روزه ‏دار، رنگ الهى می گیرد

حجت الاسلام و المسلمین سروری در گفتگو با خبرگزاری«حوزه»،  با اشاره به ویژگی های ماه مبارک رمضان  آن را ماه بندگی بیان کرد  و گفت: در حقیقت این ماه ماهی است که بندگان به شکل کاملا مستقیم رابطه عبد و معبودی را مرور می کنند.

وی افزود: خداوند نیز اهداف و اغراض خود را از وضع چنین ماه پربرکتی در کلام وحیانی خویش با پیامبر رحمت بیان کرده است؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ.

این  محقق حوزه بیان کرد: در واقع ماه مبارک رمضان پاسخی است به دعوت و ندای الهی؛ بر همین اساس پاسخ به ندای الهی، ‌چنانچه قرآن مجید آگاهی می‌دهد، نشانه ایمان و رابطه دل با عالم آفرین است.

نویسنده کتاب بی بصیرتانی از تاریخ کربلا گفت: رسول خوبیها (ص) در مورد ماه مبارک رمضان می فرماید: ارمض الله فیه ذنوب المومنین؛ رمضان زمانی است که خداوند بخاطر عمل روزه مردم مومن را شستشو داده و پاک می‌کند.

وی اظهارکرد: ماه رمضان،  در ادعیه وتعابیر اهل بیت علیهم السلام این چنین بیان می شود:ماه رحمت، ماه بركت، ماه كرامت، ماه مغفرت، ماه توبه، ماه آمرزش، ماه آموزش، ماه پرورش، ماه تربيت و ماه پيراسته شدن از رذائل و آراسته شدن به فضائل است.

حجت الاسلام و المسلمین سروری خاطرنشان کرد: از جمله این نام هایی که برای رمضان ذکر شده است می توان به عناوینی چون هو شهر البرکة، و هو شهر الانابة، و هو شهر التوبة  و هو شهر المغفرة و… اشاره کرد.

این پژوهشگر حوزه بیان کرد: رمضان ماهی است که به تعبیر رسول خدا  صلی الله علیه واله می فرماید: هو شهرٌ: أوّلُه رحمة، وأوسطه مغفرة، وآخرُه عِتقٌ من النار، ماه رمضان  ماهی است که اولش رحمت، وسطش مغفرت وآمرزش وآخراین ماه آزادی از آتش را به ارمغان می آورد.

حجت الاسلام و المسلمین سروری خاطرنشان کرد: اعمال خوب در این ماه مورد قبول حضرت حق وگناهان در این ماه مورد بخشش قرار می گیرد؛ ما برای هیچ کدام از واجبات مانند نماز، روزه، حج،  زکات، خمس و… چنین عبارتی به کار برده نشده هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ  شما به میهمانی در این ماه دعوت شده اید؛ به تعبیر رسول خدا: شقي و بدبخت، كسي است كه در اين ماه بزرگ، از آمرزش خدا بي بهره شود.

نویسنده کتاب همدلی و همزبانی دولت و ملت بیان کرد: در بين دوازده ماه قمرى، تنها ماهى كه قرآن مجيد از آن ياد مى‏كند، ماه مبارك رمضان است و اين يادآورى از ماه رمضان دلالت بر عظمت آن دارد و اگر كسى بتواند با ماه رمضان به آن معنايى كه قرآن فرموده پيوند برقرار كند، خود را به خير دنيا و آخرت آراسته كرده است. استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خداوند بیان می کند، «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏» [اين است‏] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنى كه سراسرش هدايتگر مردم است و داراى دلايلى روشن و آشكار از هدايت مى‏باشد و مايه جدايى [حق از باطل‏] است.

این نویسنده حوزوی با اشاره به برکات ذکر شده از سوی قرآن کریم برای ماه مبارک رمضان اظهارکرد: ماه رمضان بنابر آيه شريفه ماه قرآن، ماه هدايت، ماه بازشناخت حق از باطل است؛ اگر كسى در اين ماه دلش به نور قرآن منور نگردد و جانش به هدايت قرآن، آراسته نشود و عقلش قدرت تشخيص حق از باطل پيدا نكند، از اين ماه بهره‏اى جز گرسنگى و تشنگى نبرده.

حجت الاسلام و المسلمین سروری گفت: كسى كه از خصوصيات و امتيازات معنوى رمضان بهره‏مند شود، جداً براى خود سپرى جهت حفظ از آفات دنيا و عذاب آخرت ساخته است؛ ماه رمضان ماه عظيمى است كه خداوند مهربان آن ماه و عمل در آن را به خود نسبت داده، پس متصل به معنويت و حقيقت اين ماه، متصل به حضرت اوست.

وی اظهارکرد: هيچ عملى از اعمال به اندازه ماه رمضان رنگ خالص خدايى ندارد، چرا كه اولًا يك عمل درونى و پنهانى است و انسان مجبور نيست كسى را از اين عمل درونى خبر كند و كسى هم قدرت تشخيص اين را ندارد كه بفهمد انسان در اين عمل هست يا نه، ثانياً روزه در تمام جهاتش بر محور ترك است، ترك خوردن، آشاميدن، زیادی در كلام، ترك شهوت و… يعنى داراى صفات سلبى است و از اين جهت روزه‏دار، مزين به رنگ و صبغه الهى است.

این محقق حوزه با اشاره به روایات مرتبط از ائمه اطهار(ع) پیرامون عظمت و ویژگی های رمضان کریم گفت: امام رضا علیه السلام  در این رابطه سخن ارزشمندی دارند و می فرماید: الحسنات فی شهر رمضان مقبولة، والسیئات فیه مغفورة؛ یعنی این ماه ماهی است که اعمال بندگان در آن قبول می شود و گناهان انسان نیز پاک می شود.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) در رابطه با رمضان، عظیم ترین وگیراترین تعابیر را از متن وحی الهی به زبان آوردند؛ نظیر این سخن که قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرٌ فَرَضَ اللّهُ عَلَيكُمْ صِيامَهُ فَمَنْ صامَهُ ايماناً وَاحْتِساباً خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَومٍ وَلَدَتْهُ امُّهُ‏ «13»؛ پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: اين است ماه رمضان، ماهى كه روزه آن بر شما واجب است، هر كس از روى ايمان و حساب روزه بگيرد، همانند روز ولادت از مادر از گناهان خارج مى‏گردد.

این استاد حوزه یادآورشد: امام سجاد(ع) در دعای روز اول ماه مبارک در صحیفه سجادیه از خداوند چنین درخواست می کند و  می فرماید: اللّهُمّ ، أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ، خدايا به ما شناخت برتری اين ماه و بزرگ داشتن را الهام کن.

رمضان ماه فرصت  برای بندگی خداست

این پژوهشگر حوزوی بااشاره به روایات دیگر ائمه اطهار(ع) پیرامون ماه مبارک رمضان اظهارکرد: اميرالمؤمنين عليه السلام می فرماید: عَلَيكُمْ فى شَهْرِ رَمَضانَ بِكَثْرَةِ الْإسْتِغْفارِ وَالدُّعاءِ فَأمَّا الدُّعاءُ فَيَدْفَعُ الْبَلاءَ عَنْكُمْ وَأمَّا الْإسْتِغْفارُ فَتُحْمى‏ بِهِ ذُنُوبُكُمْ‏ .بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زياد، اما دعاى شما دافع بلا از شماست، اما استغفار شما از بين برنده گناهان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا