ضرورت تشخیص فوری خونریزی‌های دستگاه گوارش فوقانی برای درمان

به گزارش ایسنا ، زخم‌های دستگاه گوارش فوقانی، بیماری‌های اروزیوی دستگاه گوارش فوقانی و واریس مری از جمله شایع‌ترین علل منجر به خونریزی دستگاه گوارش فوقانی محسوب می‌شوند.

هدف از این مطالعه تعیین فراوانی علل خونریزی دستگاه گوارش فوقانی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان است که توسط دکتر لطیف کاظمی متخصص داخلی و استادیار گروه داخلی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن و جمعی از همکارانش انجام شده است.

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی آینده‌نگر است که طی آن پرونده تمام بیماران مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی با تشخیص خونریزی دستگاه گوارش فوقانی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین اطلاعات این بیماران از جمله سن، جنس، قومیت، شکایت اولیه، سابقه مصرف سیگار، الکل، داروی NSAIDs و نتایج اندوسکوپی توسط متخصصین گروه گوارش بررسی شد.

در این بررسی، تعداد 260 مورد وارد مطالعه شدند و پارامترهای موجود در چک لیست از پرونده ها استخراج شد که 205 بیمار، سن بالای 40 سال داشتند که اولسرها و سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی در این گروه سنی شیوع بیشتری داشتند. 162 مورد از بیماران مرد بودند که اولسرهای دستگاه گوارش فوقانی و واریس از شایع‌ترین علل خونریزی دستگاه گوارش فوقانی در آن‌ها بودند. همچنین 105 مورد از بیماران مصرف NSAID داشتند که 57 مورد از آنها به علت اولسرهای دستگاه گوارش فوقانی، دچار خونریزی از این ناحیه شده بودند.

در این مطالعه ارتباط معناداری بین علل خونریزی دستگاه گوارش فوقانی و متغیرهایی مثل مصرف سیگار و قومیت وجود نداشت. فاکتورهایی که می‌توانستند در همراهی این بیماری‌ها نقش داشته باشند از جمله سن، جنس، قومیت و مصرف سیگار در سایر موارد ارتباط معناداری بین متغیرهای ذکر شده و فراوانی علل خونریزی دستگاه گوارش فوقانی دیده شد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش با توجه به تغییر در سبک زندگی امروزه و مصرف بی رویه و خودسرانه برخی از داروها و نیز افزایش مصرف سیگار و مخدرها که به دنبال آن باعث افزایش بروز بیماری‌ها می‌شود، افزایش سطح آگاهی مردم از طریق رسانه‌های دولتی، مدارس و مراکز بهداشتی نسبت به علایم بیماری‌ها و عوامل خطر مرتبط با آنها، بالا بردن سطح امکانات پزشکی جهت غربالگری و تشخیص به موقع بیماری‌ها جهت درمان مناسب ضروری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا