تشریح وضعیت تولیدات علمی ایران در ۵ سال اخیر

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با مهر افزود: در ماه های اخیر در مورد تولید علم در ایران و درباره افت شتاب علمی اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته است که هر کدام نشان دهده علایق و گاهی جهت گیری های افرادی است که نسبت به تولید علم و روند رشد آن دارند.

وی افزود: رصد تولیدات علمی کشور از سوی پایگاه های استنادی صورت می گیرد. پایگاه تامسون رویترز (ISI) یکی از معتبرترین و قدیمی ترین نظام هایی است که تحلیل های استنادی مختلفی را امکان پذیر ساخته و مصور سازی علم را آسان تر کرده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی اظهار داشت: کل تولیدات علمی ایران در این نظام استنادی ۲۴۹.۰۶۳ مدرک به ثبت رسیده است. از مجموع ۲۴۹ هزار و ۶۳ مدرک تعداد ۱۹۲ هزار و ۹۷۴ مدرک به مقالات علمی و ۳۲ هزار و ۲۵۱ مدرک به مقالات سمینارها تعلق دارد. چنانچه چکیده مقالات همایش ها را محاسبه کنیم تعداد چکیده ها ۱۶ هزار و ۵۰۹ مورد گزارش شده اند. در بررسی تولیدات علمی به تفکیک سال، تعداد مقالات علمی، مقالات سمینارها و همایش ها به این صورت خواهد بود:

سالتعداد مقالات علمیتعداد مقالات سمینارهاتعداد چکیده همایش ها
۲۰۱۵۱۱ هزار و ۵۶۱۱۴۵
۲۰۱۴۲۷ هزار و ۲۸۱۱۹۹۱۲۷۰
۲۰۱۳۲۵ هزار و ۸۲۳۲۶۸۰۷۸۵
۲۰۱۲۲۴ هزار و ۲۶۹۳۲۳۱۱۶۱۰
۲۰۱۱۲۱ هزار و ۶۵۶۳۲۶۲۲۶۰۰
۲۰۱۰۱۷ هزار و ۳۶۲۸۸۵۱۶۶۱
کل سال های تولید علم۱۹۲ هزار ۹۷۴۳۲ هزار و ۲۵۱۱۶ هزار و ۵۰۹

مهراد گفت: آنچه واقعیت دارد آن است که در دهه ۲۰۰۰ میلادی میزان تولیدات علمی کشور ایران بر اثر سیاست های مختلف و جهت گیری برنامه ها به طور حیرت آوری افزایش پیدا کرده است. به طوری که در سال های اولیه دهه ۲۰۱۰ میلادی میزان تولیدات علمی کشور به اوج خود رسید.

وی یادآور شد: چنانچه بخواهیم تصویری از آمار تولیدات علمی از سال ۲۰۱۰ میلادی تا ۲۰۱۵ میلادی ارائه دهیم جدول زیر واقعیت های موجود را نشان می دهد:

سالکل مدارک (شامل: مقالات علمی و سایر اشکال تولیدات علمی)
۲۰۱۰۲۲ هزار و ۲۴۳ مدرک
۲۰۱۱۲۸ هزار و ۴۳۳ مدرک
۲۰۱۲۲۹ هزار و ۷۹۶ مدرک
۲۰۱۳۳۰ هزار و ۶۱۱ مدرک
۲۰۱۴۳۰ هزار و ۹۰۸ مدرک
۲۰۱۵۲۹۱ مدرک

بنیانگذار ISC گفت: احتمال اینکه آمار سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش بیشتری یابد تقریبا ضعیف و اگر رشدی نیز به علت تاخیر در انتشار مجلات علمی و یا نمایه سازی مقالات رخ داده باشد چندان تاثیر گذار نخواهد بود.

وی یادآور شد: به نظر می رسد اکنون بررسی وضعیت حاضر و ارزیابی عوامل تاثیر گذار در تولیدات علمی به منظور حفظ جایگاه کشور در بین کشورهای برتر تولید کننده علم ضروری تر از گذشته است.

مهراد تاکید کرد: ترکیه در سال ۲۰۱۴ میلادی تقریبا چهار هزار مدرک بیشتر از ایران تولید کرده است و آمار تولیدات علمی این کشور به ۳۴ هزار و ۷۶۹ مدرک رسیده است و رتبه اول منطقه و کشورهای اسلامی را در اختیار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا