و ناشناخته است اما شایعات زیادی در این مورددد وجود داشته نحوه به تصویر کشیدن آنها نیز همیشه دقیق نیست.

ادامه مطلب »

تفاوت نمک دریا و نمک معمولی چیست؟

این روزها تبلیغات زیادی در مورد نمک های مختلف و مضر بودن برخی از انواع آن و در مقابل مفید بودن نمک های دیگری مانند نمک دریا هستیم. در این میان افراد اندکی به طور دقیق تفاوت این نمک ها را می دانند. در این گزارش به بررسی این موضوع می پردازیم.

ادامه مطلب »

چرا زنان بیشتر از مردان احساس سرما می کنند؟

پژوهشگران مختلف سال ها به تحقیق و بررسی این مسئله پرداختند که چرا زنان بیشتر از مردان احساس سرما می کنند و پاسخ آن را تنها در نوع پوشش آنها یافتند. در حقیقت از نظر فیزیکی تفاوت قابل توجهی که باعث این تفاوت احساس در زنان باشد، وجود ندارد.

ادامه مطلب »

آیا نهنگ و دلفین ها سرطان می گیرند؟

در تحقیق جالبی که توسط محققان بین المللی انجام شده و نتایج آن اخیراً منتشر شده است، دانشمندان موفق به کشف دلیل مقاومت و عدم ابتلای برخی پستانداران نظیر نهنگ و دلفین به بیماری مهلک سرطان شده اند.

حساب طب سنتی ایرانی را از شیادی جدا کنید

طب ایرانی نوعی طب سنتی و گونه ‌ای از پزشکی جایگزین بوده که بر پایه مزاج و اخلاط چهارگانه بنا شده است. درواقع می‌ توان گفت مزاج، بنیاد اصلی طب و پزشکی ایرانی است.

شایعات را باور نکنید؛واکسن کرونا موجب عقیم شدن نمی شود

متخصصان سازمان بهداشت جهانی خطر ناباروری و عقیم شدن در اثر دریافت واکسن کرونا را رد کرده و آن را شایعه دانسته و تاکید کرده اند که بر همه مراحل ساخت واکسن ها نظارت کامل صورت گرفته و از بی خطر بودن آنها برای انسان اطمینان حاصل شده است.

امسال آخرین سال قرن است

طی هفته های گذشته بحث های متعددی در مورد پایان قرن چهاردهم خورشیدی در فضای مجازی منتشر شده است. از یکسو باور عمومی بر این است که امسال آخرین سال قرن محسوب می شود و از سوی دیگر گروهی از پژوهشگران اعتقاد دارند امسال آخرین سال سده چهاردهم نیست.

آرامگاه مخفی امپراتور چین نفوذ ناپذیر است

محققان دلایل مختلفی را برای منع بازگشایی در آرامگاه چین شی خوانگ دی نخستین امپراتور مهم چین اعلام کرده اند که یک از آنها می تواند وجود دریاچه یا رودهای جیوه در داخل آن باشد که فضا را طی بیش از دوهزار سال مسموم کرده باشد.

آمیب مغز خوار کشنده ای درحال گسترش است

به تازگی آمیب مغزی خوار کشنده ای در حال گسترش در سراسر ایالات متحده است که موجب بروز نگرانی های زیادی شده و پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که برای جلوگیری از آن چه کاری می توان انجام داد.