اعلام گزارش استنادی نشریات حوزوی برای نخستین بار

احمد قاضی زاهدی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص گزارش استنادی نشریات حوزوی گفت: با توجه به انعقاد تفاهمنامه همکاری بین جهاد دانشگاهی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در سال 91، امکان نمایه سازی نشریات حوزوی و ارزشیابی استنادی این نشریات در پایگاه (SID) فراهم شده است.
وی افزود: در دو سال گذشته 25عنوان از نشریات علمی حوزه‌های علمیه کشور که رتبه علمی _ پژوهشی یا علمی _ ترویجی را از کمیسیون نشریات حوزوی کسب کرده اند، در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نمایه شده‌اند.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با بیان این که SID نخستین پایگاه اطلاعات علمی کشور است که با ثبت تمام منابع علمی داخلی، امکان ارزشیابی بر اساس سیستم استنادی از فعالیت‌های علمی، به تفکیک گروه‌های مختلف علمی (از جمله نشریات حوزوی) را به صورت برخط (online) فراهم کرده است،خاطرنشان کرد: با توجه به توافق انجام شده در خصوص استفاده پایگاه بین‌المللی ISI از اطلاعات موجود در بخش انگلیسی پایگاه SID، امکان ارتقاء و حضور کلیه نشریاتی که حداقل چکیده مقالاتشان به زبان انگلیسی است ، در پایگاه مذکور و در سطح بین الملل میسر شده است.

وی با بیان اینکه نمایه‌سازی اطلاعات علمی در پایگاه هایی با دسترسی آزاد (Open access) موجب تبادل نظر، نقد اندیشه‌ها و گسترش بیشتر علم می‌شود، گفت: نمایه‌سازی اطلاعات نشریات علمی در پایگاه SID، سبب تسهیل دسترسی و آگاهی افزون مخاطبان کشور و در سطح بین‌الملل (از طریق گوگل اسکالر و نیز موتورهای جستجو) شده و زمینه نقد و تبادل نظر صاحبنظران در تمامی گروه های مختلف علمی را فراهم می‌کند.

قاضی زاهدی با تشریح نحوه محاسبه Impact Factor نیز گفت: شاخص تأثیر (IF) هر نشریه علمی بر مبنای نسبت تعداد استنادات سال گزارش‌گیری به مقالات دو سال گذشته بر تعداد این مقالات محاسبه می‌شود.

وی اعلام کرد: 25 نشریه حوزوی در سال های 91 و 92 در "گزارش استنادی نشریات" (JCR) مورد ارزیابی قرار گرفته است که در سال 91 تعداد شش نشریه، معرفت اخلاقی، مطالعات اسلام و روانشناسی، حکومت اسلامی، ذهن، مشرق موعود و علوم سیاسی دارای شاخص تاثیر(IF) بوده اند و در سال 92 نیز 8 نشریه، روان شناسی و دین، کلام اسلامی، مشرق موعود، اسلام و پژوهشهای تربیتی، معرفت فرهنگی اجتماعی، مطالعات اسلام و روان شناسی، علوم سیاسی و حکومت اسلامی دارای شاخص تاثیر (IF) بوده‌اند.

رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی افزود: اظهار نظر اکثر ائمه طاهرین (ع) در بعضی از موضوعات خاص و همچنین نقل قول از نظرات ائمه معصومین (ع) توسط شاگردان و پیروان ایشان نشانه ای بر اهمیت آن موضوعات بوده و شاهدی بر ارزش و جایگاه بحث استناد و لزوم آن با قدمت بیش از هزار سال در حوزه دین است.

به گفته وی در روش های کنونی علم سنجی نیز تعداد استنادات دریافتی یک سند شاخصی از کیفیت آن در نظر گرفته می‌شود و بر این مبنا باید توجه داشت انتشار و نمایه‌سازی به موقع نشریات علمی در مشاهده، مطالعه و ارجاع به مقالات تاثیرگذار است و تاخیر در انتشار و نمایه سازی نشریات سبب می‌شود تاثیرگذاری آنها در سیستم ارزشیابی کاهش یابد.

گفتنی است گزارش استنادی نشریات حوزوی در "ششمین گردهمایی مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی" که شامگاه چهارشنبه بیستم خردادماه سال جاری در سالن همایشهای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا