نقش ورزش در افزایش طول زندگی

محققان معتقدند که ورزش و فعالیت های فیزیکی می تواند به افزایش قدرت و سلامت انسان و به ویژه جوانان  کمک کند . همچنین پژوهش هایی که بر روی دوچرخه سواران مسن آماتور انجام شده است ، نشان می دهند که این افراد در بسیاری از سطوح در عملکردهای فیزیکی و در مقایسه با دیگر همنوعان و هم سن های خود بسیار بهتر عمل کرده اند و عملکرد آنها همانند افراد جوان تر بوده است .

قابل توجه است که در سطوح مشابه ورزشی و فعالیت های بدنی ، تفاوت فیزیکی کمی بین افراد 79 ساله و افراد 55 ساله دیده می شود .

در همین زمینه نورمن لازاروس (Norman Lazarus) از کالج کینگ (King’s College) لندن در بریتانیا اعلام کرد که ، بدن ما ناگریز با افزایش سن تحلیل می رود اما تحقیقات نشان می دهند که فعالیت های بدنی و ورزشی می تواند به ما کمک کند تا جسم را در حالتی نگه داریم که متفاوت از سن باشد و توانایی های ما در برابر سنمان بیشتر شود و به نوعی از افرادی که ورزش نمی کنند و از فعالیت های فیزیکی مناسب برخوردار نیستند ، بیشتر عمر کنیم .

لازاروس در ادامه یادآور شد که همانگونه که مشخص است ، بی تحریکی و خودداری از ورزش و فعالیت های بدنی مناسب ، مشکلات فیزیولوژِیکی را در هر سنی ایجاد می کند . از این رو با افزایش سن فعالیت های بدن و عملکرد طبیعی آن کاهش پیدا می کند و پیری و عدم فعالیت اثری ترکیبی بر بدن وارد خواهد کرد .

پژوهشگران در بررسی های خود 84 مرد و 41 زن علاقمند به دوچرخه سواری در سنین بین 55 ساله تا 79 ساله را مورد مطالعه و تحقیق قرار دادند و بیشتر به این مساله تمرکز کردند که چگونه روند پیری بر بدن انسان تاثیر می گذارد و آیا نشانه فیزیولوژیکی خاصی برای تعیین سن مورد استفاده قرار می گیرد ؟

قابل توجه است که زنان و مردان شرکت کننده در این آزمایش قادر بودند صد کیلومتر را زیر شش ساعت و سی دقیقه و 60 کیلومتر را در پنج ساعت و سی دقیقه رکاب بزنند . در این مرحله از آزمایش ها  افراد سیگاری ، مصرف کنندگان مشروبات الکلی ، افرادی که مبتلا به فشار خون بالا و یا شرایط سلامتی خاص بودند به دلیل ضعف بدنی  از گروه آزمایشی حذف شدند .

محققان در این بررسی ها دریافتند که افراد در سنین مختلف می توانند سطوح مشابهی از قدرت عضلانی ، قدرت و عملکرد ریه ها و ظرفیت ورزش و فعالیت فیزیکی داشته باشند .

شرح کامل این تحقیقات و نتایج آن در مجله فیزیولوژی (Physiology) به چاپ رسیده است .

منبع

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا