روش جدید استخراج مستقیم آب و انرژی برق از ابرها

سینا پرس: این روش جدید استحصال آب و نیروی برق در نخستین مراحل پژوهشی است و در حال حاضر بالن های طراحی شده تنها می توانند 5 لیتر آب در ساعت از ابرها تهیه کنند. این آب برای مصارف خانگی و کشاورزی کابری زیادی دارد. پژوهشگران در حال انجام آزمایش های لازم برای گسترش دادن این پروژه در ابعاد بزرگتری هستند.

در این سیستم جدید که HES یا  hydroelectric station نامیده می شود، بالن های طراحی شده مخصوصی به آسمان فرستاده شده و آب را از طریق لوله های مخصوصی به زمین هدایت می کند. نحوه تهیه آب در این بالون ها به این صورت است که رطوبت داخل ابرها توسط دستگاه های خاصی به سطح فیبر داری که به همین منظور طراحی شده است هدایت شده و سپس وارد مجاری لوله های آب می شود. در انتهای این لوله ها توربین های مولد انرژی قرار گرفته اند که توسط نیروی حاصله از جریان آب، توانائی تولید برق دارند. این لوله ها در انتها به مخازن مخصوصی که آب را جمع آوری می کنند متصل هستند. در حال حاضر تیم پژوهش از بالن های کوچکی استفاده می کند که امکان پرواز در لایه های پائین ابرها در ارتفاع 4 هزار پائی  را داشته و در این مرحله تنها ابرهای لایه تروپسفر قابل دسترسی هستند. پژوهشگران در تلاش برای گسترش این پروژه با استفاده از بالن های بزرگتری هستند که توانائی صعود به ارتفاع 7 هزار پائی و دسترسی به منابع ابر موجود در لایه های بالاتر جوی را داشته باشد. از ویژگی های مثبت این پروژه علمی ، عدم ایجاد هرگونه آلودگی زیست محیطی در کلیه مراحل آن است.

گفتنی است طرح اولیه این پروژه با الهام از ایده های " نیکولا تسلا " دانشمند مشهور روسی گرفته شده است که برای نخستین بار در سال 1915 این روش را ابداع کرده بود ولی مشکلات عدیده موجود در این طرح استفاده از آن را در آن زمان غیر ممکن کرده بود. تیم جدید پژوهشی با برطرف کردن معایب این طرح و استفاده از تکنولوژی روز توانسته اند این ایده را به مرحله عمل درآورند.

سخنگوی این تیم پژوهشی اعلام کرده است که پس از پایان یافتن تحقیقات و دسترسی به روش عملی و اقتصادی برای استخراج آب و نیروی الکتریسیته از ابرها ، این تکنولوژی به صورت رایگان در اختیار تمام کشورها قرار داده خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا