کاهش خسارات زمین لرزه با آنالیز خاک

زمین لرزه را می توان یکی از مهیب ترین بلایای طبیعی دانست که تا کنون با وجود پیشرفت های تکنولوژی و دانش بشر ، هنوز امکان پیش بینی آن وجود نداشته و این عارضه طبیعی همواره باعث غافلگیری انسان شده و صدمات و خسارات فراوان جانی و مالی بر جای می گذارد .

به تازگی دانشمندان در پژوهش های خود دریافتند که رفتار شناسی و بررسی حرکات خاک و آنالیز شواهد برجای مانده از حرکت لایه های زمین و خاک هر منطقه که در زمین لرزه های پیشین رخ داده است ، می تواند در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه که فاقد سیستم مناسبی جهت کنترل و پیش بینی زمین لرزه هستند مورد استفاده قرار گیرد . با کمک این روش ابداعی ، می توان نقاط آسیب پذیر و مقاوم در برابر شوک های ناشی از زمین لرزه را در هر منطقه شناسائی کرد .  بر اساس گزارشی که به صورت رسمی روز سه شنبه منتشر شد ،  این روش بسیار کار آمد و کم هزینه بوده و قابلیت اجرا در بیشتر مناطق دنیا را دارد .

گفتنی است این پژوهش ها با پشتیبانی دانشگاه جیمز کوک James Cook University  در استرالیا انجام می شود . در همین رابطه هانا هیلبرت وولف Hannah Hilbert-Wolf سرپرست تیم پژوهشی فوق در رابطه با روش جدید ارائه شده اعلام کرد : " بررسی و مطالعه سابقه و پیشینه حرکات سنگ ها و صخره ها تنها برای کسب اطلاعات از زمان و فرکانس زمین لرزه های پیشین کاربری ندارد بلکه از این اطلاعات می توان برای کسب بینش و آگاهی نسبت به چگونگی حرکات زمین در شوک های ناشی از زمین لرزه های بعدی نیز استفاده کرده و با کمک این اطلاعات ، میزان آسیب های ناشی از زمین لرزه را به حداقل رساند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا