راهکاری برای بهبود نظارت بر دی‌اکسید کربن از فضا

سالانه میلیاردها دلار هزینه ماهوارهها می‌شود تا این سوال مهم پاسخ داده شود: چه میزان تابش توسط یک مولکول دیاکسید کربن (CO2) جذب می‌شود؟

محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) با همکاری آکادمی علوم روسیه، موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا، دانشگاه نیکلاس کوپرنیک لهستان، محاسبات جدید را توسعه دادهاند که می‌تواند برای پیشبینی دقیق چگونگی جذب نور رنگهای مختلف توسط دیاکسید کربن مورد استفاده قرار بگیرد.

از معادلات مکانیک کوانتوم برای پیشبینی میزان جذب نور رنگهای مختلف توسط مولکول دیاکسید کربن استفاده شد؛ این محاسبات با استفاده از رایانههای پرقدرت انجام و با استفاده از یک تکنیک بسیار حساس موسوم به طیف سنجی حفره حلقه پایین (CRDS) تأیید می‌شوند.

میزان دقت روشهای قبلی در بهترین حالت در تمام طول موجها تنها 5 درصد بود، اما محاسبات جدید با دقت 0.3 درصدی، میزان تابش جذب شده توسط مولکول دیاکسید کربن را اندازه‌گیری می‌کند. هدف محققان دستیابی به دقت 0.3 تا 0.5 درصدی بود.

توسعه محاسبات جدید به محققان علوم آب و هوایی کمک می‌کند تا میزان انتشار گازهای گلخانهای را بررسی و تفسیر بهتری از دادههای جمعآوری شده توسط ماهوارهها و ایستگاههای زمینی اندازهگیری کننده دیاکسید کربن ارائه کنند.

از این طریق، عدم قطعیت در مدلسازی تغییرات آب و هوایی کاهش یافته و پیشبینیهای دقیقتری درخصوص میزان گرمتر شدن زمین طی چند دهه آینده ارائه خواهند شد.

نتایج این تحقیق در مجله Physical Review Letters منتشر شد.