فضای سبز عملکرد ذهنی دانش آموزان را ارتقا می دهد

محققان اسپانیایی دریافتند که هر گونه افزایش در حجم فضای سبز پیرامون محیط زندگی و کار افراد باعث بهبود 5 درصدی حافظه کوتاه مدت آن ها خواهد شد. همچنین این محیط شاداب باعث می شود تا حافظه عملکردی فرد که مسئول به روز رسانی اطلاعات بوده به میزان 6 درصد افزایش عملکرد پیدا کرده و سطح هشیاری آن ها بالاتر رود.

محققان با انجام آزمایش های مختلف ( هر 3 ماه یکبار ) روی عملکرد ذهنی 2593 کودک 7 تا 10 ساله که از 36 مدرسه ابتدایی واقع در شهر بارسلون در این آزمایش شرکت می کردند , دریافتند که ذهن کودکان مدام در حال تکامل و پیدا کردن خلاقیت های ذهنی متنوع است. در طول این آزمایش حافظه عملکردی کودکان 22.8 افزایش یافت و عدم هشیاری آن ها با کاهش 18.9 درصدی مواجه شد.

گفتنی است در تماس بودن افراد با فضای سبز با کمک عکس های ماهواره ای مورد ارزیابی قرار گرفت و محققان با استفاده از روشی موسوم به NDVI میزان اثر پذیری افراد از محرک های محیطی را اندازه گیری کردند. نتایج این تحقیق در مجله ملی آکادمی علوم به چاپ رسیده است.

با سرپرستی دکتر پیام دادوند از مرکز تحقیقات و علوم اپیدمیولوژی در بارسلون محققان طی اطلاعیه ای  اعلام نمودند که تقریبا بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهر ها زندگی می کنند و پیش بینی می شود تا سال 2030 , از میان هر پنج نفر 3 نفر در داخل محیط شهری به زندگی خود ادامه دهند.

نواحی شهری همواره با شبکه ها و زیر ساخت های غیر طبیعی خود که باعث افزایش روز افزون سطح آلودگی این شهر ها شده  و همچنین با فضای سبز بسیار محدود در برخی نقاط شهر شناخته می شوند. تماس کودکان با این آلودگی های مختلف همانند آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی سبب بوجود آمدن آثار مخرب غیر قابل جبرانی روی رشد و آگاهی ذهنی آن ها می شود.

به گفته محققان فضای سبز باعث خواهد شد تا رشد و آگاهی ذهنی کودکان با افزایش قابل توجهی رو به رو شود و همچنین به دور بودن از آلاینده های مختلف در این افزایش , سهم به سزایی ایفا خواهد نمود. گفتنی است در میان دانش آموزان مدارسی که فضای سبز پیرامون خود را به میزان ذکر شده در آزمایش اخیر افزایش دادند , کاهش 9 درصدی در روند عملکرد نا مطلوب ذهنی به ثبت رسید.

دکتر راس کمرون استاد مدیریت منابع و اکولوژی دانشگاه شفید درباره ارتباط میان فضای سبز و آلودگی هوا می افزاید: آب و هوای آلوده باعث کاهش سطح هشیاری و عملکرد ذهنی افراد می شود و افزایش فضای سبز در محیط های شهری اثرات مخرب این آلودگی ها را با مکانیزم های مشخص می کاهد.

لازم به ذکر است برای رسیدن به نتایج دقیق تری از آزمایش فوق باید فاکتور های دیگری همانند سطح زندگی فرد و محیطی که در آن زندگی می کند نیز مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان مثال افرادی که در نقاط فقیر نشین شهر ها زندگی می کنند از فضای سبز کمتری نسبت به سایرین برخوردارند و محیطی که در آن زندگی می کنند همواره آبستن حوادث مختلف است , که قطعا تمامی این فاکتور ها در نتایج آزمایش ها اثر گذار خواهد بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا