پیشگیری از اختلالات ادراکی زنان در دوران یائسگی

محققان در پژوهش های جدید خود به دارویی دست پیدا کردند که می تواند برای درمان اختلال کم توجهی – بیش فعالی (attention deficit hyperactivity disorder)  که معمولا زنان در دوران یائسگی دچار آن می شوند ، مورد استفاده قرار گیرد و همچنین سنجش عینی و ذهنی زوال شناختی آن ها را در این دوران بهبود بخشد .

محققان اعلام کردند که داروی lisdexamfetamine با نام مخفف (LDX) برای بر طرف ساختن مشکلات مدیریت زمان ، متناسب کردن توجه ، عملکرد سیستم بدن ، حافظه و حل مسایل موثر خواهد بود .

سی، نیل ایپرسون (C. Neill Epperson) استاد روان پزشکی ، زنان و زایمان در دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) ایالات متحده امریکا در این رابطه می گوید : گزارش های مبنی بر زوال شناختی به ویژه در کارکردهای اجرایی ، در میان زنانی که در دوران یائسگی قرار می گیرند ، به طور گسترده دیده می شود .

این تیم پژوهشی، داروی LDX را برای مدت چهار هفته ، روزی یک بار به 32 زن سالم که در آغاز دوران یائسگی قرار داشته و دچار اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) نشده اند ، ارائه کرد . سپس به طور تصادفی برای گروهی از این زنان داروی بی اثر و مسکن  (placebo) تجویز شده  و  برای گروه دیگر مصرف داروی LDX برای 4 هفته دیگر تمدید شد . 

نتایج بررسی ها نشان می دهد که در کارکردهای اجرایی 41 درصد از زنانی که داروی LDX را دریافت کردند ، بهبود کلی دیده شد و افرادی که داروی (placebo) را مصرف کردند 17 درصد بهبود داشته اند .

نیل ایپرسون در رابطه با نتایج این مطالعات می گوید : " اگر چه نتایج به دست آمده ما حاکی از مصرف کوتاه مدت داروی LDX بوده اما مسلما این دارو  برای حل مشکلات اختلال کم توجهی – بیش فعالی موثر بوده است با این حال به نظر می رسد که بررسی هایی بلند مدت نیز در مصرف داروی LDX برای زنان یائسه و اثر آن بر روی سنجش عینی و ذهنی زوال شناختی همانند بررسی اثر این دارو بر اختلال کم توجهی – بیش فعالی نیاز است .

در انتها باید ذکر شود که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین Respiratory Psychopharmacology منتشر شده و قابل دسترسی است .

منبع
 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا