دارویی جدید برای جلوگیری از پیری پوست

سیناپرس: بدن انسان برای تولید ویتامین D به نور خورشید نیاز دارد. با این حال قرارگرفتن زیاد در معرض نور خورشید می تواند سبب بروز آسیب به پوست شود و آن را دچار پیری کند. با وجود اینکه استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند تا حدی جلوی بروز مشکلاتی این چنینی را بگیرد، اما گروهی از پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا به صورت اتفاقی توانستند به شیوه ای جدید برای حفاظت از پوست در برابر اثرات مخرب نور خورشید دست یابند. نکته جالب این بود که اکتشاف فوق به صورت کاملاً تصادفی روی داد.

 

این تیم پژوهشی در ابتدا می خواست به بررسی نقش نوعی آنزیم به نام «گرانزیم بی» (granzyme B) در بروز تصلب رگها بپردازد. گرانزیم بی به صورت معمول در بدن تولید می شود، اما میزان بالای آن با برخی از انواع بیماری های سیستم ایمنی بدن و نیز تخریب کلاژن ها در ارتباط است.

 

دانشمندان در این آزمایش می خواستند ببینند آیا موش هایی که آنزیم فوق در بدنشان کم است در برابر تصلب عروق مقاوم هستند یا خیر. در این میان متوجه شدند که موش هایی که به طور طبیعی مقدار این آنزیم در بدنشان کمتر است، از پوست نرم تر و جوانتری برخوردارند.

دانشمندان سپس هر دو دسته از موش ها را به صورت متناوب (هر هفته سه باز و هر بار نیز سه یا چهار در دقیقه) در برابر تابش فرابنفش قرار دادند. مقدار تابش فرابنفش به حدی بود که موجب بروز سرخی پوست می شد، اما در عین حال سبب سوختگی پوستی نمی شد.

پس از گذشت 20 هفته از قرارگیری موش ها در برابر تابش فرابنفش، دانشمندان مشاهده کردند که پوست موش هایی که گرانزیم بی در آنها کمتر بود، حالت بهتری نسبت به پوست موش های دیگر دارد. همچنین پوست این موش ها کلاژن خود را به طور قابل توجهی بازیافته بود.

این تیم پژوهشی در حال حاضر در حال ساخت نوعی داروی قابل استعمال بر روی پوست است که بتواند جلوی فعالیت گرانزیم بی را بگیرد. این دارو در آینده می تواند برای کمک به حفظ سلامت پوست در برابر تابش آفتاب باشد. همچنین شکل غیرپمادی این دارو نیز می تواند برای درمان برخی بیماری ها نظیر آئوریسم و یا بیماری انسدادی مزمن ریوی (که به خاطر تجزیه کلاژن موجود در دیواره رگها و مسیرهای ریوی روی می دهد) به کار رود.

مشروح این پژوهش در ژورنال علمی Aging Cell منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا