تولید برق از تبخیر با انرژی دو برابر بیشتر از باد و امواج دریا

به گزارش ایرنا از ساینس نیوز، این دو وسیله که توسط محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا ساخت شده است، عبارتند از یک پیستون شناور که انرژی یک چراغ چشمک زن را تامین می کند و دیگری یک موتور دوار که یک ریز خودرو را حرکت می دهد.محققان چند سال است که بر روی فناوری تامین انرژی از تبخیر فعالیت می کنند و اکنون موفق شدند که رویای خود را تحقق بخشند.

ازگور ساهین استاد علوم زیستی و فیزیک در دانشگاه کلمبیا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: تبخیر یک نیروی زیربنایی در طبیعت بوده و از سایر نیروها مانند باد و موج قویتر است.نیرویی که این دو موتور را حرکت می دهد از تبخیر هاگ های باکتریایی منحصر به فرد ایجاد می شود.

سال گذشته محققان مقاومت و پتانسیل هاگ ها را نشان دادند. اکنون آنها بطور راهبردی از تراکم این هاگ ها برای ایجاد نوعی ماهیچه مصنوعی استفاده کردند که با تغییر سطح رطوبت دستکاری می شود.حرکت این موتور ماهیچه مانند دوار می تواند الکتریسته کافی برای روشن کردن یک چراغ ایجاد کند.
همچنین از این فناوری بطور مشابه در ساخت یک موتور توربین چرخ مانند نیز استفاده شد که با استفاده از انرژی مکانیکی ذخیره شده در آن، یک ریز خودرو به حرکت در می آید.به گفته محققان، این فناوری در آینده می تواند انرژی موتورهای بسیار بزرگتر را تامین کند. این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.